راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم فرانسه

کدام گزینه را

انتخاب خواهند کرد؟

روزنامه اومانیته- ترجمه آذرنگ

   

انتخابات قانونگذاری 2024: در مواجهه با راست افراطی، هیچ آرایی نباید از دست برود.

انتخابات پارلمانی فرانسه تمام شد و کار به مرحله دوم کشیده شد، زیرا احزاب هیچکدام نتوانستند چنان اکثریتی بدست آورند که شمار کرسی های پارلمانی آنها به حد نصاب تشکیل دولت برسد. در انتخابات مرحله اول حزب "اتحاد ملی" به رهبری ماری لوپن با 34 درصد رای، در صدر دیگر احزاب قرار گرفت. جبهه چپ 29 درصد آراء را بدست آورد و حزب حاکم که مکرون رئیس جمهور فرانسه به اتکای اکثریت همین حزب در پارلمان رئیس جمهور شده بود، اکنون بعنوان بازنده انتخابات باید کنار برود.

 

آرای بی‌سابقه‌ای که حزب اتحاد ملی در انتخابات زودهنگام قانونگذاری بدست آورد، ممکن است درهای قدرت را به روی آن باز کند. بویژه اگر حزب جمهموریخواهان با نزدیک به 11 در صد آرائی که آورد با حزب اتحاد ملی وارد اتحاد شود که دراینصورت دولت ائتلافی تشکیل خواهند داد. از هم اکنون رسانه های فرانسه سلسله مطالب هشدار دهنده ای را خطاب به حزب جمهوریخواه آغاز کرده اند تا بلکه او را از اتحاد با حزب اتحاد ملی باز دارند.

 دور دوم انتخابات، یکشنبه 7 جولای برگزار خواهد شد.

راست ناسیونالیست هرگز تا این حد به دروازه های قدرت نزدیک نشده بود.

به نوشته برخی مطبوعات فرانسه، مکرون با یک پوکر غیر مسئولانه دموکراسی را در فرانسه به خطر انداخت. حزب اتحاد ملی 10.63 میلیون رای، معادل  33.15 درصد آرا را بدست آورده است و همه پیش بینی ها مبنی بر آنست که در دور دوم انتخابات این حزب اکثریت کافی را برای تشکیل دولت بدست خواهد آورد.

مطبوعات فرانسه دولت ائتلافی ماری لوپن را دولت نفرت و ترس، طرد دیگران، اقدامات ساده انگارانه و تبعیض آمیز توصیف کرده اند.

همه اینها همزمان شد با جهش 19 درصدی شرکت مردم در انتخابات در دور اول. یعنی حضور مردم  از 47.51 درصد در سال 2022، به 66.71 درصد افزایش یافت.

درس دیگر از دور اول انتخابات اینست که چپ متحد در ائتلاف "جبهه مردمی جدید" قصد ندارد بازنده نبرد آخر شده و با پیش افتادن از حزب اتحاد ملی، خود دولت تشکیل بدهد.

 نامزدهای این جبهه در تمام حوزه های انتخاباتی با راست ناسیونالیست روبرو خواهند شد.

امانوئل مکرون با انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات پیش از موعد امتیاز مهمی به  حزب لوپن داد  و در واقع "جردن باردلا" و "مارین لوپن" را که رهبری دو حزب راست را بعهده دارند در بهترین موقعیت ممکن قرار داد.  (این دو و احزابشان با هم در انتخابات متحد شدند)

رئیس جمهور امیدوار بود که چپ را به دام مقابله با لوپن و باردلا بیاندازد و خود در این وسط پیروز میدان شود اما جبهه چپ چنین نکرد و از ترس راست ناسیونالیست پشت حزب مکرون جمع نشد و استقلال خود را در انتخابات به رای گذاشت.

انتخابات پارلمانی نشان داد که جبهه چپ نیز در جامعه فرانسه جای پای خود را مستحکم کرده و به نیروی سیاسی دوم کشور تبدیل شده است. این جبهه در مرحله اول انتخابات 27.99 درصد آرا (8.97 میلیون) رای آورد.

حزب حاکم تنها 20.04٪ (6.43 میلیون) رای آورد و سقوط کرد.

حزب جمهوریخواهان و بلوک های مختلف راست 10.63 درصد رای آوردند و همین رای اگر پشت جبهه ماری لوپن و لاردن قرار بگیرد دولت آینده از آن آنها خواهد شد.

حزب «جمهوریخواهان »، در سال 2002 به لطف آرای چپ، عمدتاً در برابر ماری لوپن انتخابات را برد اما در انتخابات جدید این حزب پشت حزب حاکم را خالی کرد.

به همین دلیل در دور دوم انتخابات تاکنون حاضر نشده با حزب لوپن رقابت کند. آنها نیز به حضور در دولت آینده فرانسه امیدوارند.

"اولیویه فور"، دبیر اول حزب سوسیالیست فرانسه می‌گوید: «من می‌خواهم همه چیز به وضوح گفته شود، تا جمهوری خواهان بگویند که هرگز رای خود را به لوپن نمی‌دهند یا نمیخواهند با او حکومت تشکیل دهند.»

در بسیاری از حوزه های انتخابیه، دوئل واقعی بین حزب لوپن و ائتلاف احزاب چپ خواهد بود.

امانوئل ماکرون بعنوان آخرین تلاش برای ماندن در کاخ ریاست جمهوری خواستار یک گردهمایی بزرگ علیه اتحاد لوپن و لاردن شده است. نخست وزیر او گفت: «خطر اینست که امروز جبهه لوپن لاردن به دروازه های قدرت رسیده اند» و جلوگیری از کسب اکثریت مطلق اراء توسط این جبهه در دور دوم انتخابات وظیفه ماست.

کمونیستها و ائتلاف چپ میگویند حتی یک رای هم نباید به حزب لوپن در دور دوم انتخابات داده شود. اصول باید بر محاسبات سیاسی غالب شود. اما آنها با 29 در صد رای حاضر نیستند با حزب مکرون وارد ائتلاف شده و از طرفداران خود بخواهند که در دور دوم انتخابات به حزب مکرون رای بدهند.

 ژان لوک میلانشون رهبر جبهه چپ فرانسه گفت: دور دوم انتخابات یک انتخابات استثنایی خواهد بود. ملانشون معتقد است که "آینده هرگز از قبل نوشته نشده است". و تأکید می کند که «مسئله فقط رأی ندادن به جبهه مخالف (لوپن-لاردن) نیست بلکه مسئله رأی به آینده دیگری است که به هر انسان و زندگی به عنوان یک کل احترام بگذارد»

ائتلاف چپ مخالف پروژه حزب لوپن است. پروژه چپ دفاع از عدالت اجتماعی، افزایش دستمزدها، حفاظت از محیط زیست، دفاع از حقوق زنان، پذیرش پناهندگان است. حال این مردم فرانسه اند که باید تصمیم بگیرند.

https://www.humanite.fr/politique/legislatives-2024/legislatives-2024-face-a-lextreme-droite-aucune-voix-ne-doit-manquer

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 932  -  13 تیر 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت