راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ضرورت درک

اصلاحات و تحولات

در شرایط کنونی ایران

   

این روزها و بدنبال اعلام لیست وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان، شماری از کسانی که خود را اصلاح طلب معرفی می کنند با ابراز ناامیدی از لیست وزرای پیشنهادی، بار دیگر از "اصلاح ناپذیر بودن رژیم" سخن می گویند و کسانی را تائید می کنند که در انتخابات شرکت نکرده بودند.

 

آنها در واقع نظر سالهای اخیر خود را تکرار می کنند که اصلاحات دیگر در چارچوب ساختار کنونی جمهوری اسلامی ممکن نیست و باید بدنبال واژگونی و برکناری آن رفت.

قریب سه دهه است که بر سر هر بزنگاهی که تصورات آنها تحقق نمی یابد، این بحث مطرح می شود و از قضا بخشی از خود حکومت هم در بوق اصلاح ناپذیر بودن خود می دمد و در عمل هم می کوشد به مردم ثابت کند و نشان دهد که اصلاح پذیر نیست تا مردم را از هر گونه تحولی در حکومت و جامعه نا امید کند.

البته کسانی هم در جمع معقتدان به اصلاح ناپذیر بودن حکومت هستند که به نکات درستی مانند ساختار جمهوری اسلامی و حاکمیت گروه های مافیائی قدرت و ثروت اشاره می کنند.

مشکل اینست که آنها از این نکات درست می خواهند نتیجه بگیرند که تنها راه سرنگونی حکومت است. در واقع این نگاه بازتاب ناامیدی از تحولات اجتماعی و نادیده گرفتن موتور اصلی و محرک هر تحولی، یعنی مردم است.

این ناامیدی از مردم موجب شده که آنها تصور کنند اگر مردم نمی ریزند به خیابان ها به این دلیل است که از تحول و اصلاحات نا امید شده اند. از جمله غفلت ها و اشتباهات آنها اینست که آماج های اصلاحات را ثابت تصور می کنند و درک نمی کنند اصلاحات در هر دوره و مقطعی تابع شرایط داخلی و شرایط جهانی تغییر می کند. برای مثال اصلاحاتی که امروز سیاست داخلی و خارجی نیازمند آنست، با آماج های اصلاحات دوران محمد خاتمی زمین تا آسمان تغییر کرده است. در آن دوران مسئله نبرد جهانی برای تغییر رهبری جهان و خاتمه دادن به جهان تک قطبی به رهبری امریکا مطرح نبود که امروز بعنوان جبهه شرق هست. در آن دوران مافیاهای ثروت چنین قدرتی را نداشتند که اکنون دارند، اختلاف طبقاتی آنگونه نبود که اکنون هست، در خود حکومت نیز درک از ضرورت رفتن به سوی تحول آنگونه نبود که اکنون هست. ما امروز در راس نظام و در لایه هائی از ارگان های مهمی مانند سپاه نیز شاهد درک ضرورت تحول و تغییرات هستیم.

البته همه این امکانات و پیش بینی ها عمدتا مربوط به داخل کشور است زیرا در خارج کشور همچنان سیاست تبلیغاتی ناامید کردن مردم از اصلاحات، امیدوار کردن آنها به خارج کشور و دخالت خارجی  به معنای ویرانی ایران جریان دارد که اکثریت مردم با آن مخالفند.

 

بنابراین آن نیروهای مذهبی و غیر مذهبی که در امواج فراز و فرود تحولات و حوادثی نظیر همین ترکیب کابینه احتمالی پزشکیان به این نتیجه می رسند که اصلاحات در ایران و در حکومت ناممکن است و کسان دیگری که در آینده ممکن است به این نتیجه برسند عمدتا اطراف خود را در یک دایره محدود روشنفکری می بینند نه دایره بزرگ جامعه و شرایط جهانی و منطقه ای.

اکنون زمان آنست که طرفداران واقعی اصلاحات و تحولات بجای تبلیغ نا امید کننده از اصلاحات برنامه اصلاحات امروز را به زبان مردم و با صراحتی که همیشه سبک و مشی حزب توده ایران بوده تدوین کرده و اعلام کنند و آن را به میان مردم ببرند، تا مردم بهتر بدانند اصلاحات و تحولات امروز در ایران کدامند و چه راه حل هایی دارد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 937  -  24 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت