راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

4 خبر از

امریکا لاتین

اروپا و اوکراین

وبسایت روسی "استاشکو"

ترجمه- بهمن دوستدار

  

حزب چپ ملی جمهوری اسلواکی، در انتخابات پارلمانی این کشور اکثریت آراء را بدست آورد و بزودی رهبر آن "رابرت فیکو" سکان نخست وزیری اسلواکی را بدست خواهد گرفت.

او در سخنرانی خود، پس از پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی گفت:

 

اسلواکی و مردم ما مشکلات خیلی بزرگتری نسبت به جنگ در اوکراین دارند. این تمام چیزی است که اکنون می توانم بگویم. ما فکر می کنیم که جنگ در اوکراین یک تراژدی بزرگ برای همه است. ادامه کشتار مردم در طول درگیری به نفع هیچ کسی نیست. ما معتقدیم که بهتر است برای 10 سال به خاطر صلح  مذاکره کنیم تا اینکه وضعیت را به حال خود رها کنیم و تا رسیدن به صلح  10 سال شاهد کشته شدن مردم باشیم.  موضع ما این است. ما آماده کمک بشردوستانه به اوکراین و کمک به بازسازی ان هستیم. شما دیدگاه ما را در مورد ارسال تسلیحات برای اوکراین می دانید. من بسیار متاسفم که رقبای ما با این سئوال در کارزار انتخاباتی شرکت کرده بودند که "آیا ما طرفدار ارسال سلاح به اوکراین هستیم یا خیر؟". درحالیکه مشکلات امروز اسلواکی این نیست.

آن نگرشی که رهبر حزب چپ ملی و پیروز انتخابات اعلام کرد، مخالف دیدگاه مقابل دیگر رهبران غرب، البته جز مجارستان است. جنگ و تسلیح هر چه بیشتر ارتش اوکراین با این استراتژی که صلح از لوله تفنگ بیرون خواهد آمد و شعار جنگ جنگ تا پیروزی در اوکراین بنام دموکراسی و لیبرالیسم فریب مردم است. انتخابات اسلواکی نشان داد که نظر مردم آن نیست که نظر دولت های حاکم در غرب است. دولت هائی که خلاف نظر مردم عمل می کنند و اگر  انتخاباتی در آنها برگزار شود، نتیجه همان خواهد بود که در اسلواکی شد.

 

2- کشورهای آمریکای لاتین از لزوم دلارزدایی با مناسبات اقتصادی نه تنها با روسیه و چین، بلکه  در تمام روابط اقتصاد خارجی استقبال می کنند. اکثر کشورهای امریکای لاتین فعالانه در حال کار برای استفاده از ارزهای ملی در مناسبات اقتصادی با یکدیگر هستند. "الکساندر شچتینین"، مدیر بخش آمریکای لاتین وزارت خارجه روسیه، در کنفرانس "روسیه - آمریکای لاتین" در همین ارتباط گفت:

«همه ما در صورت امکان، در تلاش هستیم تا به ارزهای ملی روی بیاوریم. البته این کار پیچیده است، اما  کار روی آن در حال انجام است و گروه بزرگی از کشورهای آمریکای لاتین نیاز به دلار زدایی از روابط اقتصادی خارجی را درک کرده اند. این یک اقدام برای متعادل کردن گردش تجاری است و نه صرفا یک تصمیم سیاسی».

 

3- یک منبع در دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز گفته است که ترکیه و روسیه در مناسبات تجاری با خود از دلار استفاده نخواهند کرد و ارزهای ملی دو کشور مبنای این مناسبات خواهد شد.

 

4- سرهنگ سابق ایالات متحده "لیتون" در مخالفت با حمایت مالی از اوکراین گفت:

«این یک فاجعه خواهد بود و دلیل این فاجعه این است که اوکراین در همه چیز به امریکا وابستگی پیدا کرده است. از نظر مقدار پول، ما بزرگترین کمک کننده به اوکراینی ها شده ایم. البته درحد تولید ناخالص داخلی، کشورهای دیگری مانند کشورهای بالتیک هم هستند که حتی در مواردی از ما بیشتر پول می دهند. اما از نظر اعداد و ارقام، ما بزرگترین کمک کننده هستیم. با درک دشواری های اقتصادی و نظامی همین کمک هاست که امریکا از نظر تجهیزات نظامی، دیگر قرار نیست اوکراین بخش عظیمی از تسلیحات را دریافت کند، تانک های آبرامز را دریافت نخواهد کرد، هواپیماهای اف-16 را نیز دریافت نخواهد کرد. اوکرائینی ها  باید خود در تلاش جایگزین این تسلیحات باشند. البته میدانیم که برخی از تسلیحاتی که در حال حاضر دارند بزودی غیرقابل استفاده خواهند شد.

 ضد حمله اخیر به زمین گیر شدن ارتش اوکرائین ختم شد و این زمین گیر شدن عملا به سود روسیه تمام شد که از این فرصت استفاده کرده و حملات خود را بیشتر کرد. اوکراینی ها اکنون توان متوقف کردن روسها را ندارند. این یک موقعیت بسیار خطرناک است که کل بازی آغاز شده توسط اوکراینی ها را نقش بر آب خواهد کرد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 898  -  12 مهر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت