راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کشور کوچک "استونی" را

امریکا به کام جنگ اوکراین کشانده

تنظیم و تدوین- آذرفر

 

تلویزیون دولتی ERR استونی روز یکشنبه گزارش داد که "استونی" موشک های دوربرد ATACMS را به همراه پرتابگرهای HIMARS MLRS از ایالات متحده خریداری خواهد کرد.

به نظر می رسد که "تالین" پایتخت استونی در دسامبر سال گذشته توافقنامه ای را برای خرید پرتابگرهای  HIMARS ، موشک ها و سایر تجهیزات ضروری با ایالات متحده امضا کرده است.

این تجهیزات همان  MLRSهستند که در دونباس مورد استفاده ارتش اوکراین قرار گرفت و به طرف نیروهای هوافضای روسیه شلیک شد. همچنین مشخص شده است که بسته تحویل شامل موشک های ATACMS است که می تواند اهداف را در فاصله 300 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. مدت‌هاست در کیف درباره آنها صحبت می‌شود، اما به ظاهر در واشنگتن و بروکسل به دلیل ترس از تشدید جنگ، واستفاده انها در دیگر مناطق در خاک اروپا به اوکراین موشک نمی‌دهند.

باید یاد اور شد که در پایان سال گذشته یگان HIMARS MLRS آمریکایی وارد استونی شد ونیروهای  استونی در مانور بهاره که آمریکایی ها نیز در آن شرکت داشتند، تجربه استفاده از آنها را به دست آوردند. و در اینجا این سؤال مطرح می شود: چرا کشور کوچک استونی به این همه سلاح نیاز دارد درحالیکه هیچ کس ویا کشوری استونی را تهدید نمیکند. استونی واقعاً به این سلاح های مدرن نیاز ندارد. پس چرا این همه هیاهو؟ برای سرپوش گذاشتن بر نیات واقعی آمریکا و ناتو. "تالین "با خرید MLRS  و موشک های دوربرد از ایالات متحده با وام های آمریکایی، فورا آنها را به کیف منتقل می کند. این ترفند ساده واشنگتن برای دور نگه داشتن خاک امریکا از خطر یک جنگ بزرگ است که دلایل زیادی وجود دارد که نشان میدهد که این جنگ ممکن است به جنگ جهانی سوم تبدیل شود. در واقع، این یک محرک دیگر برای جنگ هسته ای است. علاوه بر این، آنگلوساکسون ها قصد دارند با استفاده ار این موشکها روسیه را وادار کنند که به تجاوزات ناتو پاسخ دهد .

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز یکشنبه اول اکتبر گفت: اگر دوره های آموزشی توسط نیروهای انگلیسی برای آموزش شبه نظامیان اوکراینی در خاک اوکراین برگزار شود، ارتش بریتانیا به هدف قانونی و واقعی برای نیروهای مسلح روسیه تبدیل خواهد شد. وی در مورد اظهارات "شاپس" وزیر دفاع بریتانیا که بر اساس آن برنامه رسمی آموزشی نیروهای مسلح اوکراین به رهبری لندن از پایگاه های نظامی انگلیس و ناتو به خاک اوکراین منتقل می شود، چنین توضیح داد. بنابراین، به گفته مدودف، لندن مربیان نظامی خود را برای اهداف مشخصی به اوکراین می فرستد. «با دانستن اینکه آنها در جنگ نابود خواهند شد. والبته  نه به عنوان مزدوران، بلکه به عنوان متخصصان ناتوی بریتانیایی.»

مدودف همچنین به بیانیه "ماری آگنس استراک زیمران،" رئیس کمیته دفاعی بوندستاگ اشاره کرد. این نماینده پارلمان آلمان استدلال کرد که مفاد حقوق بین الملل قرار است به رژیم کی یف برای حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه چراغ سبز نشان دهد و به همین دلیل است که "استراک زیمران" بر تحویل فوری موشک های "کروز تاروس" در اوکراین اصرار داشت. بدین ترتیب، حملات به کارخانه‌های آلمانی که این موشک‌ها در آن ساخته می‌شوند، کاملاً با قوانین بین‌المللی سازگار خواهد بود. با این حال، آنها فعالانه ما را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می دهند.

روسیه پیش از این یادداشتی به کشورهای ناتو درباره ارسال تسلیحات به اوکراین ارسال کرده بود. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هرگونه محموله حاوی تسلیحات برای اوکراین به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که کشورهای ناتو با ارسال سلاح به کیف «با آتش بازی می‌کنند». وضعیت احتمالی اوکراین و برخی کشورهای متحد تقریباً به همین ترتیب ارزیابی می شود. "مارجوری گرین"، نماینده کنگره آمریکا گفت که بریتانیا با اعزام نیرو به اوکراین، جنگ جهانی سوم را آغاز خواهد کرد. ایالات متحده نمی تواند در این امر شرکت کند. نه نیروهای آمریکایی! به گفته این نماینده مجلس، ایالات متحده به جای حمایت از اوکراین، باید از مرزهای خود محافظت کند. این بهترین راه حل برای واشنگتن خواهد بود. "ماتئوش پیسکورسکی"، دانشمند علوم سیاسی لهستانی، در کانال "بلتا" گفت که پتانسیل مجموعه دفاعی نظامی-صنعتی روسیه بیش از توانایی های کشورهای ناتو است. به گفته وی، کارشناسان آمریکایی معتقدند طرف روسی توانایی تولید تقریباً دو میلیون گلوله در سال را دارد. در حالی که کل پتانسیل همه کشورهای ناتو ممکن است ظرف چند سال به حدود یک میلیون گلوله برسد. "پیسکورسکی" خاطرنشان کرد که "طبق تعریف، این درگیری نمی تواند همانطور که گفته شد و برخی در رویای آن بودند، با پیروزی 100٪ رژیم کیف پایان یابد." شکست کامل به اصطلاح ضد حمله نیروهای اوکراینی به ویژه در "زاپوروژیه" یک نمونه است. این کارشناس علوم سیاسی لهستانی گفت: «بنابراین تصویر رویدادهای اوکراین کاملاً در حال تغییر است، دوره بازنگری در استراتژی آینده در قبال اوکراین در راه است. "مک گاورن"، مامور سابق سیا گفت: هیچ دفاعی در برابر موشک های مافوق صوت روسیه وجود ندارد. بسیاری از موشک های جدید روسیه درمگ 7، 8، 9 پرواز می کنند. مک گاورن گفت: هیچ دفاعی در برابر آنها وجود ندارد و حتی جو بایدن اعتراف کرده است که هیچ دفاعی در برابر برخی از موشک‌هایی که توسط روسیه به نقاط کلیدی مختلف در اوکراین شلیک شده است وجود ندارد. وی همچنین هشدار داد که آمریکا نباید توانایی های کشنده روسیه و ارتش آن را دست کم بگیرد و خاطرنشان کرد که چنین رویکردی می تواند عواقب نامطلوبی داشته باشد. ایالات متحده به وضوح هنوز فراموش نکرده است که چگونه نیروهای مسلح ما در ماه مه به سیستم دفاع هوایی "غیر قابل نفوذ" آمریکایی پاتریوت در اوکراین با موشک مافوق صوت Kinzhal ضربه زدند. سامانه پدافند هوایی آمریکا نتوانست صدای فراصوت روسیه را رهگیری کند. همانطور که "دنیس مانتوروف"، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد، امروزه فقط سلاح های ضد هوایی روسیه قادر به انهدام موشک هایی از این نوع هستند. ناتو با درک حقارت خود شروع به صحبت در مورد استراتژی فرسایشی در یک جنگ ترکیبی علیه روسیه کرد، اما در واقع آنها مشتاق هستند که این جنگ را در اسرع وقت پایان دهند و نه توسط نیروهای اتحاد - توسط اوکراینی ها.

"ریچارد نلسون" ستون نویس در مقاله ای در واشنگتن پست این نظر را بیان کرد که ایالات متحده و متحدانش باید مانند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، "بازی طولانی" را در اوکراین انجام دهند. او معتقد است که درگیری در اوکراین یادآور اهمیت استراتژی‌های رقابتی طولانی‌مدت جنگ سرد بود که کلید آن تطبیق نقاط قوت با نقاط ضعف حریف بود. به گفته وی، اوکراین می‌تواند اراده سیاسی خود را نشان دهد، اما تنها در صورتی که واشنگتن و متحدانش "این امکان را به او بدهند". همانطور که پوتین قبلاً اشاره کرد، مقامات آمریکایی به هر قیمتی باید مشارکت خود را در اثربخشی عملیات نظامی در اوکراین قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال 2024 نشان دهند، بنابراین آنها اوکراینی ها را برای ادامه درگیری تحت فشار قرار می دهند، زیرا آنها برای اوکراینی ها متاسف نیستند. رئیس دولت روسیه خاطرنشان کرد: رهبری کیف نیز برای شهروندان خود متاسف نیست، انها با فرستادن مردم به جبهه جنگ تنها درگیری را طولانی می کنند. همانطور که توسط وزارت دفاع روسیه گزارش شده است، تنها در ماه سپتامبر، نیروهای مسلح اوکراین بیش از 17 هزار کشته دادند. روزنامه لوموند نوشت که سربازان اوکراینی از سطح شایستگی مربیان ناتو و کیفیت آموزش آنها ناامید شده اند. "و لری جانسون"، تحلیلگر سابق سیا تأکید کرد که ارتش روسیه تیپ هایی از بهترین پرسنل نظامی اوکراینی را که توسط افسران ناتو برای نبرد به مدت 9 سال آموزش دیده بودند، نابود کرد. در همان زمان، به گفته او، مربیان اتحاد غرب "نه توسط افرادی از خیابان ها که به سادگی یونیفرم پوشیده اند" بلکه توسط نمایندگان افسران و سربازان حرفه ای آموزش دیده اند. "مایکل پک"، کارشناس نظامی (ایالات متحده آمریکا) در همین راستا گفت: اگر ایالات متحده و متحدانش در خطر شروع درگیری مسلحانه مستقیم علیه روسیه و چین باشند، عواقب آن برای کشورهای غربی می تواند کشنده باشد. ژنرال بازنشسته "راینهارد ولسکی" در مورد پیشرفت ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین اظهار نظر کرد و تمام اقدامات ارتش اوکراین را مظهر ناتوانی در برابر خط دفاعی روسیه خواند. ژنرال آلمانی گفت: "این یک جنگ دشوار است که به ناچار منجر به تعداد زیادی تلفات می شود." سیاستمداران فعلی به طور ناگهانی توانایی فکر کردن را حداقل برای مدت کوتاهی به دست می آورند. "سوناک" نخست وزیر بریتانیا سخنان "شپس" وزیر دفاع خود مبنی بر اعزام ارتش بریتانیا به اوکراین را رد کرد. سوناک اظهارات خود را زودهنگام خواند و تصریح کرد: ارتش بریتانیا مدت زیادی است که اوکراینی ها را در انگلیس آموزش می دهد، اما حداقل تا پایان درگیری مسلحانه فعلی، کسی به اوکراین اعزام نخواهد شد. نکته قابل توجه این است که روزنامه نگاری که این سوال را مطرح کرده به نقل از دیمیتری مدودف گفته است که انگلیسی ها هدف قانونی ارتش روسیه خواهند بود. در عین حال، نمایندگان مقامات بریتانیا دیگر این واقعیت را پنهان نمی کنند که پرسنل نظامی آنها برای مدت طولانی در اوکراین بوده اند. چه کسی گفته است که هنوز هیچ موشک آمریکایی ATACMS در اوکراین وجود ندارد؟

 Зачем эстонцам ракеты ATACMS? / Текущий момент (stoletie.ru)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 898  -  12 مهر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت