راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کودتای غربی

در صربستان

برای "لیتیوم"

وبسایت "قرن" نویسنده - دیمیتری روستوف

تدوین و تلخیص- آذرنگ

   

 در مرکز بلگراد تظاهرات گسترده ای در این میدان "ترازیه " برگزار شد که در آن حدود 27 هزار نفر شرکت کردند. آنها در اعتراض به ساخت معدن لیتیوم با شعارهایی مانند «معدنی وجود نخواهد داشت» اعتراض کردند.

 این اقدام به سرعت به عنوان یک راهپیمایی مسالمت آمیز خاتمه یافت، اما دسته هایی از تظاهر کنندگان، پس از پایان تظاهرات پل روی رودخانه ساوا و در نتیجه تردد در بزرگراه بین المللی بوداپست-تسالونیکی و همچنین ایستگاه مرکزی بلگراد و حرکت قطارهای محلی و بین المللی را مسدود کردند. برخی از شرکت کنندگان به روی خطوط راه آهن رفتند و در آنجا دراز کشیدند. به گفته ایویچ داچیچ، وزیر کشور، معترضان مانند شرکت کنندگان در انقلاب های رنگی رفتار کردند.

فعالان محیط زیست مسئول هستند، اما رفتار آنها بیشتر یادآور فعالیت «فعالان حرفه ای انقلاب رنگین»   است.

البته اخیرا نه تنها فعالان میدان به خیابان‌های شهرهای صربستان می‌آیند، بلکه شهروندان عادی نیز نگران آینده کشورشان در پس‌زمینه اخباری در مورد احیای پروژه "جادار" (کانسار لیتیوم در دره واقع شده است).

رودخانه "جادار" یکی از بزرگترین ذخایر لیتیوم در صربستان در اروپا قرار دارد که برای حدود 1 میلیون باتری خودروی الکتریکی در سال کافی است. با این حال، یک نکته بسیار مهم در همه این موارد نهفته است. این تظاهرات توسط ساختارهای خاصی و توسط افرادی که به طور مناسب آموزش دیده و مجهز به فناوری لازم برای اجرای سناریوهای گذار از مقاومت غیرخشونت آمیز به یک انقلاب در مقیاس بزرگ "رنگین" هستند، هماهنگ می شوند. این اولین بار نیست که وزارت اطلاعات روسیه در آستانه اعتراضات جاری به طرف صربستان در این مورد هشدار می دهد. و ظاهرا بلگراد این تهدید را کاملا واقعی می داند. در 9 اوت، "الکساندر ووچیچ"، رئیس جمهور صربستان، گفت که اطلاعاتی از مسکو در مورد کودتای آماده شده در کشورش دریافت کرده است. بر اساس داده های ارائه شده به مقامات صربستان، اعتراضات علیه استخراج لیتیوم که تقریباً یک ماه است کشور را تکان داده است، اکنون توسط سازمان های اطلاعاتی غربی هماهنگ شده است. به گفته استراتژیست ها، اعتراض مسالمت آمیز باید به شورش های دسته جمعی تبدیل شود. پیش از این، با حمایت اپوزیسیون طرفدار غرب، راهپیمایی‌ها و راهپیمایی‌های «اکولوژیک» در شهرهای دیگر صربستان برگزار شده بود. در" سوبوتیکا"، تحریک کنندگانی بازداشت شدند که قرار بود در راهپیمایی های آینده در بلگراد شروع به خونریزی کنند. چیزی مشابه قبلاً در پایان سال 2023 اتفاق افتاده بود، زمانی که جمعیتی از تظاهرکنندگان به ساختمان پارلمان شهر حمله کردند. سپس، به عنوان بخشی از مقابله با انقلاب‌های رنگی، متخصصان روسی که مشارکت نیروهای غربی در اعتراضات را به دقت زیر نظر داشتند، داده‌های دریافتی خود را نیز بی‌درنگ با بلگراد به اشتراک گذاشتند. تعدادی از تحریک کنندگان بازداشت شدند. حتی پیش از این، در ماه مه 2023، اطلاعاتی از «سرویس‌های اطلاعاتی دوست شرق» در مورد تمایل غرب برای اجرای سناریوی انقلاب رنگی در صربستان به رئیس‌جمهور صربستان ارائه شد.

 در آناتومی اعتراضات "محیط زیستی" با انگیزه سیاسی فعلی، کارشناسان به ویژه به موارد زیر توجه می کنند. از سال 2021، همه تظاهرات بزرگ در صربستان به سرعت توسط افراد سازمان‌های غیردولتی غربی برگزار شد و به طرز ماهرانه‌ای «راهپیمایی‌های ضد خشونت» و «قیام‌های زیست‌محیطی» را به اقدامات گسترده‌ای تبدیل کردند که خواستار استعفای دولت بودند. این البته به خودی خود اتفاق نمی افتد. ایده تشکیل یک نیروی سیاسی با پتانسیل اعتراضی عظیم از سازمان‌های غیردولتی «اکولوژیک» حدود پنج سال پیش توسط متخصصان غربی اتخاذ شد. بنابراین، "بوم شناسان" صرب نیز برای دستورالعمل به سفارت ایالات متحده رفتند. سبزها  و سایر نیروهای علاقه مند در آلمان نیز از همان ابتدای تأسیس خود، حمایت قابل توجهی از جنبش های زیست محیطی در صربستان داشته اند. علاوه بر این، آنها به هیچ وجه علاقه ای به مخالفت با پروژه معدن لیتیوم و حفاظت از محیط زیست صربستان ندارند.

لازم به ذکر است که چند هفته قبل از اعتراضات، "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان، تقریباً بدون توجه خبرنگاران، از بلگراد بازدید کرد. ملاقات غیرمنتظره و به سرعت سازماندهی شده او با رئیس جمهور" ووچیچ" با این وجود به یک رویداد واقعی در صربستان تبدیل شد. مدیرانی ازشرکتهای "مرسدس

بنز"، "استلانتیس"، شرکت معدنی "ریوتینتو" و سه سازنده باتری خودروهای الکتریکی و همچنین" ماروس شفچوویچ"، کمیسر اتحادیه اروپا مسئول استراتژی مواد خام حیاتی و رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه، در این سفر به  "شولتز" پیوستند. آنها با هم از امضای "یادداشت تفاهم" بین اتحادیه اروپا و صربستان برای ایجاد مشارکت در زمینه مواد خام حیاتی (لیتیوم) و تشکیل زنجیره ارزش برای تولید باتری و خودروهای الکتریکی استقبال کردند.

 نکته مهم: شولتز تنها پس از آنکه صربستان تصمیم خود را در سال 2022 مبنی بر فسخ قرارداد با شرکت معدنی "ریوتینتو" برای توسعه لیتیوم در یک ذخیره نزدیک مرز با "بوسنی و هرزگوین" لغو کرد، موافقت کرد که به بلگراد بیاید. تمدید مجوزبا شرکت معدنی "ریوتینتو" دو ماه پس از رد درخواست شی جین پینگ رئیس جمهور چین برای دسترسی به فلز توسط "ووچیچ" انجام شد. با مشاهده تظاهرات در بلگراد، بسیاری قبلا متوجه شده اند که آشوبگر مسلح به تبلیغات رسانه های غربی است که با جسارت مردم خشمگین را هدایت می کند. این فرد "نیکولا ریستیچ"، بنیانگذار معروف "د .پ .مدیا"  در صربستان امروزی است که مستقیماً از عامل خارجی آلمانی دویچه وله* (به عنوان بخشی از یک پروژه تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی) بودجه دریافت می کند."نیکولا ریستیچ" پیش از این در جریان هجوم به ساختمان کمیسیون مرکزی انتخابات سال گذشته اقدامات دانشجویان را هماهنگ کرده بود و مرتباً در شبکه های تلویزیونی متعلق به "یونایتد مدیا" ظاهر می شود.

 مشارکت چنین فعالانی دلیلی اضافی به نفع این واقعیت است که اهداف هماهنگ‌کنندگان واقعی اعتراض‌ها و آنچه در پی آن خواهد بود، به دور از حفاظت از محیط زیست است و شامل تحریک هرج و مرج کنترل‌شده در پایتخت صربستان است. همچنین بسیار قابل توجه است که اعتراضات در بلگراد از حدود یک ماه پیش آغاز شد، دقیقاً در همان روزهایی که رئیس جمهور "ووچیچ" در یک پذیرایی جشن در سفارت آمریکا اعلام کرد که کشورش و ایالات متحده «متحدان تاریخی با یکدیگر هستند که در یک دوره طولانی شریک هستند. مشارکت و همکاری پایدار.»

در واقع، با وجود اصل "بی طرفی نظامی"، رهبری صربستان امروز همکاری نظامی با ناتو را که یوگسلاوی را بمباران کرد، رد نمی کند. از سال 2014، این کشور در برنامه ارتقای سطح آموزش نظامی"د.ای. ای. پ" شرکت کرده است و در چارچوب وزارت آموزش، علوم و توسعه فنی صربستان، برنامه علم برای صلح و امنیت فعالیت می کند. اهداف اصلی "ترویج ارزش های اتحاد و اطمینان از همکاری نزدیک در مورد مسائل افزایش امنیت" است. برای رسیدن به این هدف، آمریکایی ها از طریق ساختارهای مناسب، بودجه، ارائه مشاوره تخصصی و سازماندهی کنفرانس ها و رویدادهای مختلف را انجام می دهند. علاوه بر این، از سال 2014، صربستان در سکوی شرکت کرده است که در آن پرسنل نظامی ناتو در مرکز آموزشی "ان. ب .س .اچ "کروزواچ" صربستان آموزش می بینند. در این زمینه، ناظران روسی خاطرنشان می‌کنند که رئیس‌جمهور صربستان به طور دوره‌ای اظهارات بلندی درباره «توسعه مشارکت» با ایالات متحده و غرب می‌کند. در عین حال، او دائماً می گوید که کشور بالکان به تحریم ها علیه روسیه نخواهد پیوست (و واقعاً با وجود فشارهای غرب که به باج گیری آشکار تبدیل می شود این کار را انجام نداد.)

 مجارستان همچنین صمیمانه از رئیس جمهوری خلق چین در بلگراد استقبال می کند و روابط تجاری با هند را تقویت می کند و فعالانه همکاری با رهبران جهان عرب را توسعه می دهد. به نوبه خود، کارشناسان آمریکایی (با قضاوت بر اساس یک نشریه اخیر در فایننشال تایمز) معتقدند که با انعقاد یک معامله در مورد لیتیوم، رهبر صربستان به سمت غرب متمایل شده است.

بنابراین ما فقط می توانیم امیدوار باشیم که رهبری صربستان وضعیت فعلی را به درستی ارزیابی کند و با این وجود، موضوع افتتاح یک معدن لیتیوم که با تصمیم مشکوک مقامات برای احیای پروژه "یادار" آغاز شده است، با یک همه پرسی ملی ارائه شود.

https://www.stoletie.ru/politika/litij_pravit_bal_168.htm

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 938  -  31 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت