راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نزدیکی برخی نظرات

حزب حاکم روسیه

و حزب کمونیست روسیه

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

   

با پایان یافتن آخرین جلسه بهاره دومای دولتی روسیه در این سال، طبق معمول ارزیابی های زیادی از جانب نمایندگان حزب در قدرت، احزاب اپوزیسیون، از آن جمله حزب کمونیست روسیه و رسانه های دولتی ارائه شد. در این رابطه اعضای فراکسیون حزب کمونیست که در راس کمیته های مختلف پارلمان این کشور قرار دارند ارزیابی خود را ارائه کردند.

نظرات دو عضو رهبری حزب کمونیست روسیه (ایوان ملنیکوف و لئونید کلاشنیکوف)، را در ادامه می خوانید.

 

ایوان ملنیکوف، معاون اول دبیر کل حزب، معاون رئیس مجلس و رئیس کمیته دوستی جمهوری خلق چین و روسیه در مجلس این کشور ارزیابی خود را به این شرح به رشته تحریر در آورده است:

 وضعیت بین المللی همچنان آشفته و متشنج است. عملیات نظامی ادامه دارد و تهدیدات امنیتی بر علیه کشور ما در جریان است و در تداوم ارسال سلاح از جانب ناتو به اوکراین، این تهدیدات به شکل روز افزونی در حال افزایش است. همه این موارد بواقع به این معنی است که طی جلسات اخیر، وحدت نظر همه احزاب برای حمایت قانونی از عملیات ویژه  در چارچوب وظایف اقتصادی و نظامی کشور بوده و خواهد ماند. خصوصا در طول جلسات بهار، جناح حزب کمونیست نیز با رویکرد طبیعی میهن پرستانه هدایت می شد و تلاش خود را برای یک نتیجه مشترک به کار می‌ برد.

 در اینجا، با نگاهی دقیق تر به خطی که ما دنبال کردیم، باید چندین نمونه از عملکرد خود را برجسته کنیم.

1 - حزب و جناح ما در دومای دولتی استقامت و قدرت سیاسی قابل توجهی را از خود نشان داده اند. طبیعتاً یکی از نکات اساسی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری بود.

با در نظر گرفتن فضای عمومی کشور، مخاطرات ژئوپلیتیکی قابل درک و یک موضع سختگیرانه بی سابقه در سیاست داخلی، نتیجه این انتخابات تا حد زیادی قابل قبول بود. این موضوعی بود که سایر نیروها نیز باید آن را می پذیرفتند.

2  - هم حزب و هم جناح ما اقتدار سیاسی و همچنین صداقت خود را نشان دادند. در طول جلسات بهاری، برای اولین بار در تاریخ پارلمانتاریسم روسیه، مطابق با ویرایش جدید قانون اساسی، مجلس دوما کابینه وزیران را به تصویب رساند و به طور علنی و به تفصیل درباره هر نامزد گفتگو کرد.

کاملاً واضح است که در وضعیت کنونی سیاست داخلی، رئیس جمهور در هر صورت کسانی را که لازم می داند در پست نخست وزیری و سپس همراه با نخست وزیری در سایر مناصب منصوب می کند. با این همه، نظر دوما به طور مستقیم بر تعداد آرای پارلمان که با آن یک وزیر خاص منصوب می شد، تأثیر گذاشت. یعنی وزن مدیریتی این نهاد در نظام دولتی افزایش خواهد یافت. در اینجا نظر فراکسیون ما به عنوان دومین قدرت پارلمانی در باره ماموریت های مختلف نقش خود را ایفا کرد.

 اگر نتایج خاص بررسی نامزدها را در نظر بگیریم، حزب کمونیست فدراسیون روسیه، به تنها جناحی تبدیل شد که به نامزدی کابینه میخائیل میشوستین رای ممتنع داد و در این رابطه موضع اصولی متمایزی اتخاذ کرد. این موضوع غرور بی جا و یا نوعی شجاعت کاذب نیست. بلکه این بر مبنای یک روش اساسی از اصول ما است، زیرا در هر صورت، برنامه اجتماعی-اقتصادی دولت از برنامه حزب کمونیست فدراسیون روسیه دور بود. در همان زمان، فراکسیون ما قاطعانه علیه آنتون سیلوانف، نامزد پست وزارت دارایی و ماکسیم رشتنیکوف، نامزد پست وزارت توسعه اقتصادی رای داد.

بنابراین، ما با رأی مخالف به بودجه فدرال که عموما تقویت سرمایه داری بود، به مرزی که هر سال تعیین می کنیم رسیده ایم. همزمان، ما برای تعدادی از وزرا، هنگامی که ما در واقع گام های درستی را مشاهده کردیم، رای آری دادیم، بدین ترتیب سازنده بودن برنامه و آمادگی خود را برای انجام تلاش در زمینه های خاص نشان دادیم.

3  - در تصمیمات اجتماعی حزب در قدرت (روسیه واحد) شواهدی از درستی و سازگاری با نظر حزب کمونیست فدراسیون روسیه وجود داشت.

به عنوان مثال، همسان سازی حقوق بازنشستگی برای بازنشستگان شاغل را می‌توان نام برد. این همسان سازی از سال 2016 تا به حال انجام نشده بود و از همان زمان حزب کمونیست فدراسیون روسیه برای اجرایی شدن آن برموضع خود اصرار داشت. جناح ما همواره این سوال را مطرح می کرد و مدام استدلال هایی علیه آن می شنید. یعنی به مدت 8 سال!  بنابراین در 20 ماه ژوئن ابتکار رئیس جمهور به مجلس رسید و در 26 همان ماه از سوی همه کسانی که  پیشتربه ما اعتراض داشتند حمایت شد.

این برخورد تقریباً شبیه به همان داستان به اصطلاح بهبود نظام مالیاتی بود. حزب کمونیست فدراسیون روسیه به طور کامل از معرفی یک مقیاس مالیاتی مترقی، بطوری که هر کس مالیات متفاوتی پرداخت می کند، حمایت می کند. این موضع ما برای چندین سال بوده است و سرانجام به دستور ولادیمیر پوتین، حزب روسیه متحد از این گام حمایت کرد و استدلال بیست ساله خود را 180 درجه تغییر داد که یک پیروزی بزرگ به حساب می آید.

4  - حزب و جناح ما بار دیگر آینده نگری راهبردی خود را به منصه ظهور رساند. بیایید به جغرافیای تعامل با کشورهای دوست نگاه کنیم. در همین جلسه بهاری بود که رئیس جمهور روسیه پس از انتخاب شدن، اولین سفر مهم و موفق خود را به جمهوری خلق چین انجام داد. در همان دوره، او از ویتنام بازدید کرد که به دلیل دیدار تأثیرگذارش با فارغ التحصیلان ویتنامی دانشگاه های اتحاد شوروی به یادگار ماند. در اینجا سفر بی نظیر به کره شمالی انجام شد که تمام جهان انگشت به دهان آن را تماشا کردند. در همین راستا البته، سفرهیئت رئیسه کمیته دائمی کنگره ملی خلق کره که در تابستان به مسکو آمد. همچنین مجمع  نمایندگان پارلمانی بریکس در سن پترزبورگ برگزار شد و بلافاصله پس از آن یک تور مسافرتی پارلمانی بزرگ به نیکاراگوئه بمناسبت 45 مین سالگرد انقلاب ساندینیست های این کشور و سپس به کوبا انجام شد.

بدون تردید می توان گفت که کل حزب و نمایندگان جناح ما در کار پارلمانی دهه 90 تا سال 2000 در حالی که همه در فراموشی ژئوپلیتیکی به سر می بردند، این جهت گیری های ارزشمند را حفظ کردند و ادامه دادند. موضعی که  در این کشورها کاملاً شناخته شده است. امروزه این کشورها در فهرست کشورهایی هستند که دست دوستی به سوی روسیه دراز می کنند، ما به کار خود افتخار می کنیم و تأکید می کنیم: این کشور ها عمدتاً کشورهایی هستند که نیروهای چپ در راس حکومت های آنها قرار دارند.

5  - موارد فوق صرفاً مستلزم برجسته کردن سالگرد تولد گنادی زیوگانف رهبر حزب است. بر اساس میزان بازتاب سالگرد تولد او در رسانه ها، ما شاهد احترام به کل حزب و در نتیجه برای همه رای دهندگانمان بودیم. ما همرزمان وی، باید به ویژه شایستگی تاریخی زیوگانف را در این واقعیت برجسته کنیم که در سال های بسیار دشوار، با توجه به تغییر نسل ها، نگاهبانی از ارزش های اتحاد شوروی و سوسیالیسم را رهبری کرد. این آرمان ها به روسیه مدرن در مرحله بسیار دشوار و پرتنش مبارزه برای آینده کشور از بسیاری جهات کمک می کند و خواه ناخواه نقش خود را ایفا کرده است و خواهد کرد.

 

همپیمانان استراتژیک روسیه، نوشته لئونید کلاشنیکوف، عضو دیگر رهبری حزب کمونیست روسیه و رئیس کمیته کشورهای مشترک المنافع در مجلس دوما:

انجام یک عملیات نظامی ویژه و متعاقب آن اعمال تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه، اولویت های سیاست خارجی روسیه را به طور جدی تغییر داد. در شرایط حاضر داشتن ارتباطات با نزدیکترین همسایگان ما در الویت است. این همسایه ها (جمهوری های اتحاد شوروی سابق) در درجه اول کشورهای مشترک المنافع مستقل هستند.

 حزب کمونیست فدراسیون روسیه همواره بر این رویکرد در شکل گیری سیاست خارجی کشور تأکید داشته است. زیرا هر کشوری قبل از اینکه به کشورهای دور دست نگاه افکند، موظف است از امنیت مرزهای خود مراقبت کند. در باره ما نیز حفظ آن اتحاد بزرگ مردمی است که در طول قرن ها در گستره وسیع اروپای شرقی و شمال آسیا شکل گرفت. به معنای واقعی کلمه، همدلی مردم از اتحادیه جمهوری های سوسیالیستی شوروی شکل گرفت.

زمینه های اصلی فعالیت کمیته دومای دولتی در امور کشورهای مستقل مشترک المنافع، ادغام اوراسیا و روابط با هموطنان مستقر در این جمهوری ها قرار دارد. علاوه بر تعامل با کشورهای مستقل مشترک المنافع، این کار با میلیون ها نفر از هموطنان ما نیز مربوط می شود که بر خلاف میل خود در کشورهایی ماندند که از اتحاد جماهیر شوروی جدا شده و دولت های مستقل خود را ایجاد کردند.

اولین جهت وظیفه ما، روابط با کشورهای مستقل مشترک المنافع است که شامل حمایت قانونی از روابط دوجانبه بین دولتی در گسترده ترین طیف روابط اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی با همسایگانمان است.

به این ترتیب، در جلسات بهاره، موافقت‌ نامه‌ های بین‌المللی تجارت آزاد، مناطق آزاد اقتصادی و قوانین صادرات و گردش کالا در اوراسیا به تصویب رسید.

در 15 آوریل 2024، کمیته امور کشورهای مستقل مشترک المنافع، ادغام اوراسیا و روابط با هموطنان جلسات استماع پارلمانی با موضوع درباره راه های اجرای ریاست فدراسیون روسیه در کشورهای مشترک المنافع برگزار کرد. نهاد ریاست فعلی در کشور های مشترک المنافع به هر یک از کشورهای شرکت کننده این فرصت را می دهد تا پیشنهادات و ایده های خود را برای بهبود اثربخشی همکاری ارائه و اجرا کنند. مفهوم ریاست در کشورهای مشترک المنافع در سال 2024 ارائه شده توسط فدراسیون روسیه ماهیت استراتژیکی دارد و در واقع برنامه ای برای تقویت و توسعه روابط همه جانبه است.

جهت دوم کار با هموطنانی است که در خارج از روسیه به سر می برند. این یک کار چند وجهی است که هم شامل حفاظت از منافع مردم ما در خارج از کشور (نه تنها در کشورهای مستقل مشترک المنافع، بلکه در سراسر جهان) همچنین تضمین اسکان مجدد کسانی است که می خواهند به میهن تاریخی خود بازگردند.

موضوع بازگرداندن هموطنان مقیم خارج از کشور به فدراسیون روسیه در حال حاضر یکی از مهم ترین موضوعات اساسی است. در این راستا، لایحه ای در باره اصلاح برخی از اقدامات قانونی فدراسیون روسیه (از نظر ساده سازی صدور مجوز اقامت برای دسته های خاصی از اتباع خارجی) که در قرائت دوم تصویب شد، می تواند گام بزرگی به جلو در نظر گرفته شود. در صورت تصویب این لایحه، عودت کنندگان می توانند در برنامه دولتی برای کمک به اسکان داوطلبانه هموطنان مقیم خارج از کشور به فدراسیون روسیه شرکت کنند که به طور قابل توجهی زمان جابجایی را کاهش می دهد و شرایط زندگی راحت را در فدراسیون روسیه فراهم می کند.

جهت سوم حمایت قانونی از فرآیندهای یکپارچه سازی در فضای کشور های همسایه است.

این فرآیندها ماهیت بسیار متنوعی دارند، از جمله بالاترین شکل اتحاد مانند اتحادیه روسیه و بلاروس است. از این رو ساختارهای مختلف فرا ملی متحد کننده، مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان پیمان امنیت جمعی، مجمع پارلمانی کشورهای مستقل مشترک المنافع و سایر نهادها شکل گرفت که فعالیت آنها مستلزم تنظیم قانونی، هماهنگ سازی و یکسان سازی قوانین ملی کشور است.

این کمیته همچنین بر مسائل حفظ فضای یکپارچه فرهنگی، معنوی، اطلاعاتی، آموزشی و حمایت از زبان روسی در خارج از کشور متمرکز است. حفظ زبان روسی به عنوان زبان ارتباطات بین قومی به ویژه برای کشور ما مهم است، زیرا تعیین کننده دیدگاه روسی از جهان است و به این ترتیب، این دیدگاه برای مردم کشورهای دیگر قابل درک و قابل دسترس خواهد بود.

کمیته کار منظمی را برای ترویج زبان روسی در خارج از کشور انجام می دهد تا فرهنگ و ادبیات روسی را در مدارس، مراکز آموزشی و باشگاه های جوانان در سراسر جهان ایجاد کند. زبان بزرگ و قدرتمند روسی نیز پیوندی وحدت بخش بین مردمان ما است. در این راستا کمیته ما از افتتاح مدارس روسی در تاجیکستان، قرقیزستان، ارمنستان و سایر کشورها حمایت می کند.

به عنوان نمونه ای از چنین تدابیری، مایلم اشاره کنم که در 19 ژوئن 2024، در تالار ستون های خانه اتحادیه ها، "خوانش های پوشکین" - مجمع بین المللی پارلمانی کشورهای مستقل مشترک المنافع، اختصاص داده شده به 225 سالگی تولد شاعر بزرگ روسی الکساندر پوشکین بود. پس از پایان مجمع، میزگردی با جامعه علمی و متخصص در موسسه زبان روسی برگزار شد.

همه این موارد تنها بخشی از کارهای چند جانبه ای است که کمیته ما در راستای منافع دوستی و همکاری متقابل سودمند با کشورهای مشترک المنافع انجام می دهد. این کار کاملاً با اهداف برنامه حزب کمونیست فدراسیون روسیه مطابقت دارد که شامل احیای اتحاد مردمان برادر که قبلاً بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، به شکل دیگری انجام خواهد شد.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/85-31578-912-avgusta-2024-goda/kprf-kamen-tochit

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 937  -  24 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت