راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

غول‌های مالی
وال استریت
پشت ترامپ جمع شدند

ولادیمیر پروخواتیلوف
بنیاد فرهنگ استراتژیک ترجمه- کیوان خسروی

  

آژانس خبری "بلومبرگ" می نویسد، شمار بیشتری از نمایندگان نخبگان مالی از ترامپی حمایت می کنند که در نخستین محاکمه جزایی مجرم شناخته شد. بسیاری از سرمایه‌دارانی که از ترامپ پس از یورش حامیانش به ساختمان کنگره آمریکا در 6 ژانویه 2021 روی برگردانده بودند، اکنون دوباره از او پشتیبانی می‌کنند. بلومبرگ می نویسد، یک دلیل بزرگ برای این امر وجود دارد: پول.
ترامپ وعده داده است که مالیات ثروتمندان را کاهش و[از حجم پول] مقررات زدایی کند.
"استفان شوارتزمن"، غول سهام خصوصی و اهداگر قدیمی خیرات به جمهوری خواهان، یکی از بنیانگذاران شرکت بلک استون، که بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، بنیانگذار بلک استون یکی از 40 فرد ثروتمند جهان با دارایی خالص 41 میلیارد دلار است دوباره از ترامپ حمایت می کند.
"بیل آکمن"، یکی دیگر از میلیاردرهای مشهور نیویورکی، سرمایه گذار صندوق های تامینی، نیز حمایت خود را از رئیس جمهور سابق اعلام کرد.
هواداران رئیس جمهور پیشین، از جمله نمایندگان انجمن های تجاری و مالی، شروع به تجمع در پیرامون او کرده اند. ستاد انتخاباتی ترامپ ایمیلی برای جمع آوری کمک مالی منتشر کرد. در بیانیه مطبوعاتی حزب جمهوریخواه برای جمع آوری کمک انتخاباتی گفته می شود که فعالیتهای تبلیغاتی گسترده جمهوری خواهان به سرعت در مجموع 8/34 میلیون دلار از "اهداکنندگان کوچک" جمع آوری کرده است.
"اسکات بسنت"، مدیر سابق سرمایه‌گذاری بنیاد سوروس گفت: «فکر می‌کنم مردم تصمیم خود را گرفته‌اند» و افزود اشتیاق نسبت به ترامپ تشدید شده است.
بلومبرگ گزارش می دهد: «بسنت، ستاره سابق سوروس، بهمراه پالسون خزانه داری ترامپ را مدیریت خواهند کرد. حتی برخی از رهبران وال استریت که قبلا از ترامپ انتقاد کرده بودند، موضع و برخورد خود را ملایم کرده اند. مدیرعامل شرکت "جِی‌پی مورگان چِیس" جیمی دیمون، در گردهمایی کارکنان سابق شرکت در کتابخانه موزه مورگان در منهتن، تاکید کرد که 74 میلیون نفر در سال 2020 به رئیس جمهور سابق رای دادند .
دونالد ترامپ قاطعانه قول داده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر امسال، سیاست های مالی دولت بایدن را که به رشد شتابان بدهی ملی ایالات متحده آمریکا انجامیده و اکنون به 14/34 تریلیون دلار - حدود 100 هزار دلار برای هر شهروند آمریکا رسیده را بطوراساسی تغییر خواهد داد.
تحلیل عینی مالی حاکی از آن است که طی 3 تا 4 ماه در اقتصاد آمریکا ممکن است یک بحران اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بدهی دولت ایالات متحده آمریکا آغاز شود، که در عمل از کنترل خارج شده و بسیار خطرناک است.
رشد بدهی دولت آمریکا کاهش تورم را بی اعتبار خواهد کرد. این امر به شدت به سرمایه گذاری جهانی ضربه می زند، زیرا خزانه های ایالات متحده پرحجم ترین گروه و طبقه دارایی در جهان است. این اوراق توسط شمار زیادی سرمایه گذار نگهداری می شود: دولت ها، صندوق های بازنشستگی، بانک ها! دیر یا زود، همه آنها پول های خود را از دست خواهند داد.
روند چشم پوشی از دلار و اسناد خزانه ایالات متحده آمریکا راه افتاده است - تقاضای دلار و اوراق قرضه ایالات متحده آمریکا در حال بی اعتباری است و طلا در حال رشد است.
در سال 2023، خرید سالانه طلا توسط بانک های مرکزی جهان به 1037 تن رسید. حجم آنها تقریباً با رکورد سال 2022 زمانی که بانک های مرکزی 1082 تن فلز گرانبها را خریداری کردند، مقایسه شد.
چین، پادشاهی های خلیج فارس، هند، ترکیه و کشورهای آسیای مرکزی به طور ویژه فعالانه خرید می کنند.
"فایننشال تایمز" اشاره می‌کند: «قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین دارایی، طلا، اکنون ابزاری برای شورش بانک‌های مرکزی علیه دلار است».
در سال 2023، سهم دلار در ذخایر ارزی جهان به 41/58 درصد کاهش یافت که به حداقل مقدار طی دوره نگهداری آمار رسمی از سال 1995 تبدیل شد. در سال 2000، طبق داده های صندوق بین المللی پول، این نمودار از 72 درصد فراتر رفت. فروش اوراق قرضه دولتی برای آمریکا روز به روز دشوارتر می شود. نتایج بسیار ضعیف مزایده اخیر برای فروش اوراق خزانه 10 ساله به ارزش 39 میلیارد دلار، آنطور که "وال استریت ژورنال" گزارش می دهد، علاقه و توجه کمی را به اوراق قرضه 3 و 30 ساله دولت ایالات متحده آمریکا نشان دادند. طلا جایگزین دلار و اوراق خزانه داری ایالات متحده آمریکا می شود که قبلا امن ترین سرمایه گذاری بحساب می آمد. و اکنون شاخص های سهام آمریکا در شرایط رشد سودآوری اوراق قرضه دولتی ایالات متحده آمریکا در حال سقوط هستند. بنحوی که، در 30 ماه مه 2024، در جریان معاملات در بورس اوراق بهادارنیویورک، سودآوری 10 ساله خزانه داری ایالات متحده در طول معاملات با 9/5 نقطه مبداء به 616/4 درصد افزایش یافت. لئوناردو پلاندینی، استراتژیست گروه بانکی"جولیوس بائر"، اشاره کرد که: « خطرات حفظ بازده اوراق قرضه بالا طی زمان طولانی بر قیمت سهام تأثیر منفی می گذارند». جیم دیمون، مدیر عامل "جی پی مورگان چیس"، گفت که واشنگتن به خاطر سطح بالای بدهی دولت آمریکا با شورش بازار جهانی روبرو می شود.
ترامپ می خواهد با ملی کردن فدرال رزرو، سیستم مالی آمریکا را نجات دهد. "وال استریت ژورنال می نویسد: متحدان دونالد ترامپ بی سر و صدا در حال تدوین پیشنهادهایی هستند که در صورت پیروزی رئیس جمهور سابق استقلال سیستم فدرال رزرو را تضعیف کنند.
مقامات سابق دولت ترامپ و دیگر هواداران حزب جمهوری‌خواه در ماه‌های اخیر برخی از پیشنهادها را مورد بحث قرار داده‌اند: از تغییرات گام به گام در سیاست تا تصویب بلندمدت درباره آنکه خود رئیس‌جمهور باید در تعیین نرخ‌های بهره ایفای نقش کند. به گفته منابع آگاه، گروه کوچکی از متحدان رئیس‌جمهور سابق که کار آنها آنقدر محرمانه است که حتی برخی از دستیاران اقتصادی برجسته سابق ترامپ از آن بی خبر بودند، سندی تقریباً 10 صفحه‌ای تهیه کرده‌اند که در آن چشم‌انداز سیاسی بانک مرکزی تشریح می شود.
جمهوری خواهان می خواهند بر فدرال رزرو کنترل کامل را اعمال کنند. و ترامپ به طرحی برای کاهش ارزش دلار می اندیشد که کسری تجاری آمریکا را کاهش می دهد و خدمات بدهی دولتی را که هر 90 روز یک تریلیون دلار افزایش می‌یابد، تسهیل کند. کاهش ارزش دلار قیمت صادرات کالا از ایالات متحده آمریکا را پایین می آورد و کسری تجاری اوج گرفته کنونی ایالات متحده آمریکا را کاهش می‌دهد. گذشته از این، بقیه جهان قطعاً با برنامه‌های ترامپ برای تثبیت اقتصاد آمریکا غیردوستانه خواهد بود. او قصد اعمال تحریم ها علیه هر کسی را دارد که از معامله با دلار خودداری کند. ریاست جمهوری ترامپ مشکلات آمریکا را به حساب بقیه دنیا حل خواهد کرد. این چیز جدیدی نیست، آمریکا همیشه این کار را انجام داده است.

https://www.fondsk.ru/news/2024/06/03/magnaty-uoll-strit-perekhodyat-na-storonu-trampa.html
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 932  -  13 تیر 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت