راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خطر بازگشت

"مکارتیسم"به امریکا

یونگه ولت ـ ترجمه عسگر داوودی

  

در آغاز جنگ سرد، ایجاد ترس از کمونیستها از تاکتیک های تبلیغات دولتی امریکا بود. در آن زمان با اعمال این روشِ هیستریک، اتحادیه های کارگری، کارمندان دولت، فیلمسازان و هنرمندان شغل خود را از دست دادند. سوسیالیست های بنامی به پای میز محاکمه کشیده شدند و هنرمندان زیادی مهاجرت کردند. عامل اصلی این توطئه سناتور جوزف مک کارتی بود و پشت صحنه آن سرمایه داری مافیایی آن زمان آمریکا.

اکنون در ایالات متحده روشنفکران و فعالان اجتماعی نگران از بروز وضعیت جدیدی شبیه مک کارتیسم سالهای دهه پنجاه هستند. در ایالات متحده، اقدامات نگران کننده جدیدی در عرصه هنر و ادبیات و فعالیت های اجتماعی ـ مدنی بروز پیدا کرده است. خیرا نامه سرگشاده ای از سوی هنرمندان و فعالات اجتماعی و مدنی امریکا منتشر شده که کوتاه شده آن از سوی روزنامه یونگه ولت در آلمان منتشر شده است. اسامی سازمان ها و مجامع امضاء کننده آمریکایی این نامه سرگشاده اعتراضی  چنین است:

 

«ما در برابر ظهور یک مک کارتیسم جدید که فعالان صلح، منتقدان سیاست خارجی ایالات متحده و امریکایی های چینی تبار را مورد حمله قرار می دهد، ایستاده ایم. با وجود افزایش ارعاب، ما در وظیفه خود برای تقویت صلح و همبستگی بین المللی و مقابله با روایت های نظامیگری و علیه خصومت پراکنی و ایجاد ارعاب و ترس، خود آگاه و مقاوم هستیم.

نظام سیاسی ایالات متحده امریکا در یک بحران بزرگ مشروعیت قرار گرفته و کسانی که معتقد به تغییر جهان هستند، در رسانه ها زیر فشار تبلیغاتی قرار گرفته اند.

رسانه های با نفوذی مانند نیویورک تایمز با استفاده از تاکتیک های ارعاب برای ساکت کردن طرفداران تغییر ومدافعان صلح با حکومت می کنند. مدتی است که این توطئه نه تنها در مورد چپ ها، بلکه در مورد هر کسی که برای آزادی بیان و حقوق دموکراتیک در این کشور مبارزه کند، اعمال می شود.

سیاستمداران و رسانه های جریانِ اصلیِ لیبرال و محافظه کار، نوع جدیدی از حملات مک کارتیستی را علیه افراد و سازمان هایی که از جمله از سیاست خارجی ایالات متحده انتقاد می کنند، با برچسب "عوامل چینی یا خارجی" آغاز کرده اند. آنها از روش «شکار جادوگران» استفاده می کند و بدیهی است که تهدیدی برای آزادی بیان و حقوق دگراندیشان هستند. ما باید با این روند مخالف هستیم. دانشمندان، محققان و نیروهای مسلح چینی تبار به دروغ متهم به خدمت به کشورهای خارجی و جاسوسی متهم می شوند. شبیه هیستری معروف «ترس از سرخِ» زمان مک کارتی. افراد و سازمان های برجسته ای مانند Code Pink، The People's Forum و موسسه تحقیقات اجتماعی Tricontinental با تهمت و اتهامات منتشر شده توسط رسانه هایی مانند نیویورک تایمز مورد حمله قرار می گیرند.

استراتژی آنها تبلیغ تصویری هولناک از یک شبکه مخفی است. هیچگونه ممانعتی علیه این تبلیغ برای یک جنگ سرد جدید یا دشمنی علیه چین  دیده نمی شود. از نیویورک تایمز تا فاکس نیوز بر این شیپور تبلیغاتی می دمند. ما قاطعانه با این روش نژادپرستانه و ضد کمونیستی «شکار جادوگران» مخالفت می کنیم و از ایجاد یک جنبش صلح بین المللی دفاع می کنیم.

 

ـ انجمن مردم ایالات متحده

ـ موسسه سه قاره ای برای تحقیقات اجتماعی

ـ پاسخ ائتلاف ضد سرمایه داری برای هنرمندان

ـ انجمن دفاع از دموکراسی در برزیل

ـ انجمن خانواده ها برای آزادی

و شماری از شخصیت های هنری و ادبی و سیاسی امریکا.

https://www.jungewelt.de/artikel/456514.antikommunismus-laut-gegen-die-hexenjagd.html

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 897  -  29 شهریور 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت