راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سفر رهبر جدید ویتنام
به جمهوری خلق چین

ترجمه ـ عسگر داوودی

  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، به دعوت «شی جین پینگ»، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس جمهور چین، «تو لام» دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس جمهور ویتنام، از 28 تا 30 مرداد از چین بازدید کرد.
به گزارش پورتال «اخبار دولت ویتنام» اعضای دفتر سیاسی حزب کمونیست و تعدادی از مقامات عالی رتبه ویتنام رئیس جمهور این کشور را همراهی کردند.
دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام «تو لام» در این سفر با «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین و نخست وزیر «لی چیانگ»، رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین «ژائو لجی» و رئیس کمیته ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین «وانگ هونینگ» دیدار داشت.
 «لام» در 13 مرداد، پس از درگذشت دبیر کل سابق «نگوین فو ترونگ» به عنوان دبیر کل کمیته مرکزی CPV انتخاب شد. این اولین سفر خارجی او از زمان کسب مسئولیت دبیر کلی کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام (CPV) است. بدین ترتیب اولین سفر خارجی دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام «تو لام» پس از احراز مقام دبیر اولی حزب و مقام ریاست جمهوری به چین نشانه اهمیت روابط دوجانبه و دوستی پایدار دو کشور است.
 
بنا به گزارش ها، «لام» به همراه هیئت همراه خود در بدو دیدار از شهر «گوانگژو»، از مکان های مرتبط از میراث رهبر فقید ویتنام، «هوشی مین»، که در فعالیت های انقلابی در چین شرکت داشت، بازدید و با «هیئت دوستی چین و ویتنام» دیدار کرد. بر اساس اخبار CCTV، دبیر اول حزب کمونیست ویتنام در طول مدت اقامت خود در گوانگژو تاکید کرد که راه «هوشی مین»، را دنبال خواهد کرد.
هوشی مین دوستی عمیقی با چین داشت و عمیقا مورد احترام مردم چین بود و «گوانگژو» شهری بود که این پیوند دوستی عمیق برای اولین بار آغاز شد.
در نوامبر 1924، «هوشی مین» از مسکو به گوانگژو آمد تا به عنوان مترجم «میخائیل بورودین» مشاور اتحاد جماهیر شوروی در چین، خدمت کند. محل کلاس آموزش سیاسی جوانان ویتنامی و انجمن رفقای انقلابی جوانان ویتنامی، واقع در منطقه یوکسیو گوانگژو، نه تنها مکان یادبود مهمی می باشد که «هوشی مین» در آن درگیر فعالیت های انقلابی بود، بلکه شاهد مهمی از دوستی عمیق بین احزاب کمونیست و مردم چین و ویتنام است. «مرکز یاد بود هوشی مین در چین» به طور رسمی در 7 فروردین سال جاری پس از انجام تعمیرات و ادغام در موزه تاریخ انقلابی گوانگدونگ به روی عموم باز شد. پیش از این، این مرکز فقط با قرار قبلی به روی مقامات ویتنامی باز بود. در سال 2008، این مکان به عنوان یک «مرکز حفاظت شده از آثار فرهنگی» کشور اعلام شد.
به گزارش رسانه ها، چین بزرگترین شریک تجاری ویتنام است و استان گوانگدونگ 20 درصد از تجارت دوجانبه را به خود اختصاص داده است. این استان از همکاری سازنده ای با ویتنام در زمینه های مختلف از جمله در بازدیدهای متقابل، تجارت و سرمایه گذاری و مبادلات فرهنگی برخوردار است.
پیش از این در ماه اردیبهشت گذشته هیئتی به همراه رئیس مجلس ملی ویتنام «وونگ دین هوئه» در پکن دیدارداشتند. رئیس مجلس ویتنام بمنظور افزایش همکاری بین دو کشور، ارتباط دو قوه مقننه، دو حزب و دو ملت و همچنین همکاری منطقه ای بین چین و «آسه آن» و نیز تلاش های مشترک دو طرف برای تبدیل دریای چین جنوبی به منطقه ثبات و صلح مذاکره داشتند.
کارشناسان تاکید دارند که انتظار می رود علاوه بر همکاری در زمینه های اقتصادی، تجارت و سرمایه گذاری، تبادلات استراتژیک سطح بالا بین دو کشور برقرار شود.
تنش های دریای چین جنوبی که بدستور آمریکا با دست فیلیپین دامن زده شده، از مسائل حساس روز در منطقه است که چین و ویتنام نسبت به آن بسیار حساس هستند.
 

گلوبال تایمزچین:
 

 

https://www.globaltimes.cn/page/202408/1318206.shtml

 

تلویزیون جنوب ونزوئلا:

https://www.telesurtv.net/presidente-de-vietnam-to-lam-inicia-una-visita-oficial-de-tres-dias-a-china/

 

پورتال «اخبار دولت» ویتنام:

https://en.baochinhphu.vn/general-secretary-president-to-lam-starts-state-visit-to-china-111240818091115979.htm

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 938  -  31 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت