راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازگشت روسیه

به قانون کار اتحاد شوروی

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه نعمت بوستانی

   

 روز 21 اوت یوری آفونین، از اعضای رهبری حزب کمونیست روسیه و عضو فراکسیون این حزب در دومای دولتی، قانون کار تدوین شده توسط کمونیستها را به پارلمان روسیه ارائه کرد. این قانون کار به طور جدی زندگی اکثریت ساکنان این کشور را دگر گون خواهد کرد.

تدوین قانون کار جدید، قبلاً از طرف گنادی زیوگانف، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه مورد بررسی قرار گرفته و تنظیم شده بود. این لایحه با حضور نمایندگان اتحادیه های کارگری، حقوق دانان، وکلای در حال خدمت و معاونان پارلمان در تمامی سطوح مورد بحث و بررسی گسترده قرار گرفته بود. به ویژه، یک میز گرد در مجلس دوما برگزار گردید که توصیه های آن هنگام نهایی کردن لایحه مورد توجه قرار گرفت. در عین حال پیش نویس قانون کار قبلا در بسیاری از مناطق کشور به شهروندان ارائه شد و مورد حمایت قرار گرفت.

نیاز به تصویب قانون کار جدید با وضعیت دشوار گذران زندگی بویژه برای کارگران در روسیه همزمان است:

 97 درصد از کارکنان روسیه به طور منظم اضافه کاری می کنند و تا دیروقت سر کار می مانند.

- بیش از70 در صد از مردم روسیه تقریبا مجبور به کار در تعطیلات آخر هفته و در طول تعطیلات سال هستند.

 43 درصد از کارگران روسی در صورت داشتن علائم عفونت های ویروسی حاد تنفسی یا آنفولانزا از مرخصی استعلاجی استفاده نمی کنند تا بخشی از درآمد یا حتی شغل خود را به طور کلی از دست ندهند.

- از هر سه نفر کارگر در روسیه یک نفر به دلیل اضافه کاری منظم در معرض خطر سکته مغزی قرار دارد.

 83   درصد از روس ها نسبت به سطح مهارت خود درآمد بسیار کمی دارند.

 25  درصد مردم از ترس اخراج شدن از درخواست افزایش حقوق بیمناکند.

یک شاخص کلیدی در آمارهای اقتصادی وجود دارد که میزان استثمار را نشان می دهد. یعنی نسبت سهم سود و سهم دستمزد در درآمد ملی تولید شده در هر کشور، نشان دهنده میزان استثمار مزد بگیران است. در سال 2023، در روسیه، سهم سود 1.07 برابر بیشتر از سهم دستمزد بود. این یک عدد شگفت انگیز است. به هر حال، سود عموماً به جیب درصد کمی از جمعیت ریخته می شود، در حالی که کارگران استخدام شده 93 درصد از جمعیت فعال اقتصادی کشور را تشکیل می دهند. آمارها نشان می دهند که دستمزدها در حال حاضر سهم کمتری از درآمد ملی را نسبت به سود در بر می گیرند.

در سال 2009، وضعیت به طور قابل توجهی متفاوت بود: سهم سود تنها 52 درصد از سهم حقوق بود. این بدان معناست که در 15 سال گذشته در روسیه، درجه استثمار نیروی کار توسط صاجبان سرمایه در واقع بیش از دو برابر شده است!

برای اینکه کارگران کشور بتوانند با عزت به کار و زندگی خود به پردازند، لازم است یک قانون کار جدید تصویب شود.

در تدوین این قانون، کمونیست ها بر دو وظیفه اصلی تمرکز کردند: اول، بهبود وضعیت کارگران مزد بگیر و حمایت قابل دوام و اعتماد از آنها. دوم این که به اتحادیه های کارگری حداکثر اختیارات داده شود تا توانایی آنها برای دفاع از حقوق کارگران به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

 

مفاد اصلی قانون کار جدید چیست؟

 

در این قانون محدودیت های سنی زمان اتحاد جماهیر شوروی برای بازنشستگی احیا شده است: 55 سال برای زنان و 60 سال برای مردان و البته این موارد خاص بازنشستگی زودتر از موعد را شامل نمی شود.

حال شاخص سازی اجباری افزایش دستمزد سالانه در شرایط  حاضر را بدین شکل معرفی می کنیم. باید دستمزد حداقل به اندازه تورم به اضافه 1 درصد بالاتر از این سطح افزایش یابد. این رشد دستمزد واقعی را تضمین می کند. شاخص سازی برای شرکتها و سازمانهای دارای انواع مالکیت، اجباری خواهد شد.

حقوق پایه سامان می یابد. در سال 2011، برنامه تعرفه های یکپارچه در روسیه لغو شد اما سیستم جدید حقوق های رسمی پایه، دستمزد مناسبی را برای کارگران فراهم نکرد. تعیین حقوق پایه و نرخ پایه به جای اینکه به یک مسئولیت تبدیل شود به یک حق دولتی تبدیل شده است. سپس مقامات محلی شروع به تعیین حقوق اولیه کردند. در نتیجه، در بسیاری از مناطق، حقوق پایه معلمان کمتر از حداقل دستمزد شده است. و تفاوت بین مناطق روسیه در میانگین حقوق معلمان به 5 برابر می رسد، علیرغم اینکه معلمان در همه جا کار یکسانی را انجام می دهند.

قانون کار جدید ارائه شده توسط حزب کمونیست فدراسیون روسیه سیستم یکپارچه پرداخت حقوق، پاداش و پرداخت های تشویقی و غرامت را تعین می کند. در چارچوب آن مقرر خواهد شد که نرخ تعرفه (حقوق) دسته اول اصولاً نمی تواند کمتر از حداقل دستمزد باشد. این سیستم سطح مناسبی از حقوق را برای کارکنان بخش دولتی در سراسر روسیه تضمین می کند.

این قانون تعیین می کند که حداقل دستمزد باید برابر با سطح معیشتی افراد باشد و در حال حاضر 30 هزار روبل (حدود 380 دلار) خواهد بود.

این قانون یک روز تعطیلی جدید را برای روز 7 نوامبر( سال روز انقلاب سوسیالیستی اکتبر بزرگ) در نظر گرفته است.

ساعات کار عادی طبق قانون کار جدید نمی تواند بیش از 30 ساعت در هفته باشد. قانون کار فعلی این زمان را 40 ساعت تعیین کرده است اما طبق مطالعه ای که توسط مؤسسه تحقیقاتی "روسگوستراخ" انجام شده است، یک کارگر تمام وقت روسی به طور متوسط 45 ساعت در هفته کار می کند یعنی 5 ساعت بیشتر از آنچه قانون تعین کرد است.

در اتحاد جماهیر شوروی، یک هفته کاری 40 ساعته وجود داشت. هر چند بیش از 30 سال از نابود کردن اتحاد جماهیر شوروی می گذرد اما روند پیشرفت علمی و فناوری همچنان سیر سعودی دارد و بهره وری نیروی کار رو به افزایش است. روبات سازی نیز در حال تغیر و تحول است و سیستم های هوش مصنوعی در حال توسعه هستند. بنابراین، زمان کار یک فرد امروزی را می توان و باید کاهش داد تا زمان بیشتری برای استراحت، ارتباط با خانواده، ورزش، دوستان و رشد فکری و جسمی داشته باشد. البته، اگر اتحاد جماهیر شوروی سر پا می ماند، هفته کاری از مدت ها قبل به 30 ساعت رسیده بود.

احتمالاً کسانی اعتراض خواهد کرد: مثلاً کارخانه های صنایع نظامی- دفاعی که امروز باید به شدت کار کنند چطور؟ پاسخ واضح است. 30 ساعت زمان عادی کار در طول هفته است. البته در شرایط فعلی افراد در بخش هایی از صنایع بیشتر کار خواهند کرد اما باید مجالی داده شود تا برای تمام زمانی که فراتر از 30 ساعت است، حقوق اضافه کاری دریافت کنند. این امر به طور قابل توجهی سطح متوسط دستمزد را در کشور افزایش می دهد و این کار منجر به افزایش قدرت خرید مردم و انگیزه رشد اقتصادی می شود.

برای اضافه کاری، طبق قانون کار جدید، باید وجه بیشتری پرداخت شود: برای دو ساعت اول، حداقل یک و نیم برابر مبلغ، برای ساعات بعدی، حداقل دو برابر مقدار تعین شده بایستی پرداخت شود. برای کار در تعطیلات آخر هفته یا غیر روز کاری حداقل دو برابر مبلغ باید پرداخت شود.

 کشور ما قانون کار قرن بیست و یکمی را دریافت خواهد کرد که تمام گرایش های اجتماعی و فناوری مدرن را در بر می گیرد. قانون کار جدید که توسط حزب کمونیست فدراسیون روسیه تدوین شده است، به معنای دستمزد مناسب و سطح بالای حمایت اجتماعی برای کارگران، به معنای احترام به کارگر و به معنای توسعه پایدار کشور ما است.

 

https://www.rline.tv/news/2024-08-21-yu-v-afonin-kommunisty-razrabotali-trudovoy-kodeks-xxi-veka/

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 939  -  7 شهریور 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت