راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 نتیجه انتخابات فرانسه
یک انفجار زیر پای
اتحادیه اروپا شد!

تدوین- عسگر داوودی

 
بر اساس داده های رسمی، جبهه چپ مردمی جدید (NFP)، متشکل ازLa France Insoumise) ، چپ افراطی)، حزب سوسیالیست (PS)، حزب کمونیست (PCF) و حزب سبزها، به طور غیر منتظره ای در دور دوم انتخابات زودهنگام فرانسه پیروز شدند و با کسب 182نماینده، در مجلسِ دارای 577 کرسی شدند. این ارقام توسط «لوموند» با توجه به داده های وزارت کشور اعلام شده است. روزنامه لوموند نوشت: ائتلاف چپ "جبهه مردمی جدید" با کسب 182 کرسی در دور دوم انتخابات مجلس ملی فرانسه پیروز شد.

بدین ترتیب حزب امانوئل ماکرون و متحد آن، 168 نماینده و حزب مارین لوپن، 143 کرسی را نمایندگی خواهند کرد.
روزنامه گاردین نوشت: جمع راست‌ در «اتحادیه ملی» بهترین عملکرد خود را در تاریخ داشت، اما موفقیت آن با تلاش ترکیبی چپ و سانتریست‌ها محدود شد.
نخست ‌وزیر فرانسه "گابریل آتال" در پی پیروزی غافلگیرکننده ائتلاف چپ‌ها (جبهه مردمی) اعلام کرد که از مقام خود کناره‌گیری می‌کند: «از آنجایی که گروه سیاسی من دیگر اکثریت را ندارند، استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور می‌کنم.»
از مجموع حدود 50 میلیون حائز شرایط رای بر اساس آمار وزارت کشور فرانسه، در مرحله دوم انتخابات پارلمانی حدود 67 درصد در رای گیری شرکت کردند؛ رقمی که در چندین دهه گذشته سابقه نداشته است.
اکنون جبهه چپ فرانسه برای تشکیل دولت باید با متحدان امانوئل ماکرون مذاکره کند. یک صفحه سیاسی جدید در حال باز شدن است که بی سابقه و غیر قابل پیش بینی بود. این پدیده یک بمب سیاسی و غیرمنتظره ترین سورپرایز در تاریخ سیاسی جمهوری پنج است.
مسئله این است که یکی از 4 حزب «جبهه جدید مردمی» یعنی حزب «فرانسه تسلیم‌ ناپذیر» به رهبری «ژان لوک ملانشون» که یک سیاستمدار کهنه‌کار چپ است، هرگونه حکومت با لیبرال‌های کابینه فعلی امانوئل ماکرون را رد کرده است. پیش‌تر امانوئل ماکرون نیز به صراحت تصریح کرده بود که ائتلاف تاکتیکی با چپ‌ها قطعا به معنای سپردن حکومت به شخص ملانشون نخواهد بود. بلوک چپ به عنوان نیروی سیاسی پیشرو در مجلس جدید، اکنون به توافق بر سر معرفی نخست وزیر نیاز دارد. مانون اوبری، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا معتقد است که نخست‌وزیر بعدی احتمالا از حزب «ژان لوک ملانشون» یعنی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» خواهد بود چرا که از مجموع آرای 182 کرسی جبهه مردمی، بیشترین کرسی با (76 نماینده) متعلق به حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر با دبیر کلی ژان لوک ملانشون» می باشد که از او به عنوان یک نخست‌وزیر بالقوه در طول مبارزات انتخاباتی نام برده شده است، اما «ملانشون» معتقد است که احزاب این ائتلاف باید تصمیم بگیرند. مذاکرات بر سر نامزد چپ برای نخست وزیری تشدید خواهد شد.
ژان لوک ملانشون، دبیر اول «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»، در اولین سخنرانی بعد از پیروزی انتخاباتی گفت: «ما به نتیجه ای دست یافتیم که آنها مدعی بودند، غیرممکن است. این یک پیروزی تاریخی است. نخست وزیر موقت باید استعفا دهد. رئیس جمهور ماکرون باید به شکست عظیم خود اذعان کند و باید یک رئیس دولت را از بین جبهه مردمی جدید ما منصوب کند. به نوبه خود، ما مایل به حکومت هستیم. ما مسئول خواهیم بود. ما برنامه خود را انجام خواهیم داد. از تابستان امسال، افزایش قیمت ها متوقف خواهد شد، ما اصلاحات بازنشستگی اعمال شده توسط ماکرون را لغو خواهیم کرد، بازنشستگی در سن ۶۰ سالگی با حداقل دستمزد ۱۶۰۰ یورو اعمال خواهد شد.» .
باید توجه داشت که ملانشون اولین حزب جبهه مردمی جدید را رهبری می کند که سخنگویان دیگری دارند که حساسیت های بسیار متفاوت و متفاوتی دارند.
او بعنوان رهبر ائتلاف چپ‌ها نتیجه انتخابات را رویدادی عنوان کرد که سبب شده است، اکثریت مردم فرانسه نفس راحتی بکشند. او ضمن اعلام پیروزی این ائتلاف گفت که جناح او برای تشکیل دولت آمادگی دارد. ملانشون در عین حال گفت که حاضر به مذاکره با ائتلاف حامی مکرون نیست.
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در نخستین واکنش به نتایج انتخابات خواستار آن شد که در مورد تعبیر و تفسیر نتایج خویشتن‌داری شود. او گفت: «سوال این است که اساسا چه کسی می‌تواند دولت تشکیل دهد و همچنین اکثریت در پارلمان را در دست داشته باشد.»
روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان در این رابطه نوشت: «طرح آشکار ماکرون برای درهم شکستن جبهه مردمی با زیر ضربِ تبلیغاتی قراردادن ملانشون با برچسب هائی مثل (یهود ستیز، هرج و مرج طلب و غیر قابل پیش بینی) بی نتیجه مانده است. او اکنون در صدر خبرهای جهان است»
وال استریت ژورنال نوشت: باید دولتی از احزاب متفاوت تشکیل شود که هیچ وجه اشتراکی جز تمایل به جلوگیری از به قدرت رسیدن جناح راست در کشور نداشته اند.
تحلیل‌گران گمانه‌زنی کرده بودند، نتیجه نهایی هر چه که باشد، پرونده سیاسی مکرون با این انتخابات زود هنگام بسته خواهد شد، آن هم سه سال پیش از آنکه دوره ریاست‌جمهوری او به پایان برسد.
فرانسه پس از ناکامی در دستیابی به اهداف اولیه در سال جاری، برای کاهش کسری بودجه خود با فشار مواجه است. گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود دارد که چپ‌ها، لیبرال‌ها و راست افراطی هرگز بر سر آنها توافق نخواهند کرد.
https://www.abc.es/internacional/previsible-vuelco-electoral-francia-extrema-izquierda-gana-20240707201932-nt.html
https://www.jungewelt.de/artikel/478827.wahl-in-frankreich-hauptfeind-linke.html
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 933  -  20 تیر 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت