راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیوند نظامی- نفتی

اسرائیل و آذربایجان

علیه ایران

اومانیته- ترجمه و تدوین جعفر پویا

  

چهارشنبه 13 سپتامبر 2023، هواپیمای باربری "ایلیوشین ۷۶" از باکو (آذربایجان) با تسلیحات  سنگین نظامی، بدون حادثه روی باند پایگاه هوایی اسرائیل گاوودا"، (تنها پایگاهی که در این کشور مجاز به دریافت یا ارسال مواد منفجره است) فرود آمد.

در 6 مارس، روزنامه هآرتص گزارش داد که طی هفت سال گذشته، 92 هواپیمای باری آذری اجاره شده توسط شرکت آذری "سیلک وی وست ایرلاینز (SW) در این پایگاه "اوودا "به زمین نشسته اند. تعداد پروازها بر اساس تحقیقات روزنامه اسرائیلی در سال 2020 و در جریان جنگ به رهبری باکو علیه جمهوری آرتساخ در قره باغ کوهستانی افزایش چشمگیری داشته است.

سایت raids.fr توضیح می دهد که این "یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل هوایی در آسیا است و طبق اسناد رسمی، برای وزارتخانه های مختلف دفاع کار می کند".

اکنون  پیوندهای آنکارا و باکو پنهان نیست. حضور اسرائیل و روابطی که سال به سال به ضرر ارمنی های قره باغ تقویت شد، اکنون آشکار است. 

اسرائیل در سال 1993 سفارت خود را در باکو افتتاح کرد. آذربایجان نیز در ماه مارس گذشته سفارت خود را در تل آویو افتتاح کرد. تا آن زمان آذربایجان نمی خواست دیگر کشورهای مسلمان و همسایه ایران از این روابط آگاه شوند. "الهام علی‌اف"، رئیس‌جمهور آذربایجان، قطعاً بر اساس توافق‌نامه "ابراهیم" تصمیم به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با اسرائیل گرفت. روابطی که در ابتدا مورد تأیید بحرین، مراکش، سودان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی قرار گرفت که اکنون نزدیکی این کشورها به چین و روسیه زیر سلیه قرار دارد. در واقع  باکو و تل آویو یک دشمن مشترک دارند: تهران.

بودجه دفاعی آذربایجان از 2.46 میلیارد یورو در سال 2022 به 2.93 میلیارد یورو در سال 2023 افزایش یافته است. 30 درصد از این هزینه ها صرف تسلیحات می شود.

در فوریه گذشته، "الهام علی اف " پس از دیدار با "یوآو گالانت"، وزیر دفاع وقت اسرائیل، علناً از پیشرفت های حاصل شده در همکاری بین دو کشور، بویژه در زمینه دفاعی و فنی، نظامی استقبال کرد. هیچ چیز تعجب آور نیست. حمایت نظامی اسرائیل از آذربایجان در سال های اخیر حیاتی بوده است، از جمله زمانی که برادر بزرگتر "ترکیه" ثابت کرد که قادر به تامین تسلیحات پیشرفته برای آذربایجان نیست. برخی از تحلیلگران می گویند مهمات و تسلیحات عرضه شده توسط اسرائیل به آذربایجان بخش مهمی از برتری نظامی آذربایجان بر ارمنستان در طول جنگ 2020 بوده است. این تسلیحات به نیروهای آذری در قره باغ  در انجام عملیات میدانی جنگ در طول جنگ 44 روزه که از 27 سپتامبر تا 10 نوامبر 2020  جریان داشت کمک کرد".

مرکز تحقیقات اطلاعاتی فرانسه (CF2R) می نویسد: چند ماه قبل از جنگ 2020 قره باغ، آذربایجان تقریباً 120 پهپاد تاکتیکی و 500 هواپیمای بدون سرنشین کامیکازه داشت که "اکثریت قریب به اتفاق آنها اسرائیلی" هستند. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (سیپری)، بین سال های 2013 تا 2016، 30 درصد تسلیحات عمده وارداتی باکو از اسرائیل وارد شده است. بین سال‌های 2016 تا 2020، این نسبت به 69 درصد افزایش یافت که برای صنعت تسلیحات اسرائیل بسیار سودمند بود. فروش این تسلیحات 17 درصد از صادرات اسرائیل  را تشکیل می دهد.

همزمان، در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۱ سایت آذری" نیوز. آز" از افتتاح یک مرکز امنیت سایبری اسرائیل در آذریجان خبر داد. سیستم‌های جنگ الکترونیک و فناوری‌های جاسوسی پیشرفته، از جمله نرم‌افزار Pegasus گروه NSO، در دسترس باکو قرار گرفته‌اند.

برخی رسانه ها گزارش می دهند که موساد (سرویس جاسوسی خارجی اسرائیل) در آذربایجان پایگاه دارد. raids.fr  این رسانه ها می‌گویند: «توافق دو کشور، به اسرائیل اجازه می‌دهد در صورت حمله هوایی به مجتمع نظامی- صنعتی ایران از فرودگاه‌های آذربایجان استفاده کند». در این شرایط، ما تعجب نخواهیم کرد، همانطور که محقق "امیل بوویر" در کتاب «کلیدهای خاورمیانه» می گوید: «صادرات نفت آذربایجان در طول سال های اخیر بیش از 40 درصد از واردات اسرائیل را شامل می شده است. طلای سیاه به لطف خط لوله باکو- تفلیس- جیهان  از ترکیه  به خاک اسرائیل می رسد. این خدمتی بزرگ برای صنایع  اسرائیل است . همکاری هایی که همواره  تقویت می شود. اسرائیل با کسب تجربه قابل توجهی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، بارها تمایل خود را برای مشارکت در اجرای پروژه های انرژی سبز در قره باغ یا سایر مناطق آذربایجان ابراز کرده است.

 

Haut-Karabakh : l’aide militaire déterminante de Tel-Aviv à Bakou (humanite.fr)

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 898  -  12 مهر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت