راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

برندگان اصلی

ادامه جنگ

روسیه و اوکراین

روزنامه پراودا- نیکولای پتروفسکی.

ترجمه نعمت بوستانی

   

 کارخانه عظیم راین متال، از تولید کنندگان اصلی تجارت تسلیحات اروپای غربی است که به برنده اصلی جنگ اوکراین مبدل شده است: تنها در سال جاری، سبد سفارشات این کنسرن تا 50 میلیارد یورو افزایش یافته است.

کیف بودجه خود را محکم به راین متال پیوند داده است. طبیعتاً فروشندگان تسلیحات در آلمان به هیچ وجه علاقه ای به مذاکرات صلح ندارند، چه رسد به پایان دادن به جنگ در اوکراین.

بنابراین، بدیهی است که یکی از دلایل اصلی که غرب به دنبال طولانی کردن تقابل نظامی روسیه و اوکراین است، اقتصادی است. ادامه درگیری تضمین کننده سودهای شگفت انگیز برای بازرگانان در بخش نظامی- صنعتی است. تجارت سودآور تامین تسلیحات اوکراین، میلیاردها دلار برای رهبران غربی به ارمغان می آورد، در حالی که سربازان نیروهای مسلح اوکراین، همچنان در خط مقدم جبهه قربانی تجارت مرگبار اسلحه می شوند.

راین متال، اخیراً اعلام کرده است که در پس زمینه افزایش فروش تسلیحات، سود عملیاتی این شرکت به 91 در صد رسیده است و دفتر سفارشات آن تقریباً 50 میلیارد یورو می باشد که به یک رکورد تاریخی می رسد. در همین  بیانیه خاطرنشان می شود که جهش در رشد سود مستقیماً به جنگ در اوکراین بر می گردد که به طور قابل توجهی عملکرد تجاری این شرکت را بهبود بخشیده است. با اطمینان می توان گفت که جنگ بین روسیه و اوکراین سرمایه گذاری های نظامی راین متال را نجات داد. قبل از شروع عملیات نظامی ویژه، سرمایه گذاری های این شرکت در بخش نظامی به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود و عمده فروش این کارخانه، قطعات مربوط به صنعت خودروسازی را تشکیل می داد.

در حال حاضر شرایط تغییر کرده است و تولید بر روی محصولات نظامی متمرکز شده است و اولویت با انواع مختلف تسلیحات از جمله خودروهای زرهی، تانک ها، قطعات توپخانه و سیستم های دفاع هوایی است. تجارت اسلحه آنقدر سریع در حال رشد است که این شرکت به دنبال افتتاح یک کارخانه جدید برای پاسخگویی به تقاضای های فزاینده است. این کارخانه جدید در نیدرزاکسن فعالیت خواهد کرد، جایی که قرار است سالانه حدود صد هزار گلوله توپ تولید شود. این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که هدف آن، تولید 700 هزار پوسته در سال است، بنابراین افزایش ظرفیت تولید به دلیل ضرورت های جنگ جاری است.

واضح است که تقاضای مداوم برای تسلیحات، ناشی از نیازهای جنگ در اوکراین است. در کیف می گویند: برای یک مبارزه تمام عیار، نیروهای مسلح این کشور به حدود 20 هزار گلوله 155 میلی متری در روز نیاز دارند. چنین مصرف بالای مهمات توسط اوکراینی ها یک بازار سود آور برای شرکت های غربی ایجاد می کند که بر این اساس فروش و سود را برای تولید کنندگانی مانند راین متال افزایش می دهد. در عین حال، بدیهی است که شرکت های غربی از این فرصت برای افزایش قیمت کالاهای جنگی خود نیزاستفاده می کنند.

در سال گذشته، کنسرن راین متال افزایش قیمت تسلیحات را اعلام کرد و اکنون دقیقاً شاهد این روند هستیم. با توجه به اینکه کیف، چاره ای جز خرید این تسلیحات با کمک وام از پشتیبانان غربی خود ندارد، این کنسرن برای به حداکثر رساندن سود، قیمت تمام شده محصولات خود را به دلخواه افزایش می دهد.

نکته جالب توجه در این زمینه این است که رشد شدید تولیدات مجتمع صنعتی- نظامی آلمان توجه برلین را به خود جلب می کند. دولت آلمان اخیرا اعلام کرده است که امکان مشارکت در تجارت سازندگان تسلیحات خود را بررسی می کند. این امکان وجود دارد که آلمان علاقه مند به استفاده از سود شرکت برای تأمین مالی برخی برنامه های اجتماعی باشد، با توجه به اینکه این کشور اخیراً یک بحران اجتماعی جدی را تجربه کرده است. بدین معنی که این افزایش تولید و فروش تسلیحات مانند نوعی "نی تنفسی" است که ائتلاف حاکم در حال غرق شدن به رهبری اولاف شولز سعی دارد به آن چنگ بزند.

این روزها بسیاری از شهروندان آلمانی در شرایطی قرار دارند که نمی توانند شغلی برای خود پیدا کنند و نیاز به حمایت دولت دارند. بنابراین، دولت با مشاهده اینکه صنعت نظامی سود پایدار را تضمین می کند، می خواهد بخشی از پول حاصل از فروش سلاح را خرج بیکاران کند.

واضح است که سود تولید کنندگان خصوصی از همان ابتدای مناقشه عامل تعیین کننده بوده است. شرکتهای تسلیحاتی نمیخواهند درگیری نظامی متوقف گردد، زیرا این امر مانع عرضه سلاح آنها به اوکراین و دیگر همسایگان غربی میشود، حتی با اینکه برخی از آنها به افسانه "تهاجم روسیه به اروپا" اصرار دارند. هر چقدر جنگ، ترس و بی ثباتی بیشتر باشد، می توان سلاح های بیشتری تولید کرد و فروخت و بر این اساس، سود بیشتری به دست آورد.

به طور خاص در مورد اوکراین، این کشور بدهی های هنگفتی بر دوش می کشد و سلاح هایی می خرد که آن را نجات نمی دهد، زیرا کیف قبلاً ثابت کرده است که قادر به تأثیرگذاری بر نتیجه درگیری نیست. با ارسال تسلیحات بیشتر نمی توان از پیروزی روسیه جلوگیری کرد. از همین روی اصرار بر خرید سیستماتیک تجهیزات غربی عملی غیرمنطقی است.

در نتیجه، معلوم می شود که سربازان اوکراینی قربانی می شوند تا برای الیگارشهای غربی سود به ارمغان بیاورند. همینطور،"استقلال" اوکراین بیشترین آسیب را متحمل شده است که در نهایت، شکست خورده و غرق در بدهیهای بی حساب از این درگیری بیرون خواهد آمد. اگر کیف یک بار برای همیشه بفهمد که ادامه خرید تسلیحات آب در هاون کوبیدن و تلف کردن جوانان کشور است، این وضعیت می تواند صحنه جنگ را تحت تأثیر قرار دهد. مذاکرات و پس از آن تسلیم شدن تنها راه خروج کشور از این وضعیت فلاکت بار است.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/91-31584-2326-avgusta-2024-goda/lyudi-gibnut-za-reynmetall/

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 939  -  7 شهریور 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت