راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نخست وزیر

آینده  فرانسه

از کدام جبهه خواهد بود؟

ترجمه آذرنگ از روزنامه اومانیته

   

دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه پایان یافت و هیچکدام از احزاب شرکت کننده دراین انتخابات به اکثریت لازم برای تشکیل دولت دست نیافتند. از جمله جبهه مردمی مرکب از احزاب چپ فرانسه که از همه احزاب و جبهه های دیگر آراء بیشتری بدست آوردند. بنابراین همه احزاب تنها در صورت ائتلاف با متحدان خود میتوانند دولت تشکیل بدهند. جبهه مردمی اکنون اولین گزینه برای مکرونیسم هاست که باید دید با کدام حزب برای بدست آوردن کرسی های لازم جهت تشکیل دولت متحد خواهد شد. همین موقعیت برای "اتحاد ملی" به رهبری خانم لوپن نیز صادق است. حزب اتحاد ملی در مرحله دوم انتخابات فرانسه از جبهه چپ عقب افتاد.

متحد چپ که از احزاب و جبهه های دیگر رای بیشتر در این انتخابات آورد مرکب است از سوسیالیست ها، چپ جدید و کمونیست ها و بوم شناسان .

انتخابات اخیر بلاتکلیف‌ترین و مهم‌ترین انتخابات در تاریخ جمهوری پنجم، به نظر می‌رسد. مشارکت 67 درصدی در انتخابات که بالاترین میزان مشارکت از سال 1981 است، نشان داد که شهروندان فرانسه خواستند قدرت خود را نشان دهند.

بر اساس برآوردها، چپ با 180 نماینده منتخب (که باید 10 نماینده منتخب چپ را نیز به آن اضافه کرد)، تبدیل به نیروی اصلی سیاسی فرانسه شد. حزب اتحاد ملی لوپن در مجلس 143 نماینده  خواهد داشت . 

به نظر می رسد که حزب ریاست جمهوری توانست 158 نماینده به مجلس بفرستد.

امانوئل مکرون در نهایت روی فرش لغزنده الیزه زمین خورد. نخست وزیر "گابریل عطال" اعلام کرد که از نخستین روز هفته (شنبه گذشته) دیگر نخست وزیر فرانسه نخواهد بود.

علیرغم شکست حزب مکرون در انتخابات، حزب او همچنان میتواند متکی به نیاز احزاب دیگر به متحد برای تشکیل دولت، درمجلس فرانسه نقش آفرین باشد.

اکنون سئوال اینست که چه کسی نخست وزیر فرانسه خواهد شد و اکثریت پارلمان در اختیار کدام جبهه خواهد بود تا بتواند کنترل اختیارات رئیس جمهور را بدست بگیرد.

البته چون هنوز خطر تشکیل یک ائتلاف در جناح راست، از جمله با حضور حزب اتحاد ملی خانم لوپن وجود دارد، جبهه چپ باید با نرمش هائی بتواند بلوک خود را برای تشکیل دولت تقویت کند و به همین دلیل امتیازهائی به متحدان احتمالی و راست خود بدهد.

اکنون نقش مهم را حزب جمهوریخواه با 67 کرسی پارلمانی دارد. این حزب با هر یک از دو قطب راست که ائتلاف کند، آن قطب خواهد توانست دولت تشکیل بدهد.

فعلا هیچ بلوکی به وضوح جلوتر از بقیه نیست و سناریوهای زیادی روی میز باقی است. جبهه چپ با نقش مهمی برای جلوگیری از گردش به سمت راست افراطی هرگز تا این حد قوی نبوده است.

فعلا جبهه چپ می‌تواند با شعار به سود بهبود زندگی مردم، افزایش حداقل دستمزد، شاخص‌سازی دستمزدها با تورم، انجماد قیمت‌ها، لغو اصلاحات بازنشستگی و سرمایه‌گذاری گسترده در خدمات عمومی در مقابل حزب اتحاد ملی خانم لوپن بایستد.

با این حال نباید جدی بودن حزب اتحاد ملی را دست کم گرفت.

دبیر ملی حزب کمونیست فرانسه می گوید: "من به مردم خود افتخار می کنم. بیایید به آرزوهای بزرگ پاسخ بدهیم. شکست رئیس جمهور یک پیروزی برای مردم فرانسه است."

ژان لوک ملانشون رهبر چپ فرانسه اعلام کرد که جبهه مردم در مقابل راست افراطی ایستاد و برنامه خود را اعلام کرد.

.https://www.humanite.fr/politique/legislatives-2024/legislatives-2024-le-nouveau-front-populaire-cree-la-surprise-et-remporte-une-victoire-historique

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 933  -  20 تیر 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت