راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت اوکراین

در افریقا

جبهه باز کرده!

اومانیته- ترجمه الناز گرجی

   

چرا کشورهای آفریقایی روابط دیپلماتیک خود را با کیف قطع می کنند؟

نویسنده: ولادیمیر مالیشف

 آمادو آبدرامانه، سخنگوی دولت انتقالی نظامی نیجر روز سه شنبه گفت که این کشور مناسبات خود را با اوکراین قطع می کند. دلیل این اقدام دخالتی است که اوکراین در امور نیجریه با هدف آتش افروزی میان کشور مالی و نیجریه دارد.

با توجه به جدی بودن وضعیت و دخالت رسمی و ادعایی اوکراین در تجاوز به مالی، دولت جمهوری نیجر در همبستگی کامل با دولت و مردم مالی، اقدامات زیر را انجام می دهد: او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: اولاً قطع فوری روابط دیپلماتیک بین جمهوری نیجر و اوکراین، ثانیاً درخواست از شورای امنیت سازمان ملل با درخواست تصمیم گیری در مورد تجاوزات اوکراینی و حامیان آن.

«آمادو آبدرامانه» همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تا با تصمیم اوکراین برای دفاع از تروریسم در یک زمینه جهانی که نیاز به مبارزه با این شر را نادیده می‌گیرد، مخالفت کند. روز دوشنبه، مالی روابط دیپلماتیک خود را با اوکراین به دلیل حمایت کیف از تروریست ها قطع کرد. علاوه بر این، سایر همسایگان مالی از اقدامات کیف ابراز نارضایتی کردند. وزارت خارجه سنگال «یوری پیوواروف» سفیر اوکراین را به دلیل حمایت از تروریست ها احضار کرد. دپارتمان دیپلماتیک بورکینافاسو نیز به نوبه خود از جامعه جهانی خواست تا حمایت گروه های تروریستی کیف را ارزیابی کند. همزمان، طبق گزارش روزنامه سنگالی «سنه نیوز»، مقامات مالی و موریتانی در حال بررسی حقایق آموزش تروریست ها در خاک موریتانی توسط مربیان اوکراینی هستند. علاوه بر این، به گفته رسانه های غربی، تروریست های ائتلاف« س .اس . پ» گروه های جدایی طلب مسلح مالی در اوکراین آموزش دیده اند.

 کشورهای آفریقایی پس از رویدادهای دراماتیک اخیر در مالی، اقدامات دیپلماتیک قهرآمیز را در قبال کی‌یف آغاز کرده‌اند. از 22 تا 27 ژوئیه، سربازان یگان 13 حمله واگنر، که تحت توافق با مقامات محلی برای مبارزه با تروریست ها در مالی هستند، و همچنین پرسنل نظامی جمهوری در نزدیکی روستای «تین-زاواتین» جنگیدند. در نزدیکی مرز با الجزایر با شبه نظامیان "جنبش هماهنگی عضواد" و گروه ممنوعه "القاعده در ساحل". در روز اول، این گروه بیشتر اسلامگرایان را نابود کرد و بقیه را فراری داد. با این حال، طوفان شن متعاقب آن به رادیکال ها اجازه داد تا دوباره جمع شوند و تعداد خود را به 1000 نفر افزایش دهند. در این زمینه، فرماندهی واگنر تصمیم به انتقال نیروهای اضافی به منطقه جنگی برای کمک به گروهان سیزدهم گرفت. در 25 ژوئیه، جنگنده های طوارگ دوباره به واگنری ها حمله کردند، اما آنها حمله را دفع کردند طی دو روز بعد، رادیکال ها حملات خود را با سلاح های سنگین، هواپیماهای بدون سرنشین و بمب گذاران انتحاری تشدید کردند این منجر به تلفات واگنر و ارتش مالی شد. شبه نظامیان طوارگ با کمک مربیان غربی به کاروان جنگنده های واگنر کمین کردند. در همان زمان، آنها موفق شدند چندین جنگنده واگنر را به اسارت بگیرند. « آندری یوسف »نماینده وزارت دفاع  در بیانیه ای که در 29 ژوئیه توسط تلویزیون اوکراین منتشر شد، گفت که اوکراین به طوارگ ها در حمله به واگنر و نیروهای دولتی مالی کمک کرده است. شورشیان تمام اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کردند که به آنها اجازه داد تا عملیات نظامی انجام دهند.

 «مایگا»، نماینده مقامات مالی در بیانیه‌ای گفت که دولت وی اقدامات کی‌یف را «نقض حاکمیت مالی» خواند که فراتر از محدوده «مداخله‌های خارجی» است. وی افزود: این به خودی خود مذموم است و تجاوز آشکار به مالی و نشان دهنده حمایت از تروریسم بین المللی است. مقامات مالی همچنین به اظهار نظر سفیر اوکراین در سنگال، گینه، گینه بیسائو، ساحل عاج و لیبریا، «یوری پیوواروف» در فیس بوک، توجه کردند. وی از فعالیت های شورشیان طوارق در مالی که تروریست تلقی می شوند ستایش کرد. دخالت شبه‌نظامیان کی‌یف در کمین علیه نیروهای واگنر نیز توسط کانال تلویزیونی «آر. ت» تأیید شد که عکس‌هایی از افرادی را با صورت پنهان در تجهیزات نظامی نشان داد. در یکی از عکس ها مردی را می بینید که نشان اوکراین را بر روی لباس هایش دارد. روزنامه‌نگاران گفتند که این فیلم در آفریقا فیلم‌برداری شده است و این عکس‌ها «مزدوران اوکراینی» را در حال کمک به«طوارگ‌» نشان می‌دهند. ردپای کیف در ستاد کل مالی نیز مشخص شد. ارتش متوجه شد که عملیاتی که طی آن طوارگ ها توانستند به« پی ام سی واگنر» کمین کنند، یک حمله هماهنگ شده توسط اسلامگرایان بود که اوکراین در آن شرکت داشت. این روزنامه مدعی است که رادیکال ها در موریتانی آموزش دیده اند. بعداً روزنامه انگلیسی تایمز* با استناد به اسناد فاش شده توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده گزارش داد که رئیس اداره اطلاعات اصلی وزارت دفاع اوکراین،« کریل بودانوف»، حمله ای را علیه نیروهای «پی ام سی»واگنر طراحی کرده است. در مالی از سال گذشته به عنوان بخشی از مبارزه با فعالیت های خارجی. همانطور که این روزنامه اشاره کرد، همچنین گزارش هایی مبنی بر مشارکت ارتش اوکراین در نبردها علیه واگنری ها در سودان در سال 2023 منتشر شد. وال استریت ژورنال * نوشت که رهبر واقعی سودان، رئیس شورای انتقالی حاکمیتی که در سال 2021 تأسیس شد. «عبدالفتاح البرهان» در تابستان 2023 برای مبارزه با جنبش شورشیان از  زلنسکی در خواست کمک کرد ..

آگوست گذشته، ریانووستی به نقل از یک منبع نظامی- دیپلماتیک گزارش داد که سرویس اطلاعاتی بریتانیا«ام ۱۶» یک گروه خرابکارانه و تنبیهی متشکل از 100 شبه نظامی اوکراینی "که تجربه رزمی قابل توجهی در جبهه شرقی دارند" را برای اعزام به آفریقا آماده کرده است. مشخص شد که کشتی اوکراینی این ناو را نیمه دوم مردادماه از بندر« اسماعیل» به شهر« اومدورمان» سودان تحویل خواهد داد. این منبع افزود که وظایف این گروه انجام خرابکاری و از بین بردن رهبران آفریقایی است که بر تعامل با روسیه متمرکز هستند.

 اماچرا کیف اکنون به آفریقا رفت، در حالی که در جبهه های نبرد در اوکراین، نیروهای مسلح اوکراین در همه جبهه ها شکست می خورند؟ روزنامه فرانسوی« پوینت» این موضوع را به دو دلیل توضیح می دهد. اولاً، اقتصاد مستقل هنوز به بازار خارجی برای تولید مواد خام بستگی دارد: غلات، روغن های حیوانی و گیاهی و فلزات آهنی. بر اساس گزارش بانک جهانی، صادرات این کشور در سال 2023 بیش از 28 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می داد. مصرف کنندگان نهایی تعدادی از کشورهای آفریقایی هستند که تقاضای بالایی برای این محصولات دارند.ا ین نشریه فرانسوی معتقد است: در نهایت، استراتژی آفریقایی وزارت خارجه اوکراین برای افزایش تعداد شرکای کیف در زمانی طراحی شده است که بسیاری از ارائه حمایت از این کشور انتقاد می کنند..

 

ثانیاً، روزنامه «پوینت» در ادامه می نویسد، کیف به دنبال خنثی کردن برنامه های مسکو در آفریقا است. اوکراین با شکست در درگیری و تلاش برای "شکست دادن" روسیه حداقل در جایی، قصد دارد منافع خود را در منطقه ارتقا دهد. این برنامه ها شامل افتتاح سفارتخانه ها و انعقاد توافق نامه هایی در زمینه مشارکت اقتصادی و نظامی است. تا پایان سال 2024، کیف قصد دارد 20 سفارت در این قاره باز کند. روسیه حدود چهل عدد از آنها را دارد .به عبارت دیگر، کیف جنگنده های خود را عمدتاً برای آزار روسیه به آفریقا می فرستد. و واضح است که این کار به تحریک غرب و در درجه اول فرانسه انجام می شود که منافع جدی در آفریقا دارد که امروزه با روسیه در تضاد است بیهوده نبود که وقتی فرانسوی ها از مالی اخراج شدند، ساکنان محلی پرچم های روسیه را در تظاهرات تکان دادند .

«پاول دانیلین»، مدیر مرکز تحلیل‌های سیاسی، در مورد تصمیمات مالی و نیجر برای قطع روابط دیپلماتیک با کی‌یف، گفت: «اینها تصمیمات جدی‌ای هستند که کشورهای آفریقایی می‌گیرند.» برخی از آنها قبلاً غلات اوکراینی دریافت کرده‌اند. چنین تصمیماتی بسیار قوی است، زیرا در سطح سیاسی تصمیم گرفته شد که تمام روابط با یک کشور خاص را قطع کنند و آن را به عنوان یک کشور تروریستی به رسمیت بشناسند یک سیگنال مهم به جهان مبنی بر اینکه قاره آفریقا اوکراین را یک کشور تروریستی می داند. طرف اوکراینی تصمیم گرفت در قاره آفریقا وارد عمل شود و نتوانست روسیه را در میدان نبرد شکست دهد. این را«ماریا زاخارووا»، نماینده رسمی وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه در مورد تصمیم نیجر برای قطع روابط دیپلماتیک با اوکراین به ریانووستی گفته است این دیپلمات تاکید کرد که اوکراین همچنان به استفاده از روش های تروریستی در خاک روسیه از جمله حملات منظم به اهداف غیرنظامی ادامه می دهد. وی افزود که مسکو قصد دارد همچنان اطلاعات مربوط به "اقدامات وحشیانه کیف" را به اطلاع جامعه بین المللی برساند.« زاخارووا» گفت: رژیم جنایتکار ولادیمیر زلنسکی که قادر به شکست دادن روسیه در میدان جنگ نیست، تصمیم به گشودن «جبهه دوم» در آفریقا گرفته و گروه‌های تروریستی را در کشورهای قاره دوست مسکو تحمل می‌کند چرا اوکراین این کار را می کند؟ بله، به این دلیل ساده که کیف خود یک کشور تروریستی است. ولادیمیر پوتین سال گذشته با تبریک عید به کارکنان آژانس های امنیتی روسیه گفت: ما می دانیم که رژیم کی یف با حمایت مستقیم سرویس های اطلاعاتی خارجی آشکارا راه روش های تروریستی و در واقع تروریسم دولتی را در پیش گرفته است. و کیف از چنین روش های تروریستی نه تنها در قلمرو خود، بلکه در کشورهای دیگر، از جمله در آفریقا، استفاده می کند.

 

https://www.stoletie.ru/tekuschiiy_moment/ukraina_vtoroj_front__v_afrike_709.htm

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 937  -  24 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت