راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله 899

اقتصاد امریکا و اروپا

تحمل ادامه جنگ اوکراین را ندارد

 

شکست های ارتش اوکراین و ناتو در ضدحمله پرادعا علیه روسیه از یکسو، و تشدید بحران اقتصادی غرب، از سوی دیگر، اوضاع سیاسی در آمریکا و اروپا را پیچیده کرده است. در هفته گذشته کنگره آمریکا در پیش نویس لایحه بودجه ۴۵ روزه، کمک به اوکراین را از بودجه حذف کرد. مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی در توجیه این تصمیم گفت: منافع خود ایالات متحده آمریکا برای او مهمتر از ارائه کمک های بیشتر به اوکراین است. بدنبال این تصمیم وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده پروژه های قراردادهای بلندمدت با اوکراین را به دلیل اختلاف نظر کنگره در مورد کمک به کی یف متوقف کرده است. هرچند گفته شده وزارت دفاع ایالات متحده هنوز دارای ذخیره ای برای کمک به اوکراین است.

 اینکه آمریکا تا چه اندازه می خواهد پای خود را از جنگ اوکراین کنار بکشد و فشار بیشتری را به اروپایی ها منتقل کند یک بخش این تصمیمات است ولی بخش دیگر آن اشکار شدن عدم حمایت مردم آمریکا از جنگ و کمک نظامی به اوکراین است. همانطور که نشریه بلومبرگ می نویسد: "تصمیم کنگره برای عدم پرداخت پول به اوکراین ضربه ای به بایدن و متحدان اروپایی او بود. هرقدر انتخابات آمریکا نزدیک تر شود، اوضاع برای حمایت از اوکراین در آن کشور پیچیده تر خواهد شد." که این خود به معنای عدم حمایت افکار عمومی آمریکا از جنگ است.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی اعلام نمود که اتحادیه اروپا متاسف است که در پیش نویس بودجه ۴۵ روزه تصویب شده در ایالات متحده، بودجه ای برای کیف تامین نشده است. بورل در ادامه تاکید کرد که "حمایت اروپا نه به ایالات متحده و نه به نتایج حمله اوکراین بستگی ندارد و این حمایت حتی افزایش خواهد یافت."

سخنان بورل اشکارا برای جلوگیری از فروپاشی جبهه یکپارچه ای است که تا به امروز اتحادیه اروپا در حمایت از رژیم نئونازی کیف برپا کرده است، جبهه ای که بسرعت در اروپای مرکزی و حتی غربی در حال فروپاشی است. در اسلواکی رابرت فیکو رهبر حزب اپوزیسیون اسلواکی قبلا به صراحت اعلام کرده بود که جنگ اوکراین را فاشیست های اوکراینی آغاز کرده اند و نه روسیه. به گفته وی: در صفوف ارتش اوکراین فاشیست‌ها حضور دارند. مثلا هنگ آزوف به وضوح یک هنگ فاشیستی است. فیکو اخیرا نیز گفته است که حتی یک فشنگ در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد. حزب فیکو اکنون در انتخابات پارلمانی اسلواکی پیروز شده است. تظاهرات هشتصد هزار نفری در "ورشو" پایتخت لهستان علیه دولت جنگ طلب کنونی این کشور نیز نشانه دیگری از افزایش آگاهی ملی در این کشور نسبت به خطر دولت حاکم است که لهستان را به سمت جنگ با روسیه می کشاند. وضع در دیگر کشورهای اروپای مرکزی به همین منوال است. درخواست پنج کشور اتریش، اسلواکی، مجارستان، اسلونی و جمهوری چک برای حفظ تماس با روسیه نیز در چارچوب همین پاسست کردن شماری از کشورهای اروپای مرکزی است که از پیروزی ناتو بر روسیه ناامید شده اند و نگران آینده خود هستند. 

وضع در اروپای غربی نیز مانند آمریکا و شرق اروپاست و مردم به شدت از پیامدهای جنگ اوکراین که بصورت گرانی و تورم روزانه درامده ناراضی هستند. این آگاهی که این جنگ توسط ناتو آغاز و به روسیه تحمیل شد نیز روزبروز در میان مردم گسترش می یابد. هرچند شدت سانسور و تک صدایی در اروپای غربی هنوز مانع شکلگیری یک جبهه جدی علیه جنگ ناتو با روسیه در اوکراین است ولی تحولات در اینجا نیز همسو با بقیه کشورهای حامی جنگ است.

از سوی روزنامه پولیتیکو به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا می نویسد که کشورهای اتحادیه اروپا دیگر نمی‌توانند از ذخایر خود بدون تهدید امنیت جامعه، به کی یف تسلیحات نظامی ارسال کنند. بن والاس، وزیر دفاع سابق بریتانیا در مقاله ای در تلگراف نیز نوشت: "کی یف باید جوانان بیشتری را به ارتش جذب کند تا از کند شدن سرعت ضد حمله جلوگیری کند." این سخنان همراه با گزارش هایی است به نقل از گرانت شاپس وزیر دفاع بریتانیا براینکه دولت بریتانیا قصد دارد پرسنل نظامی در اوکراین مستقر کند تا نیروهای اوکراین را آموزش دهد. این گزارش ها با واکنش مارجوری گرین نماینده کنگره آمریکا مواجه شده که گفته است: "آنها می خواهند جنگ جهانی سوم را شروع کنند. آمریکا نمی تواند در این امر شرکت کند. هیچ نیروی آمریکایی در اوکراین وجود ندارد!"

معاون شورای امنیت ملی روسیه نیز به این اخبار و گزارش های مربوط به ارسال موشک تاورس به اوکراین هشدار داده است که: اگر ارتش بریتانیا دوره های آموزشی در اوکراین برگزار کند، نه به عنوان مزدور، بلکه به عنوان متخصصان ناتو نابود خواهند شد. در صورت ارسال موشک‌ تاروس به کی یف برای حمله به روسیه، حمله به کارخانه‌های آلمانی تولید کننده این موشک‌ها طبق قوانین بین‌المللی خواهد بود.

به این ترتیب شرایط جنگ در اوکراین به سمتی می رود که از یکسو شکست ارتش این کشور و ناتو در جنگ با روسیه اشکار شده است، از سوی دیگر پیامدهای اقتصادی جنگ روزبروز بیشتر بر روی کشورهای حامی جنگ فشار می آورد، و بالاخره کوشش برای گسترش جنگ تنها می تواند جهان را به خطر یک جنگ هسته ای نزدیک تر کند، جنگی که آمریکا ابایی در راه افتادن آن در اروپا ندارد بشرط آنکه خود از آن مصون بماند. جنگ اوکراین روزبروز بیشتر به جنگی نه تنها بی آینده بلکه تشدید کننده همه تضادها برای ناتو و حامیان غربی اوکراین تبدیل می شود.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 898  -  12 مهر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت