راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زیر بمباران

چگونه می توان

از مذاکرات غزه

سخن گفت؟

روزنامه اومانیته - ترجمه آذرنگ

   

سفرهای منظم وزرای کشورهای غربی، از جمله سفر" آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه، برای افکار جهانی شبیه کمدی سیاسی یا قرص های خواب آور است. در حالی که همان رشته کلمات در مورد امنیت و پایان جنگ بارها و بارها تکرار می شود، بمب بر سر مردم غزه  فرو می ریزد.

این سیل رذیله آهن و آتش همه چیز را در مسیر خود می سوزاند و لیست وحشتناک کشته ها و مجروحان را بی پایان طولانی می کند. تا به امروز 80 درصد از قلمروفلسطین ها در نوار غزه  ویران شده است. وزارت بهداشت دولت حماس از کشته شدن 44123 نفر خبر می دهد، در حالی که مجله " لنست "و سایر آژانس های رسمی در مجموع 140000 کشته و 350000 زخمی را اعلام می کنند. ما صدمات جبران ناپذیری را که این قتل عام و ویرانی بر هزاران کودک و نوجوانی که برای همیشه آسیب دیده اند، نمی سنجیم.

به هر حال، حکومتی را که به بهانه نابودی حماس، حداقل 2000 نوزاد را در غزه کشت، چگونه باید توصیف کنیم؟

دولتی که 70000 تن بمب بر روی نوارغزه  ریخته است، یک زندان روباز واقعی که طول آن از 50 کیلومتر و عرض آن از 10 کیلومتر بیشتر نمی شود، چگونه باید توصیف کنیم؟ بله 70000 تن بمب.

چگونه می‌توانیم در فرانسه بیش از این نسبت به وقایع وحشتناکی که توسط دولتی که مکان‌های مانند مدارس و بیمارستان‌ها رابا بمباران‌های بی‌رویه نابود می کند بی حساس بمانیم؟

قدرت اسرائیل تنها با سکوت، همدستی و حمایت قدرت های غربی می تواند این کشتار را انجام دهد. آنها مطمئناً می دانند که چگونه بااحساسات مردم بازی کنند . با لرزش در صدایشان برای تکرار "راه حل دو حالتی" ، بدون اینکه هیچ کاری برای تحقق آن انجام دهند. ریاکارانه‌تر کسانی هستند که زمزمه می‌کنند که دولت فلسطین را «به موقع» به رسمیت می‌شناسند..

زمان تشکیل دولت فلسطین کی  فرارمی رسد ؟ وچی کسی ان را دنبال می کند ؟ از آنجایی که می‌دانند پارلمان اسرائیل در 18 ژوئیه متنی را تصویب کرد که بر خلاف قوانین بین‌المللی می‌گوید: «اسرائیل با ایجاد کشور فلسطین در غرب اردن مخالفت خواهد کرد.».

بنابراین، برای معکوس کردن منطق استعماری و جنگ‌جویانه کنونی و بازسازی پایه‌های یک مذاکره جدید مبتنی بر قوانین بین‌المللی تحت تضمین سازمان ملل، باید راهبرد جدیدی اجرا شود: اکنون دولت فلسطین را به رسمیت بشناسید. زمان شناخت کشور فلسطین  فرا رسیده است. فوریت وجود دارد. اقدامات نهادهای فرانسوی برای به رسمیت شناختن کشوری برای فلسطینیان باید تشدید شود. آنها باید در عین حال مؤسسات اروپایی را تحت فشار قرار دهند تا به نفع آتش بس و پایان دادن به استعمار کرانه باختری ابتکار عمل کنند.

در این منطقه طی ماه های اخیر بیش از 600 فلسطینی توسط شهرک نشینان زیر نظر پلیس و ارتش اسرائیل کشته شده اند. به گفته انجمن صلح اکنون، مساحت زمین هایی که شهرک نشینان از زمان آغاز به کار این دولت جدید  اسرائیل به سرقت برده اند، سه برابر بیشتر از سه دهه گذشته است. تعداد پاسگاه های مستعمره اسرائیل  در حال آماده سازی در ماه های اخیر یک چهارم افزایش یافته است.

اثبات ریاکاری در روزهای اخیر بار دیگر نشان داده شده است، جایی که همزمان دولت آمریکا به رهبری دمکراتها تصمیم می گیرد . 50فروند  هواپیمای اف 15را در اختیار دولت اسرائیل قرار دهد و آنتونی بلینکن را برای یک سفر دیپلماتیک به اسرائیل و چندین پایتخت کشورهای عربی در منطقه می فرستد.

علاقه مندی به این ماموریت به منزله افشای دوگانگی قدرت آمریکای شمالی است. وزیر امور خارجه آمریکا در حال سازماندهی مذاکراتی است که در مورد طرحی که آقای بایدن در اوایل ژوئن گذشته ارائه کرد نیست. هدف این طرح سه مرحله‌ای تصویب شده توسط شورای امنیت سازمان ملل، بدون تأخیر، آتش‌بس موقت و آزادی تعداد معینی از گروگان‌های اسرائیلی و اسرای فلسطینی بود.

سپس در مرحله دوم، آزادی تمامی گروگان‌ها و گروه دیگری از اسرای فلسطینی که نام "مروان برغوطی" در آن به چشم می‌خورد، خروج کامل ارتش اسرائیل از محدوده فلسطین و توقف دائمی خصومت‌ها برنامه‌ریزی شد. مرحله سوم، سرانجام، شیوه های بازسازی کل خاک غزه را تشریح می کند ..

نخست وزیر اسرائیل با رد طرح آمریکا، نوعی طرح متقابل را در ماه ژوئیه ارائه کرد. این مورد مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار نگرفت..

نه تنها بحث آتش‌بس دائمی مطرح نیست، بلکه پیش‌بینی می‌کند که اسرائیل در هر زمانی می‌تواند خصومت‌ها را از سر بگیرد و به اشغال نظامی بخش بزرگی از فلسطین، به ویژه بین مرز مصر و نوار غزه، در تضاد با قراردادهای قاهره و حفظ نوار بزرگی از زمین از شرق به غرب که عملاً نوار غزه را به دو قسمت تقسیم می کند..

ا ما کاخ سفید چه کرد؟ او بحث را بر اساس طرح بایدن آغاز نکرد، بلکه کلمه به کلمه طرح نتانیاهو تکرار کرد . در حالی که نتا نیاهو حملات زمینی و هوایی به شهرهای «خان یونس، نصیرات و دیرالباله» را افزایش می‌دهد.

 به عبارت دیگر، آمریکایی ها خود را با شروط دولت راست افراطی فاشیست اسرائیل، به ویژه در مورد رد آتش بس دائمی، خروج کامل از غزه و محتوای تبادل اسرا برای جلوگیری از آزادی نمایندگان پارلمان فلسطین و رهبران سیاسی از جمله «مروان برغوتی»...همسو می کنند.

به طور خلاصه، همه چیز برای آماده شدن برای یک شکست دیپلماتیک انجام می شود که ادامه کشتار در غزه را توجیه می کند. در عین حال، این یک اقدام حفاظتی برای دولت راست افراطی اسرائیل است که توسط عدالت کشورشان و عدالت بین المللی تهدید می شود. شاید این راه برای ترویج حماس علیه اقتدار فلسطین و سازمان آزادیبخش فلسطین نیز باشد. استراتژی ای که همه چیز را توجیه می کند و کل یک ملت ومردم فلسطین  را بیشتر در هم می زند

استانداردهای دوگانه رهبران آمریکا که نگران منافع خود در منطقه پس از نقض حاکمیت کشورهای منطقه از جمله ترور رهبر سیاسی حماس در تهران و یکی از رهبران حزب‌الله در بیروت هستند،..اعتبار خودرا در منطفه از دست خواهند داد .

 شرم آور است که یک حکومت دموکراتیک که برخی آن را "چپ" می نامند، بتواند تا این حد از دولت نژادپرست و فاشیست تل آویو حمایت کند. معافیت اعطا شده به مقامات اسرائیلی را تنها می توان با نفرت از اعراب، منافع ژئوپلیتیکی و منافع شرکت های بزرگ سرمایه داری انرژی و حمل و نقل بار که از استعمار سود می برند، توضیح داد. به محض اینکه ایالات متحده تصمیم بگیرد تحویل تسلیحات به دولت اسرائیل را متوقف کند، به محض اینکه اتحادیه اروپا به توافقنامه ارتباطی که آن را به اسرائیل متصل می کند، پایان دهد، رهبران تل آویو مجبور خواهند شد استراتژی مرگبار خود را که برای جامعه  اسرائیل نیز مضر است بازنگری کنند. در حالی که آن را در ناامنی هر چه بیشتر قرار می دهد.

صدای دموکرات‌های جوان و بخش بزرگی از جوانان یهودی در ایالات متحده، جنبش جهانی برای اجرای قوانین بین‌المللی باید با قدرت و اراده بیشتری شنیده شود. صلح، عدالت، استعمار زدایی، کشوری برای فلسطینی ها و اسرائیلی ها، این چیزی است که باید دیپلماسی های غربی را هدایت کند. https://www.humanite.fr/monde/gaza/proche-orient-stop-a-lhypocrisie-des-pouvoirs-occidentaux

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 939  -  7 شهریور 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت