راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه با رهبر سابق حزب چپ فرانسه

چرا چپ نمیتواند

در فرانسه دولت

تشکیل بدهد!

ترجمه- آذرنگ

   

بخش های مهم مصاحبه "ژان لوک میلانشون" رهبر حزب "اینسومز" فرانسه  با خبرنگاران "لنا" روزنامه پیشرو اتحادیه اروپا

 

 لنا: پس از رأی گیری قانونگذاری، دولت "آتال "همچنان پابرجاست، "یائل براون-پیوت" دوباره به عنوان رئیس مجلس ملی انتخاب شد. همه چیز تغییر می کند به طوری که هیچ چیز تغییر نمی کند: به نظر شما این برنامه امانوئل ماکرون است؟

میلانشون: رئیس جمهور برای درخواست شفاف سازی سیاسی اقدام به انحلال کرد. اینها حرف های اوست! مال ما نیست. برای ده‌ها نظرسنجی و همین‌طور روزها تفسیر رسانه‌ها، اتحادملی "لوپن" پیشتاز است و ما آخرین هستیم. وقتی نتیجه ظاهر می شود، دقیقا برعکس است. در آن زمان، اگر رئیس جمهور نتیجه رای گیری را می پذیرفت، همانطور که در سایر دموکراسی ها انجام می شود، یک چهره از جبهه مردمی جدید را به نخست وزیری دعوت می کرد. اما نه، او می گوید "هیچکس برنده نشد"! با این حال، ما مانند او در سال 2022 اکثریت نسبی در مجلس داریم.

 رئیس جمهور می خواهد معنای سیاسی رای را پاک کند. تا آنجا که در روند طبیعی حوادث، بحران سیاسی به بحران رژیم تبدیل می شود. انتخابات برای پاکسازی بحران ها برگزار می شود نه برای ایجاد بحران های جدید. با این حال، از سال 2017 و انفجار سیستم قدیمی حق در مقابل تناوب، این چیزی است که اتفاق می افتد. این بحران سیاسی اکنون در حال عبور از یک آستانه است. آقای ماکرون ظرفیت خود را برای نمایندگی سیاسی با اعمال وحشیانه‌تر سیاست‌های نئولیبرالی، در حالی که قبلا شکست خورده بودند، به پایان رسانده است. حالا نتیجه رای گیری را تکذیب می کند. هر چه بیشتر این کار را انجام دهد، رژیم بیشتر به سمت یک بحران می رود. با انسداد فعلی شروع می شود.

 لنا: چرا چپ هنوز نمی تواند نامزد خود را برای نخست وزیری معرفی کند.

میلانشون: بحث ها در این زمینه  ادامه دارد مدت کوتاهی است از نتیجه دور دوم فاصله داریم. ما نباید فراموش کنیم که از کجا شروع کردیم. ما توانستیم ظرف 24 ساعت به توافق برسیم. و در 48 ساعت حوزه ها را برای کاندیداتوری مشترک توزیع کردیم. و برنامه پنج روز طول کشید. این مدت  در مقایسه با آلمانی ها که هشت ماه زمان بردند، تا دولت تشکیل دهند. اسپانیایی ها که پنج ماه برای تشکیل دولت وقت گذاشتند، کم است، هیچ چیز خارق العاده ای وجود ندارد.

لنا: دقیقاً به این دلیل که توافق سریع چپ ها باعث ایجاد امید در میان رای دهندگان چپ شد، دیدن مسدود شدن چپ ها در مذاکرات برای انتخاب نخست وزیر برای برخی ناامید کننده تر است؟

میلانشون: اجازه بدهید تا ببینیم که چطور پیش خواهد رفت. اول، می دانستیم که چگونه توافق کنیم، سپس به برتری رسیدیم. در آن زمان، از دوشنبه، رهبر حزب سوسیالیست با هر لحنی تکرار کرد: "نه، به ژان لوک ملانشون نخست وزیر". هیچ کس این سوال را نپرسید: چرا؟ شنیده ام که گفته اند: «زیرا تفرقه افکن است». این جوهر رهبری دموکراتیک است! بقیه نیستند؟

اما ما همچنان پیشتاز هستیم. حزب سوسیالیست از ابتدا هر چیزی را که به نفع او نیست مسدود کرده است. فرانسه "اینسومیز" از نامزدی من انصراف کرد، سپس لیستی متشکل از سه نام ارائه کردیم. وتوی جدید از طرف حزب سوسیالیست. سپس از نامزدی "هوگت بلو" حمایت کردیم. حزب سوسیالیست نپذیرفت. انها گفتند ما نامزدی می‌خواهیم که پایه را در مجلس شورای ملی گسترش دهد. ما یک نامزد واحد برای ریاست او داشتیم زیرا کاندیدای خود را کنار کشیدیم. او رد شد. شرکای توسعه کجا هستند؟ از طرفی ما در دفتر مجمع بر اساس خودمان اکثریت را به دست آوردیم!

لنا: در کشوری که در آن انتخابات توسط راست میانه احتمالا برنده می شود، آیا نمی ترسید که شانس خود را برای رسیدن به قدرت روزی به خطر بیندازید؟

میلانشون: شما به جبهه جمهوری خواهان اشاره کردید. ما از این کلمه استفاده نمی کنیم. ماکرونیست ها تلاش می کنند مردم را به اتحاد سیاسی باور کنند! این فقط یک نوار بهداشتی است. در هر انتخاباتی ما جلوی جمهوری خواهان را گرفته ایم. دستور این است که هیچ کس اجازه نمی دهد اراذل و اوباش فاشیست به قدرت برسند.

لنا: واکنش شما به این واقعیت است که ماکرون و بخشی از طبقه سیاسی اطراف شما یک قرنطینه ایجاد کرده اند؟

میلانشون: این نتیجه چندین ماه آزار و اذیت بی وقفه است. ما هرگز چنین چیزی را در زندگی سیاسی فرانسه ندیده ایم. طبق قاعده ای که اکنون جهانی شده است به من یک ضد یهود می گویند. هر جا که یک رهبر چپ رادیکال وجود داشته باشد، بلافاصله به او برچسب ضد یهود می زند.

لنا: شما متهم به حفظ ابهام برای جلب آرای مسلمانان فرانسه با امتناع از تروریستی دانستن حماس پس از حملات 7 اکتبرشده اید.

میلانشون: این مایه شرمساری است، این نژادپرستی معکوس است. آیا مسلمانان ذاتا یهودستیز هستند؟ چرا باید در سن بیش از 70 سالگی، یهودستیز و با توجه به زندگی سیاسی ام شده باشم؟ این اتهامات نفرت انگیز است. آنها اذیت می کنند، زندگی من را انکار می کنند. رئیس مجلس سنا به من گفت "دهانت را ببند". و زمانی که آقای" اولاند" با من روبرو شد، اولین کلماتش این بود و به من گفت: کی  ساکت می شوی؟ اولین سخنان این مرد که برای چپ تباهی و انزجار به ارمغان آورد این بود که مرا ساکت کند. این کاملاً خشونت آمیز است. با هیچ کس مانند من در فرانسه رفتار نشده است، حتی لوپن.

 در مورد حماس، ما به قوانین بین المللی پایبند بودیم. و من صد بار گفته ام که برای من حمله به یک "پارتی ریو" یک اقدام تروریستی است. من همیشه مخالف این نوع اقدامات بوده ام. ما فصل مبارزه با یهودستیزی و اسلام هراسی را با جبهه خلق جدید امضا کردیم. توییت من، فردای 7 اکتبر، در این زمینه واضح است. اما همچنین واضح است که من با تروریست دانستن سازمانی که درگیر جنگی از این نوع با یک کشور شهرک نشین است، موافق نیستم. مبارزه من علیه نسل کشی، این چیزی است که من به آن متهم هستم. آیا من متهم به ضد صهیونیسم هستم؟ اما در حال حاضر همگان به دور از توافق هستند که ضد صهیونیسم برابر با یهودستیزی است.

 لنا: آیا اعتراف می کنید که موضع شما باعث افزایش اختلافات در سمت چپ می شود؟

میلانشون: ما نیروی چپی  هستیم که می گوییم "برنامه ای را امضا کردیم، پس آن را اعمال خواهیم کرد". به ما گفته می شود "ما باید روابط را آرام کنیم." ما کاملا موافقیم: آرام باش توهین نکن به ما سنگ پرتاب نکن. بیایید باور نکنیم که در دنیای مهربانی و نجابت زندگی می کنیم. نه!

 یک مبارزه وحشتناک در فرانسه وجود دارد که منجر به این شده است که ما کشوری هستیم که فقر آن بیشتر شده است، میلیونرهای آن ثروتمندترین در تمام اروپا شده اند و نابرابری هایی را ایجاد می کنند که تا به حال در فرانسه مشاهده نشده بود و در سطحی از تخریب خدمات عمومی که قبلاً سابقه نداشته است. آیا فکر می کنید ثروتمندانی که 10 سال است که خوش هستند و جشن می گیرند، این ایده را می پذیرند که ناگهان جشن انها به پایان رسیده و تمام شده است؟ قضیه اصلی اینه. به ما گفته می شود اگر بخواهیم برنامه خود را اجرا کنیم یعنی ناسازگارهستیم.

لنا: با تنها 193 نماینده در مجلس، چگونه می توانیم به قول شما «کل برنامه ویا فقط برنامه» را اعمال کنیم؟

ما باید بازی دموکراسی را انجام دهیم. در همه کشورها ما این کار را انجام می دهیم. اگر دیگران نمی خواهند ما برنامه خود را اعمال کنیم، اگر جرأت می کنند، اجازه دهند ما را سانسور کنند. ما طرح های سیاسی انها را نمی خواهیم. ما ناسازگار نیستیم، بلکه صرفاً به دموکراسی احترام می گذاریم. این در فرانسه برای انها جدید است.

لنا: اگرجبهه چپ  موفق به توافق بر سر نامی برای نخست وزیری شوید، اگر مکرون از نام بردن او خودداری کند چه اتفاقی می افتد؟

میلانشون: بحران رژیم خواهیم داشت. ما نمی دانیم این کمدی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اما این یک کمدی از سوی ماکرون است. با انتخابات، مکرون عمداً بحران ایجاد کرد. رئیس جمهور گفت: من یک نارنجک زیر پای آنها گذاشتم. او عمداً بحران ایجاد کرد. ما رای می دهیم. بحران از آن زمان بدتر شده است، اما این اولین کسی نیست که از این موضوع درس گرفته است. آیا باید تسلیم شویم؟ اما نه! باید نتیجه رای را قبول کند! در غیر این صورت تنها یک راه دموکراتیک برای خروج از این بحران وجود خواهد داشت: او را رها کنید تا دوباره رای دهیم، زیرا طبق قانون اساسی قبل از یک سال امکان انحلال وجود ندارد.

لنا: برای شما، نتیجه آن استعفای رئیس جمهور خواهد بود؟

میلانشون: اگر رئیس جمهور بر انکار نتایج انتخابات پافشاری کند، چنان بحرانی ایجاد می کند که راهی جز خروج وی نخواهد بود. این چیزی است که من می گویم. نمایندگان اینسومیس قدرت انحلال مجلس شورای ملی را ندارند. خب، می‌خواهی چه کار کنیم؟ این همه از قبل نوشته شده است. اگر همه همه چیز را ببندند زودپز منفجر می شود.

بنابراین برای درک این موضوع لازم نیست یک استراتژیست عالی باشید. بهتر است اجازه دهیم جبهه مردمی حکومت کند!

لنا: "منفجر شدن" به چه معناست؟

میلانشون: این بدان معنی است که بحران رژیم از کنترل خارج خواهد شد. مردمی که چپ و جمهوری را نجات دادند، و بخشی از انها که ما توانستیم از محله های کارگری و جوانانی که به طور گسترده رای ممتنع دادند رای بیاوریم، خواهند گفت: «رای دادن بی فایده است». ما بودیم که به دنبال این افراد رفتیم. بنابراین ما وظیفه داریم به قول خود در قبال آنها احترام بگذاریم.

لنا: یکی از انتقاداتی که به شما وارد می شود این است که شما بیش از حد بر محله های طبقه کارگر تمرکز می کنید و مناطق روستایی یا حومه های فرانسه را کاملاً رها می کنید. چگونه می توانیم با این فرانسه که به مارین لوپن رای می دهد صحبت کنیم؟

میلانشون: این داستان روستایی فرانسه بدون علایق مشترک با زندگی شهری با واقعیت مطابقت ندارد، نه انتخاباتی و نه جامعه شناختی. هزار بار نشان داده شده است. این یک توهم است که باور کنیم کسانی که به چپ رای داده اند اکنون به لوپن رای می دهند. اما ایده های این افراد به حساب نمی آید؟ چرا نژادپرستی و تبعیض جنسیتی آنها را انکار می کنیم؟

در همه زمان‌ها، حداقل 30 درصد از طبقه کارگر به راست رای داده‌اند. طبقه کارگر متشکل از انسان هایی است که قادر به تغییر افکار خود هستند. در بخش‌هایی از کشور که قبلاً جناح راست بسیار تأثیرگذار بود، بخشی از طبقه کارگر را به سمت حزب لوپن  رانده کرد. ان چیزی جز پویایی اعتقاد نیست. چپ غایب بود یا مسئول سیاست هایی بود که به مردم ضربه زد. زیرا دو لحظه اساسی وجود دارد: لحظه ای که کارخانه ها با دولت های چپ بسته شدند. و هیچ جایگزین سیاسی وجود نداشت. یا به چپ رای دادی و پذیرفتی که کارخانه ات را ببندیم، راه آهن را ببندیم، زایشگاه را ببندیم، یا کسانی آمدند که به شما بگویند «تقصیر عرب هاست». همین اتفاق افتاد. ما از زاویه دیگری به مسئله پرداختیم. گفتیم باید مردم ممتنع را به انتخابات بیاوریم. دشمنان ما معادله دیگری را ایجاد کرده اند: محله مردمی برابر است با مسلمانان، مسلمانان برابر با تروریست ها یا ضد یهودها و غیره. بر این اساس، ما هرگز کسی را پس نخواهیم برد. ما از واقعیت اجتماعی، از مردمی که در محله‌های کارگری زندگی می‌کنند و از شأن شخصی آن‌ها، از احترامی که برایشان است، شروع کردیم. آنها حق دارند به هر دینی که می خواهند عمل کنند. با در نظر گرفتن این واقعیت که 60 درصد فرانسوی ها هیچ کدام ندارند.

لنا: آیا فکر می کنید در مسائلی مانند قدرت خرید، اشتغال، خدمات عمومی، ما نمی توانیم رای دهندگان حزب لوپن  را دوباره به دست آوریم؟

میلانشون: ما وقت خود را صرف انجام آن می کنیم! حداقل دستمزد 1600 یورو، بازگرداندن زایشگاه ها، بازگشایی مدارس. اما این کافی نیست! این کارآرا نیست، زیرا اولویت طرفداران لوپن نژادپرستی است. شما این ایده را نمی پذیرید که می تواند توده هایی از مردم نژادپرست وجود داشته باشد. مشکل شماره یک برای آنها اعراب و سیاهپوستان است. بنابراین! موضوع شماره یک که مطرح می کنند، بیمارستان تعطیل نیست، مهاجرت، امنیت و هر چیزی است که هر روز، ساعت ها در مورد همه موضوعات، در مورد همه جنایات، در رسانه ها روی آنها ریخته می شود! ما باید به دنبال کسانی باشیم که آماده گفتگو هستند، اما ممتنع. ما در سال 2008 شروع به باز کردن یک آلترناتیو رادیکال برای نئولیبرالیسم کردیم. وقتی حزب سوسیالیست را ترک کردم، با" ماری ژرژ بوفه" رهبر حزب کمونیست فرانسه  و دیگران ایجاد کردیم. سپس جنبش شورشی. و این یک موفقیت رو به رشد بود: در انتخابات  بار اول 12٪آرا، بار دوم 19، بار سوم 22 درصد آرا را بدست اوردیم  این استراتژی کار می کند.

 لنا: اما برای برنده شدن باید اکثریت بیشتری از مردم فرانسه را متقاعد کرد؟

میلانشون: برای تغییر شرایط، باید به آنچه کار می کند ادامه دهیم. مهم‌تر از همه، به روش‌های قدیمی که همه چیز را نابود می‌کرد، برنگردید: دروغ، خیانت، ترتیب‌دهی، اشتراک‌گذاری مواضع و انکار هر واقعیت رایج. بنابراین این استراتژی ما را به جلو برده است و به جلو بردن ما ادامه خواهد داد.

هرروش  دیگری ما را به نقطه اول باز می گرداند، یعنی چپ دروغگو و هژمونی فاشیست ها. هیچ جایگزینی وجود ندارد. در فرانسه، طبقه رسانه ما را شیطانی می کند. طبیعی است. مسلطان فرانسوی ویژگی های خاصی دارند. قبل از جنگ، شعار آنها این بود: "هیتلربهتر است تا جبهه مردمی". آنهایی که مقاومت کردند در اقلیت بودند. اما بر اساس میل به آزادی و کرامت در همه طبقات بود. برنامه مقاومت رادیکال است. او برای برنده شدن تعدیل نشد. او برای بردن رادیکال بود.

لنا: به نظر می رسد "آر. ان" حزب لوپن درعادی سازی روابط موفق تر است. شما بیشتر در استراتژی جدایی هستید؟

میلانشون: ما با افراد مشابهی صحبت نمی کنیم. عادی سازی پایان ما خواهد بود. مادام لوپن می‌خواهد به رهبر طبیعی جناح راست تبدیل شود و کاری را که برای این کار لازم است، با موفقیت انجام می‌دهد. راست‌ها در سراسر اروپا به راست افراطی تبدیل شده‌اند و دیگر مشکلی در ارتباط با نژادپرستان ندارند. قبلاً در آغاز قرن گذشته اتفاق افتاده است، درست است؟ آیا به این دلیل است که ما در مجلس کراوات نبستیم که هیتلر، موسولینی و فرانکو قدرت را در دست گرفتند؟ ما به اندازه کافی استاندارد نبودیم؟ این شرایط جهانی است که یک نتیجه سیاسی ایجاد می کند و این شرایط توسط نئولیبرال ها برآورده می شود.... مارین لوپن به دنبال به دست آوردن جناح راست است و راست تنها با ابزاری برای تفرقه انداختن مردم می تواند اکثریت را در میان مردم به دست آورد و آن ابزار  نژادپرستی است .

 لنا: چگونه برنامه خود را در قوانین بودجه اروپا با برنامه خود ادغام می کنید؟ اروپا می گوید ما کسری بیش از حد داریم؟

میلانشون: انها توصیه می کنند که خدمات عمومی را قطع کنیم، این برای ما مناسب نیست. جبهه مردمی جدید باید بر تصمیم اتحادیه اروپا برای افزایش درآمد تکیه کند. ما نگفتیم که قرار است اتحادیه اروپا یا یورو را ترک کنیم. اما جبهه مردمی جدید در صورت زیر سوال رفتن برنامه مورد نظر رای مردم، قانون نافرمانی را دنبال خواهد کرد .

لنا: آیا این نافرمانی تا پایبندی به معاهدات تجاری پیش می رود؟

میلانشون: در صورت لزوم، انصراف وجود دارد، زیرا انگلیسی ها در مورد مدت زمان کار، حداقل دستمزد و غیره....انها نافرمانی و انصراف را تجربه کرده اند .

امتناع مطلق با در نظر گرفتن مطالبات مردمی، اولویت کامل رقابت آزاد و بدون تحریف: این چیزی است که می تواند اروپا را از بین ببرد. اما به اسپانیا نگاه کنید: انها با افزایش 30 درصدی حداقل دستمزدها به مردم کمک کردند واکنون مردم  نفس تازه ای می کشند. کجا است ان ویرانی و زمستان هسته ای که قرار بود اسپانیا رافرا گیرد؟ برعکس، آنها بیش از 800000 شغل ایجاد کردند. در برنامه ما حتی یک ملی‌سازی وجود ندارد، من را رادیکال خطاب می  کنند. اما بیایید به جای آن به دایره اقتصادی با فضیلتی که ایجاد می کند نگاه کنیم.

لنا: می گویند آمریکاستیزی شما را طرفدار روسیه می کند؟

میلانشون: اگر آمریکایی ها به موقع تصمیم می گرفتند که روس ها را به عنوان دشمن معرفی نکنند، امروز زندگی در اروپا متفاوت بود. اما پس از آن حمله روسیه همه چیز را تغییر داد. فرانسوی ها چهار بار مورد تهاجم همسایه خود قرار گرفتند. من هیچ راه حل معجزه آسایی برای پایان دادن به جنگ ندارم: من فقط مسیرهای مشخصی برای پیشنهاد دارم. به عنوان مثال، غیرنظامی سازی مناطقی که نیروگاه های هسته ای در آن قرار دارند. امانوئل ماکرون گفته بود که برای صلح باید تضمین های امنیتی متقابل وجود داشته باشد، من از این عبارت استفاده کردم و فریادهای زیادی برانگیخت. اما مردم در حال حاضر روی آن کار می کنند. اگر من در قدرت بودم این موضع فرانسوی ها باقی می ماند. اما برخلاف امانوئل ماکرون، من کاملاً مخالف اعزام نیروی زمینی هستم، همانطور که با سلاح های دوربرد مخالفم. هر چیزی که ما را به جنگ طلب تبدیل کند دیوانگی خواهد بود.

لنا: اگر شما نخست وزیر بودید، کمک نظامی فرانسه به اوکراین را اصلاح می کردید؟

میلانشون: نه، اما من موافق نیستم که ما به انها هواپیما، موشک هایی با قابلیت حمله در عمق 300 تا 500 کیلومتری بدهیم. اما ما می توانیم کمک زیادی انجام دهیم: پاکسازی مین، دفاع هوایی... علاوه بر این، اوکراینی ها از فرانسوی ها شکایت ندارند.

لنا: آیا هنوز هم می خواهید ناتو را ترک کنید، حتی با وجود یک جنگ مداوم در این قاره؟

میلانشون: ناتو منطق جنگ را تبلیغ و دنبال می کند. من منطق خلع سلاح و آرامش را انتخاب می کنم. این یک خط سیاسی است که یک رویا نیست. اگر من در الیزه بودم، البته، فرماندهی نظامی یکپارچه ناتو را به شیوه ای برنامه ریزی شده و سازمان یافته ترک می کردم. به خصوص در زمان تهدید گسترده جنگ، تا به این داستان کشیده نشویم.

لنا: اما پس چگونه می توانیم از اوکراینی ها دفاع کنیم؟

میلانشون: سیاست "اینسومی ها" غیر متعهد و ضد جهانی شدن است. من فکر می کنم اولویت جنگ صفر است. اولویت، برای من، داشتن سیاست های عظیم تغییر زیرساخت ها برای محدود کردن پیامدهای تغییرات آب و هوایی است. من همچنین هرگز نگفتم که فرانسوی ها همسایگان خود یا اروپا را رها می کنند. ما از اتحادیه اروپا خارج نمی شویم. ما اروپایی هستیم، اما عضو ناتو نیستیم. معاهدات اروپایی مقرر می دارد که دفاع ما در برابر متجاوز جمعی است. بنابراین، اقدامات اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین، ما به صورت موردی از آنها حمایت خواهیم کرد. برنامه ما از حق حاکمیت اوکراین حمایت می کند.

لنا: بین بایدن و ترامپ چه کسی را انتخاب می کنید؟

میلانشون: من نگران نیستم. سیاست آنها بر اساس منافع آنها تعیین می شود. اکثر این رهبران حتی نمی دانند سرمایه های ما کجاست. آنها اغلب بی ادب هستند. نمی گویم آنها دشمن ما هستند! اما ما وظیفه داریم از آنها انتقاد کنیم.

 لنا: سیاست خارجی شما از متحدان سوسیالیست یا کمونیست شما بسیار دور است.

میلانشون: کمونیست ها، من نمی دانم در مورد این موضوع چه فکری می کنند، اما سوسیالیست ها کاملاً واضح هستند. آنها در موقعیت تاریخی آتلانتیک قرار دارند. اکولوژیستها "محیط زیست" بستگی دارد چه کسی از بین انها صحبت کند. به همین دلیل است که یک نفر باید تصمیم بگیرد.

لنا: آیا انتخابات ریاست جمهوری تنهاجایگزین برای  روشن شدن اوضاع است؟

میلانشون: همه می دانند که در فرانسه تمام اختیارات متعلق به رئیس جمهور است. فرانسه هرگز قادر به تغییر دیگری نبوده است. هرگز. ما همیشه از یک قانون اساسی به قانون اساسی دیگر در یک آشفتگی حرکت کرده ایم که در نهایت سریعتر از آنچه فکر می کردیم موضوع  حل می شود.

لنا: با نگاه به  انتخابات ریاست جمهوری  سال 2027، آیا حکومت امروز می تواند برای شما منفی باشد؟

میلانشون:

 نه، برعکس است. اگر ما حکومت کنیم، نشان خواهیم داد که روش های ما نتیجه می دهد. اسپانیایی ها موفق شدند. چرا ما نمی توانیم آن را انجام دهیم؟ "سانچز" با "پودموس" به توافق رسید. من نمی گویم که ما دقیقاً از نخست وزیر اسپانیا پیروی می کنیم، اما او نشان داده است که می توانیم اقدامات اجتماعی مترقی را اعمال کنیم. چیزی که پوچ خواهد بود این است که حتی قبل از رسیدن، بگوییم که برنامه خود را تغییر خواهیم داد، همانطور که نامزدحزب سوسیالیست مادام "توبیانا" می گوید. این یک اشتباه کامل است. من فکر می‌کنم برعکس، اگر سیاست خود را اعمال می‌کردیم، فوراً از حمایت مردمی برخوردار می‌شدیم تا شانس بیشتری برای پیروزی در سال 2027 داشته باشیم.

لنا: شما اولاند رئیس جمهور سابق را با "ساس" مقایسه ومسخره کردید. چگونه می خواهید با سوسیالیست ها بحث کنید؟

میلانشون: هر روز به ابهام در مورد یهودستیزی متهم شده ایم، رهبران سوسیالیست مداخله می کنند و به ما توهین می کنند هیچ کس چیزی نمی گوید. به عنوان مثال، یکی از رهبران سوسیالیست یکی از نمایندگان منتخب ما از یک حوزه انتخابیه را به عنوان "ذخیره هند" توصیف کرد. آیا متوجه هستید؟ و این هیچ کس را شوکه نمی کند. برای من بسیار آزاردهنده است که در مورد جمهوری خواهی یا مبارزه با یهودی ستیزی از افرادی که حتی قادر به پنهان کردن نفرت خود از مسلمانان نیستند، درس بگیرم. این کمپینی است برای تضعیف ما از هر نظر. و هدف من خودم هستم زیرا همه می دانند که من هرگز تسلیم نخواهم شد. هر کاری کردیم، موفق شدیم. چرا تسلیم شوم؟ مثل سوسیالیست ها عمل کنیم؟ در حال حاضر به اندازه کافی ازامثال  آنها وجود دارد.

 لنا: حکومت باز هم بسیار پیچیده خواهد بود.

میلانشون: تا حدودی حق با شماست. اما من اعتماد به نفس دارم. ما اقدام مشترک متحد را پیشنهاد کردیم. آنها راه سازش را انتخاب نکردند. آنها من را حذف کردند، سپس کاندیدای ما "هوگوت بلو" را رد کردند. ما می‌توانستیم روی آن توافق کنیم، سپس بعداً در دولت، همانطور که اسپانیایی‌ها انجام می‌دهند، بحث می‌کردیم. آنها تصمیم گرفتند مادام "توبیانا" را که هیچ یک از ما نمی شناسیم، به ما تحمیل کنند. اغلب، فرانسوی‌ها ذهنیت ترسناک پسااستعماری دارند. آنها حتی متوجه آن نیستند. ما متهم به بی رحمی هستیم، اما این وحشیگری است..

لنا: در نظرسنجی ها، شما با 78 درصد، سیاستمداری هستید که بیشتر از همه توسط فرانسوی ها طرد شده است. واکنش شما چگونه است؟ میلانشون: بی اعتباری نظرسنجی های فرانسه به تازگی ثابت شده است. اما رسانه ها تسلیم نمی شوند. من از سال 2010 چنین واکنشی نشان داده ام، زیرا اولین نظرسنجی به آن زمان بازمی گردد. سوال بسیار خوبی بود: "آیا ملانشون یک مرد بی خودی است؟" و جواب برای 70% بله بود. برای من مهم نیست.  من چشمان درشت دارم، با دستانم صحبت می کنم، من لاتین هستم. بنابراین برای افراد جامعه خوب، این نوع شخصیت بوی گوگرد می دهد. اگر 78 درصد فرانسوی‌ها من را نمی‌خواهند، 22 درصد برای من باقی می‌ماند. در انتخابات ریاست جمهوری خواهیم دید که مردم کدام پروژه را دنبال می کنند. پروژه من یا لوپن. ولی بازم باید کاندید بشم!

لنا: این لاک پشت های روی میز شما چه معنایی دارند؟

میلانشون: این پاسخ من به خبرنگارانی است که شکست من در سال 2022 را کمتر از 10 درصد پیش بینی کرده بودند. گفتم: من یک لاک پشت انتخاباتی هستم. طرفداران من که آن را خنده دار می دانستند و اکنون به من لاک پشت می دهند من یاد گرفتم که گاوداری چینی، نشان دهنده قدرت سیاسی است، زیرا نقشه امپراتوری وجود دارد.. و سپس لاک پشت حیوانی است که عمرطولانی دارد و باعث ناامیدی رقبای من می شود. دشمنان من هر وقت می بینند به آتش و شعله تف می اندازم، با خود می گویند فردا از شر من خلاص نمی شوند. من تهدید به مرگ می شوم، حتی افرادی از جناح راست افراطی هستند که به قصد قتل علیه من محکوم شده اند. چند تا ازنزدیکان من مجبور به فرارشدند! این خشونتی که ما به دلیل این کارزارنفرت تجربه می کنیم. اما دعوای سیاسی ما ارزش این را دارد که زندگی خود را وقف آن کنیم.

لنا: آیا تشخیص می دهید که هنگام صحبت کردن، آتش ایجاد می کنید؟ داشتم در مورد آمادگی جسمانی ام صحبت می کردم. اما بله، پدر من هم همینطور بود.

 

. https://melenchon.fr/2024/07/21/la-crise-politique-tend-a-devenir-une-crise-de-regime-entretien-avec-la-presse-europeenne/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 937  -  24 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت