راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کودتا در ونزوئلا
با 30 میلیون
حمله سایبری

ترجمه و تالیف- ستاره عسگری

  

ونزوئلا: جنگ روانی بر سر نتیجه انتخابات ادامه دارد. رسانه های غربی بفرموده و چشم و گوش بسته تبلیغات راست افراطی را منتشر می کنند.
دو هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا، اختلاف بر سر نتیجه آن هنوز سر تیتر تعدادی از رسانه ها معاند است. این رسانه ها علاوه بر اخبار قابل تأیید، مملو از اخباری با اصطلاحات جعلی و تبلیغات منفیِ هدفمند منتشر می شوند. به همین دلیل نیز دولت از حملات سایبری که از ابتدای انتخابات تقریبا تمام پورتال های اصلی دولتی را فلج کرده است، شکایت کرده است.
خواکین پرز، سفیر ونزوئلا در سازمان ملل متحد پس از تصویب «قانون سازمان ملل علیه جرایم سایبری»* در روز پنجشنبه، گفت: «مقیاس تهاجم سایبری، که با هدف ایجاد محاصره اطلاعاتی از یک سو و سازماندهی یک کودتای سایبری علیه نهادهای قانون اساسی کشور از سوی دیگر انجام می شود، از همه حملات قبلی پیشی گرفته است.» سفیر ونزوئلا در سازمان ملل متحد از گنجاندن عبارتی در توافق نامه استقبال کرد که حمله به زیرساخت های حیاتی دولت ها را جرم می شناسد، زیرا ونزوئلا علاوه بر حمله به سیستم انتخاباتی خود، همزمان در معرض حملات سایبری به سیستم برق و سایر بخش های استراتژیک از جمله صنعت نفت و گاز قرار دارد. به گفته سفیر ونزوئلا، در این کشور بیش از 30 میلیون حمله سایبری از زمان انتخابات به عنوان بخشی از «نشرکمپین های اطلاعات نادرست» به عنوان بخشی از «عملیات بی ثبات سازی» و ایجاد بحران شناسایی شده است.
همزمان پورتال ویدیویی ایالات متحده یعنی «یوتیوب» کانال برنامه تلویزیونی "Con el mazo dando" که توسط دیوسدادو کابلو، معاون رئیس جمهور حزب حاکم «حزب متحد سوسیالیست ونزوئلا» PSUV را منتشر می کرد، بدون هیچ توضیحی مسدود کرد.به عنوان عکس العمل دولت مجبور شد تا به مدت 10 روز پلتفرم X یعنی تویتر سابق را به دلیل انتشار گزارش های نادرست و ایجاد تحریک و خشونت و نفرت ، مسدود کرد. در طول مبارزات انتخاباتی، مادورو قبلا ایلان ماسک مولتی میلیاردر آمریکایی را متهم کرده بود که می خواهد با X یک «انقلاب رنگی» سازماندهی کند. ایلان ماسک رئیس تسلا که در سابقا در رابطه با کودتای نافرجام بولیوی و اینکه آمریکا با این کودتا بدنبال دستیابی به اورانیوم بولیوی است گفته بود: «بله.ما از شر هر کسی که بخواهیم و هر زمان که بخواهیم خلاص خواهیم شد» و منظوراو نیز خلاص شدن از «اوه مورالس» رئیس جمهور سابق بولیوی بود. همزمان با انتخابات در ونزوئلا عکسی را منتشر کرد که مدعی بود سند سرقت صندوق های رای توسط «باندهای کمونیست مادورو» است، اما در واقع عکس ادعائی ایلان ماسک نصب کنندگانی را نشان می داد که جعبه های دستگاه تهویه مطبوع را از یک انبار حمل می کنند. در کنار این ادعای دروغین فرانسیسکو سانتوس، معاون سابق آلوارو اوریبه، رئیس جمهور سابق راست افراطی کلمبیا (2002-2010 )، از کلمبیا مدعی شد که کوبا دانشمندان کامپیوتر و متخصصان فناوری اطلاعات را برای دستکاری در نتیجه انتخابات به ونزوئلا اعزام کرده است. هاوانا بلافاصله ادعای این سیاستمدار دست راستی را که به بیان گزارش های نادرست معروف است، به عنوان «دروغ های سیاسی با هدف تأثیرگذاری بر روند تصمیم گیری دموکراتیک و حمله به نظم اساسی دموکراتیک آزاد و همچنین دخالت غیرقانونی در عملکرد دفتر ارگان های قانون اساسی یک کشور» رد کرد.

رسانه های آلمانی نیز اتهامات اثبات نشده را به عنوان واقعیت منتشر کردند. در حالی که دیوان عالی ونزوئلا هنوز در حال بررسی اسناد انتخاباتی است، کانال دوم تلویزیون دولتی آلمان ZDF روز شنبه در صفحه اصلی خود نوشت: «پس از انتخابات ریاست جمهوری، که آشکارا توسط نیکولاس مادورو جعل شد»، او «فقط با خشونت و تبلیغات» باقی مانده است. در همان روز،رادیو دولتی Deutschlandfunk در مورد ادعای وجود «مراکز شکنجه» و «بزرگترین سرکوب در آمریکای لاتین از زمان کودتای پینوشه در شیلی در سال 1973» تحت عنوان «تهدید، آزار و اذیت، ناپدید شدن افراد» در ونزوئلا گزارش داد. تنها شاهد این ادعا را نیز مارینو آلوارادو، فعال اپوزیسیون مبارز اعلام کرد.همچنین بخش خبری تلویزیون دولتی آلمان tagesschau.de چندین ادعای از حامیان اپوزیسیون دست راستی ونزوئلا را اعلام کرد و ادعاهای آنها را از وب سایت متعلق به اپوزیسیون شدیدا دست راستی "Monitor de Víctimas" یا "Foro Penal Venezolano". به عنوان «منبع خبری» اعلام کرد. سایت خبری کانال اول تلویزیون دولتی آلمان ARD نیز همچنان این واقعیت را پنهان می کند که رقیب انتخاباتی شکست خورده در ونزوئلا یکی از همنشینان اصلی حزب و رهبر اپوزیسیون راست افراطی معروف « آلوارو اوریبه» بوده است.

در همین رابطه روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت: مداخلات آشکار کاخ سفید، روزنه های امیدی را برای اپوزیسیون سیاسی ونزوئلا ایجاد کرده است. زیرا غرب مدعی است که «ادموندو گونزالس» نامزد در انتخابات 28 جولای گذشته مادورو را شکست داده است. گفتنی است که ایالات متحده در سال 2020 نیز جایزه ای 15 میلیون دلاری را برای ارائه اطلاعاتی که منجر به دستگیری مادورو شود، تعیین کرده بود. در آن زمان واشنگتن به وی اتهام توطئه با متحدانش برای سرازیر کردن کوکائین به سرزمین ایالات متحده وارد کرده بود.
به نظر می رسد مهمترین دلیل حملات دولت آمریکا علیه رئیس جمهوری منتخب ونزوئلا در این جمله از گزارش روزنامه مطرح آمریکایی نهفته باشد که «مقامات ایالات متحده و کلمبیا می گویند مادورو به روسیه، چین و سایر رقبای ایالات متحده اجازه داده است تا در نیمکره غربی جای پای خوبی را به دست آورند.»
مادورو روز جمعه گذشته در یک کنفرانس خبری به کشورهای خارجی و تلویحا به دولت آمریکا گفت که «بی نتیجه خود را با مسائل داخلی ونزوئلا درگیر نکنید، این تنها چیزی است که من از شما می خواهم.»

.........................

«قانون سازمان ملل علیه جرایم سایبری»*

یک کمیته سازمان ملل پیش‌نویس معاهده بین‌المللی علیه جرایم سایبری را تصویب کرد
جمعه 9 اوت

یک کمیته سازمان ملل پیش‌نویس معاهده بین‌المللی برای مقابله با جرایم سایبری را تصویب کرد.
هدف مجمع عمومی سازمان ملل، شدت عمل در مقابل کلیه «جرایم آنلاین» از جمله کلاهبرداری، پولشویی و پورنوگرافی کودکان نیز است.
در پیش‌نویس معاهده‌ای که روز پنج‌شنبه 8 اوت تصویب شد، آمده است که باید پناهگاه‌های امن برای افراد درگیر جرایم سایبری را از بین برد، و کشورهای امضاکننده را موظف می‌کند تا اقدامات خود علیه جرم و جنایت آنلاین را تقویت کنند. این پیش‌نویس همچنین همکاری‌های بین‌المللی از جمله کمک‌های فناورانه برای کشورهای در حال توسعه که در آنها جرایم سایبری در حال افزایش است را بیشتر خواهد کرد.
انتظار می‌رود مجمع عمومی سازمان ملل پیش‌نویس این معاهده را در ماه آینده تصویب کند.
روسیه و کشورهای در حال توسعه از حامیان این پیش‌نویس می باشند و کشور های غربی در حالی که کشورهای غربی به بهانه دفاع از حقوق بشر مدعی اند که این معاهده ممکن است منجر به محدودیت در آزادی بیان و نظارت قوی‌تر توسط دولت‌ها بشود.


https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/fa/news/20240809_13/

https://www.jungewelt.de/artikel/481368.lateinamerika-kakophonie-der-fake-news.html

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh



 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 937  -  24 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت