راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در جنگ نهنگ ها

در دریای چین

پشت خرچنگ ها می لرزد!

روزنامه اومانیته- ترجمه جعفر پویا

   

چرا ایالات متحده و متحدانش نیروی دریایی خود را در دریای چین به حال آماده باش  قرار داده اند؟

حوزه های شرقی و جنوبی دریای چین صحنه مبارزه برای نفوذ بین دو ابرقدرت پکن و واشنگتن است. ترسی که برای  هر دو وجود دارد و می تواند منجر به تشدید تنش نظامی در منطقه شود.

 یک ضرب‌المثل کره‌ای می‌گوید: «وقتی نهنگ‌ها می‌جنگند، پشت خرچنگها می لرزد.» زیرا در مواجهه با نبرد دریایی که در دریای چین در حال شکل گیری است، کشورهای کوچک آسیایی فقط می توانند در منطقه با کشتی های خود  گشت بزنند و امیدوارند غرق نشوند. آخرین حرکتی که توسط ایالات متحده آغاز شد، در اخرین هفته ماه ژوئیه در توکیو انجام شد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر امنیت با همتایان ژاپنی خود در مجمع الجزایر حضور داشتند تا در مورد نظامی سازی صحبت کنند. نتیجه: به گفته رئیس دیپلماسی آمریکا، ایجاد فرماندهی مشترک جدید ارتش ها به منظور «پیشبرد مانورهای مشترک» دو کشور که تصریح کرد این توافق جدید «ماهیت دفاعی» خواهد داشت. این امر به وضوح پکن و نفوذ فزاینده آن را در صحنه دیپلماتیک هدف قرار می دهد که توسط واشنگتن و توکیو به "فعالیت های تهدیدآمیز و تحریک آمیز در دریای چین جنوبی" و به منظور "تغییر شکل دادن نظم بین المللی به نفع خود" متهم شده است. "بنجامین بورباومر"، متخصص اقتصاد بین‌الملل و مدرس در دانشگاه علوم سیاسی شهر "بردو"، خاطرنشان کرد که «ایالات متحده بیش از پیش بر آسیا و اقیانوسیه تمرکز می‌کند و این از زمان چرخش آسیایی در دوران باراک اوباما است.»

این موضوع در توکیو تأیید شد، جایی که وزرای خارجه ایالات متحده، ژاپن، استرالیا و هند سپس دیدار کردند. گفت‌وگوی چهارجانبه امنیتی گفت که «عمیقاً نگران» مانورهای چین - بدون نام بردن از آن - در دریای چین جنوبی است که به نظر آن‌ها علیه فیلیپین انجام می‌شود.

این دو کشور بر سر جزایر"اسپراتلی"،  جزایر مرجانی "داتول" در حال جنگ هستند. آنتونی بلینکن تاکید می‌کند: ما با تقویت امنیت دریایی، مسیری را به سمت منطقه هند و اقیانوس آرام و اقیانوس هند امن‌تر و بازتر ترسیم می‌کنیم. با این حال، به نظر می رسد که تشدید تنش ادامه دارد: در سال 2023، ایالات متحده و چین به ترتیب با 880 میلیارد و 300 میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی خود را افزایش دادند. "بنجامین بوربامر" می ترسد: "این پیکربندی خطر اصطکاک بین دو ماشین جنگی قدرتمند جهان را افزایش می دهد." و در پی آن، نیروی دریایی آمریکا در حال آموزش متحدان آسیایی خود است. ژاپن پس از بازسازی یک ناو هواپیمابر، از راه اندازی باتری موشکی زمین-دریا در سال 2025 خبر داد. فومیو کیشیدا، نخست وزیر اولترا لیبرال ژاپن، همچنان به لغو قانون اساسی صلح آمیز ژاپن که از جنگ جهانی دوم به ارث رسیده است، ادامه می دهد. واشنگتن در "استراتژی گردنبند جزیره" خود برای محاصره پکن، می خواهد متحدان خود را مسلح کند. جزیره کوچک تایوان یکی از آنهاست که وجودش را فقط مدیون حمایت آمریکاست. ارتش تایوان در مواجهه باجنگ  روانی تهاجم چین، تمرینات نظامی سالانه" هان کوانگ" خود را در پایان ماه جولای انجام داد. با مهمات جنگی، این بار، در نزدیکترین جزایر به سرزمین اصلی چین، تمایل دولت "لای چینگ ته" رئیس جمهور از زمان روی کار آمدن در ماه مه، که منجر به برگزاری رزمایش های دریایی در مقیاس بزرگ توسط ارتش آزادیبخش خلق چین شد، لحن مستقیم تری به نفع استقلال و علیه پکن اتخاذ کرده است. او در ستون‌های تایم گفت: "ما در حال حاضر یک کشور مستقل هستیم .این برخلاف خواسته های چین است که "اتحاد کامل" همیشه یک هدف است، همانطور که سرهنگ "وو کیان"، سخنگوی وزارت دفاع چین تکرار کرد. "بنجامین بورباومر" به یاد می آورد: «ما در حال مشاهده تهاجمات بیشتر و بیشتری به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان هستیم. بین سال های 2020 و 2021، حدود 100 مورد در ماه وجود داشت. اخیراً بیش از 300 در ماه است. ما هنوز در معرض خطر رویارویی نیستیم، اما ایالات متحده به وضوح برای آن آماده می شود.

ترس در میان کشورهای همسایه نیز محسوس است. در کره جنوبی، تحت سلطه محافظه‌کار و طرفدار آمریکا،  اپوزیسیون چپ میانه به رهبری  "یون سوک یول"می‌خواهد متنی را تصویب کند تا در صورت حمله چین، در کنار تایوان شرکت نکند. او همچنین از حدود 29000 سرباز آمریکایی حاضر در شبه جزیره می خواهد که مداخله نکنند.

 یکی دیگر ازموضوعات  تولید "نیمه هادی" است که تایوان بر آن تسلط دارد. اما "گنبد سیلیکونی" آن می تواند توسط خود ایالات متحده شکسته شود. دولت بایدن با ممنوع کردن تولیدکنندگان جزیره از صادرات محصولات خود به چین، باعث شد چین صنعت تولید "نیمه هادی" خود را تقویت کند. "بنجامین بوربامر" ادامه می دهد: «بنابراین پکن هر روز کمتر به تایوان نیاز دارد. در پی این دیدارهای توکیو، وزارت امور خارجه چین از ایالات متحده و ژاپن خواست تا فوراً از مداخله در امور داخلی چین و اختراع دشمنان خیالی با صدای سخنگوی "لین جیان" دست بردارند. خشم علیه واشنگتن در دریای چین در حال افزایش است. در شبکه‌های اجتماعی چین، نقاشی‌هایی نشان می‌دهد که اختاپوسی با کلاه عمو سام از آن سوی کره زمین بیرون می‌آید تا پرچمی پر از ستاره را بر فراز مجمع‌الجزایر ژاپن استوار کند. اما مانند کره جنوبی، مخالفان ژاپنی تمایل کمتری به استقبال از پایگاه های آمریکایی در سرزمین های خود دارند. در مورد فیلیپین که بر سر اختلافات جغرافیایی خود با چین توافقنامه موقت امضا کرده است، مردم آن خواهان هیچ گونه مداخله خارجی نیستند. چین به نوبه خود در حال افزایش محبوبیت خود در بین کشورهای "آسه آن" است. این یک مشکل برای ایالات متحده است با تمرکز همه چیز بر نیروی مسلح، آنها در خطر نادیده گرفتن جذابیت خود برای این کشورها هستند. اما پول می تواند آن را جذاب کند: روز سه شنبه، آنتونی بلینکن "کمک اضافی 500 میلیون دلاری" را برای دفاع از فیلیپین اعلام کرد.

. https://www.humanite.fr/monde/chine/mer-de-chine-pourquoi-les-etats-unis-et-leurs-allies-ont-ils-mis-leur-marine-en-ordre-de-bataille

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 937  -  24 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت