راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

مبارزه با اختلاس

و اختلاسگران

در روسیه

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

   

 روز دوم اوت، در پایان جلسه تابستانی مجلس شورای فدراسیون (سنای) روسیه، والنتینا ماتوینکو، رئیس این مجلس، با تشکر از همکاری سناتورها، در این فصل قدر دانی کرد.

در آخرین لحظه ایگور کراسنوف، دادستان کل روسیه وارد جلسه شد و پرونده جنایی سناتور دیمیتری ساولیف مبنی بر سوء استفاده از قدرت و شرکت غیر مستقیم در یک قتل  را برای نمایندگان قرائت کرد.

 با دعوت ماتوینکو، رئیس مجلس جلسه بصورت اضطراری ادامه پیدا کرد و در ادامه آن مصونیت پارلمانی ساولیف لغو گردید. رئیس مجلس از ساولیف، خواست تا سالن را ترک کند و پس از خارج شدن او از مجلس، نامبرده را بازداشت کردند. طبق گزارش کمیته تحقیقات روسیه یک پرونده جنایی علیه این سناتور گشوده شده است.

در این رابطه ویاچسلاو تیمچنکو، رئیس کمیته قوانین شورای فدراسیون روسیه گفت که مجلس عالی پارلمان با لغو مصونیت موافقت کرد. هر چند ساولیف ادعا می کند که حقایق علیه او ساختگی است اما ما تصمیمی برای محکومیت وی نمیتوانیم بگیریم و تصمیم توسط دادگاه اتخاذ می شود، بنابراین ساولیف، این فرصت را خواهد داشت تا با کمک وکیل استدلال های متقابل را به چالش بکشد.

همانطور که مشخص شده است سناتور بازداشت شده، مظنون به تدارک انتقام علیه شریک تجاری خود است.  در این رابطه از مردی به نام یونوف، که به قتل رسیده است صحبت می شود که از سازمانی که ساولیف در آن نقش داشت اختلاس کرد و به خاطر آن حکم زندان گرفت. خاطرنشان می شود که ساولیف دستور انتقام گیری 100 هزار دلاری را به یکی از کارمندان سابق سازمان مربوطه داده است. با این حال اطلاعاتی مبنی بر اینکه ساولیف مظنون به دستور دادن انتقام علیه تاجر است توسط کمیته تحقیقات تأیید شد.

قتل یونوف، صحنه سازی شد و شواهد جعل شده مشخص گردید. در صحنه ای وقتی قاتل پول را دریافت کرد، دستیار سناتور در حال تغییر ارز بود و همه شرکت کنندگان در این عملیات بازداشت شدند.

ساولیف قبل از پیوستن به شورای فدراسیون روسیه به مدت 17 سال معاون دومای دولتی بود. در سال 2016، الکسی دیومین، که در آن زمان ریاست منطقه تولا را بر عهده داشت، ساولیف را به عنوان سناتور این منطقه منصوب کرد. او تا نوامبر 2023 عضو کمیته بودجه و بازارهای مالی بود و سپس به کمیته سیاست اقتصادی روسیه پیوست. در دهه 1990، ساولیف به عنوان رئیس شرکت Transneft OJSC و عضو هیئت مدیره وزارت سوخت و انرژی روسیه بود.

--------------------------

 

خبر های دیگر: به گزارش سرویس اخبار عمومی، مانوکیان رئیس سابق بخش فناوری اطلاعات مربوط به ارتش در مسکو به دلیل دزدی پول های این شرکت بازداشت شد.

طبق گزارش ها او به سهل انگاری متهم شده است و این اتهامات در همان پرونده دزدی گنجانده شده است. در تحقیقات معلوم گردید که اقدامات سهل انگارانه رئیس، منجر به دزدی مقدار قابل توجهی از پول های  شرکتی شده است که تحت قراردادهای دولتی انرژی مورد نیاز  تأسیسات وزارت دفاع روسیه را تامین می کند.

 مانوکیان خود نیز اعلام کرد که آماده همکاری با تحقیقات است و گناه خود را می پذیرد. با تصمیم دادگاه، وی از انجام برخی اعمال منع می شود.

پیش از این، در 26 ژولای، دادگاه خامونیچسی، سه تاجر به نام های آندری چسنوکوف، وادیم لسنیخ و واسیلی تیتوف را به حبس های از 6.5 تا 7.5 سال محکوم کرد و آنها را به جرم اختلاس حدود 488 میلیون روبل مجرم شناخت.

موارد این پرونده که از سال 2019 شروع شده است، نشان می دهد که در جریان بازسازی زمین های آموزشی وزارت دفاع روسیه در قزاقستان، با اداره ساخت و ساز اصلی نظامی شماره 13 شرکت واحد دولتی فدرال قرار داد منعقد کرده است.

این شرکت قرار بود زمین های آموزشی Terekta و Turgai را تعمیر کند. در همین زمینه خبرگزاری تاس می نویسد، از 760 میلیون روبل، حدود 488 میلیون روبل توسط گروه های جرایم سازمان یافته از طریق شرکت های پیشرو به سرقت رفته است.

به گزارش روزنامه کومرسانت، در 17 ژولای، یک دادگاه در مسکو، خانم ایرینا ویشنیاکوا، مدیر کل سابق امنیت و ارتباطات را به پنج سال زندان محکوم کرد.

وی یکی از متهمان پرونده وزارت دفاع روسیه  بود که در آن یک طرح بزرگ سرقت اموال دولتی در این وزارت خانه کشف شد. ویشنیاکوا، به دلیل کلاهبرداری در مقیاس بزرگ و همچنین پولشویی عواید حاصل از جرم مجرم شناخته شد.

با این حال این مدیر کل سابق امنیت و ارتباطات از سال 2007 تا 2012 پولی را که برای بهره برداری و نگهداری از تأسیسات منطقه مسکو اختصاص داده شده بود، اختلاس کرده است. ویشنیاکوا، به مدت 9 سال در لیست تحت تعقیب بین المللی بود و در سال 2022 بازداشت شد.

 

https://www.rline.tv/news/2024-07-28-v-moskve-zaderzhan-odin-iz-eks-rukovoditeley-oboronenergo

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 936  -  17 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت