راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مرور رویدادهای

پس از انتخابات

در ونزوئلا

اومانیته- ترجمه آذرنگ

   

انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری بولیوار در 28 جولای برگزار شد. روز بعد از انتخابات، شورای ملی انتخابات مادورو را به عنوان رئیس جمهور منتخب برای سال های 2025-2031 معرفی کرد: او بیش از 51 درصد آرا را بدست آورد.

 در 29 ژوئیه، اعتراضات در سراسر کشور علیه نتایج رای گیری سازمان داده شد. اپوزیسیون مدعی شد که 73 درصد سوابق رای‌گیری که به آن‌ها دسترسی داشته، پیروزی "ادموندو گونزالس" را نشان می‌دهد که گفته می‌شود بیش از دو برابر رئیس‌جمهور فعلی رای آورده است.

در کاراکاس، درگیری بین پلیس و تظاهرکنندگان آغاز شد و تظاهرکنندگان شروع به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به سمت مأموران کردند. بر اساس گزارش دادستانی کل، 77 نیروی امنیتی مجروح، 1062 نفر در پرونده های تخریب زیرساخت های دولتی، تحریک و تروری بازداشت شدند. دولت از دخالت تعدادی از کشورها در انتخابات و حق تعیین سرنوشت مردم خبر داد.

مادورو خطاب به ملت گفت که یک کودتا با ماهیت فاشیستی در کشور در حال وقوع است. وی آمادگی خود را برای ارائه 100 درصد آرای جمع آوری شده در جریان انتخابات برای اثبات پیروزی خود در اختیار مردم اعلام کرد.

رئیس دولت همچنین از وجود ستاد اخبار جعلی در آمریکا خبر داد. به گفته وی، آمریکایی ها حمله قدرتمندی را علیه جمهوری ونزوئلا انجام دادند. او گفت: «ما با یک توطئه جنایتکارانه کثیف دیگر روبرو هستیم که بارها در ونزوئلا دیده و تجربه کرده ایم .

رئیس جمهور گفت که ایالات متحده باندهای مسلح قاچاقچیان مواد مخدر و جنایتکاران را در کشور همسایه به خدمت گرفت تا سناریوی هائیتی را در ونزوئلا تکرار کند. در هائیتی با همین شیوه توانستند برای مدتی تبهکاران کنترل کشور را به دست بگیرند.

مادورو سپس در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این یک طرح دقیق است که توسط آمریکایی‌ها که در این زمینه متخصص هستند، به اجرا گذاشته شده است. ببینید با هائیتی چه کردند. آنها سعی کردند در ونزوئلا پدیده هائیتی را تکرار کنند.

به عنوان بخشی از این طرح، قرار بود گروه های جنایتکار"ترن دل لیانو" که در کشور فعالیت زیر زمینی دارند را حاکم کنند. پیش از این ویدئویی در اینترنت منتشر شده بود که در آن افراد ناشناس، با معرفی خود به عنوان اعضای "ترن دل لیانو"، دولت را تهدید می کردند و از مادورو می خواستند به شکست در انتخابات اعتراف کند.

ما تسلیم این جنگ روانی نمی شویم و اطمینان داریم که ونزوئلا به دست امپریالیسم، فاشیسم و جنایت نخواهد افتاد.

مادورو خطاب به آمریکایی ها گفت: شما مسئول جنگ در افغانستان، لیبی، عراق و تلفات مردم بیگناه هستید. کودتا با پول قاچاق مواد مخدر کلمبیایی، و دلارهای میلیاردی "ایلان ماسک" سازماندهی شد. دشمن قسم خورده جدید ما، "ایلان ماسک" است.

او قبلاً مادورو را به عنوان "دیکتاتور" و "دلقکی که مردم از او خسته شده اند" معرفی کرده بود. این دخالت و سازماندهی شورش تصادفی نیست، زیرا ونزوئلا دارای ذخایر بزرگ "بوکسیت" است و "ایلان ماسک" برای رقابت با "تسلا" در برابر صنعت خودروسازی چین به این سنگ معدنی آلومینیوم نیاز دارد.

 "برایان نیکولز"، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی در همراهی با ایلان ماسک و شورشیان گفت: «ادموندو گونزالس عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری 28 جولای است وما او را به رسمیت می شناسیم. این نظر ما را دولت‌های سراسر جهان باید بپذیرند که "ادموندو گونزالس" در انتخابات پیروز شده است.»

مقامات دولت های تابع امریکا در امریکای لاتین، یعنی کشورهای پرو، اروگوئه، آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه و جمهوری دومینیکن در بیانیه ای مشترک خواستار بررسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شدند. اتحادیه اروپا نیز خواستار شفافیت در شمارش آرا شد.

شمارش آراء بار دیگر و این بار توسط یک کمیته ویژه با حضور نمایندگان خارجی طی سه روز انجام شد. کمیسیون صحت شمارش آراء را تائید و مادورو را برنده انتخابات اعلام کرد.

مسکو اعلام کرد که مخالفان ونزوئلا باید شکست خود در انتخابات را بپذیرند.

روسیه و ونزوئلا دارای روابط استراتژیک هستند و پوتین رئیس جمهور روسیه انتخاب مجدد مادورو را شخصا به او تبریک گفته و از وی خواست که در اجلاس آینده بریکس شرکت کند. قرار است در این اجلاس عضویت ونزوئلا در بریکس اعلام شود.

پوتین در تبریک خود به مادورو نوشت:

من اطمینان دارم که فعالیت های شما به عنوان رئیس دولت همچنان به توسعه و ترقی ونزوئلا در همه زمینه ها کمک خواهد کرد. این آرزوی مردم روسیه برای مردم ونزوئلا و در راستای ایجاد نظم نوین جهانی است. نظمی عادلانه و دموکراتیک. مایلم آمادگی خود را برای ادامه کار مشترک سازنده خود در مورد موضوعات جاری در دستور کار دوجانبه و بین المللی تأیید کنم. به یاد داشته باشید که شما همیشه یک مهمان عزیر در خاک روسیه هستید.

 

https://www.stoletie.ru/lenta/maduro_ssha_khotat_osushhestvit_v_venesuele_kriminalnyj_perevorot_637.htm

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 936  -  17 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت