راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"بلاروس"

80 سال پس از

شکست ارتش

هیتلری آلمان

روزنامه پراودا- سرگیی گرشکویچ

ترجمه- نعمت بوستانی

 

در ماه ژوئیه سال 1944، ارتش سرخ اتحاد شوروی جمهوری سوسیالیستی بلاروس را به طور کامل از اشغالگران نازی های آلمان آزاد کرد که آغازگر یک زندگی صلح آمیز برای ساکنان آن بود. در مدت آشغال این جمهوری یک سوم جمعیت بلاروس قربانی "طاعون قهوه ای" (فاشیزم هیتلری) شدند.

بلاروس، هیچ گاه هزینه های سنگین پیروزی بزرگ را فراموش نکرده است، بسیاری از بناهای تاریخی و گورهای دسته جمعی باز سازی شده و به خوبی نگهداری شده اند تا جاودانگی گذشتگان به نسل های آینده آموزش داده شود. به همین مناسبت هر ساله تعداد مؤسسات آموزشی با نام قهرمانان اتحاد جماهیر شوروی در حال افزایش است تا یاد آور شکوه و غرور گذشتگان ما باشد. البته نه برای خائنان و همدستان آنها یا مانند برخی از جمهوری‌های همسایه، بلکه مرجع واقعی بلاروس‌هایی هستند که حقیقت تاریخی را قهرمانانه ارج می‌ گذارند و خاطره صفحات غم انگیز گذشته کشور شورا ها را با دقت به خاطر می سپارند.

تعجب آور نیست که جشن های هشتادمین سالگرد آزادی کشور از اشغالگران فاشیسم هیتلری طی سال جاری برجسته شده است، نه تنها به دلیل تعطیلات اصلی یعنی روز استقلال که در 3 ژوئیه جشن گرفته می شود، بلکه بمناسبت شعله‌ ور شدن آتش جنگ که در همسایگی ما زبانه می کشد.

طی روزهای گذشته رویدادهای میهنی متعدد، مانند نمایشگاه های مربوط به موضوع جنگ، مسابقات اتومبیلرانی و دوچرخه سواری، پیاده روی، میز گرد های بحث و گفتگو، سخنرانی ها و نمایش فیلم، کنسرت موسیقی، مراسم هنری، مسابقات ورزشی، پروژه ها و موارد دیگر برگزار شد. برای سالگرد بعدی، از امکانات اجتماعی جدید رونمایی شد و تابلوها و غرفه های اطلاعاتی به روز در مکان های با شکوه نظامی نصب گردید.

کمونیست های بلاروس نیز در برگزاری مراسم استقلال شرکت فعال داشتند: از جمله در دانشگاه دولتی موگیلف به نام کوله‌ شوف، آکادمی آموزش، کنفرانس علمی و عملی ترقی خواهانه ای را که به نقش حزب کمونیست اتحاد شوروی (بلشویک‌ها) در پیروزی بر فاشیسم اختصاص دادند. شرکت کنندگان در این مجمع بزرگ شامل رهبری حزب کمونیست بلاروس، معلمان، دانشمندان علوم سیاسی، محققان آکادمی ملی علوم، دانشجویان دانشگاه و روزنامه نگاران بودند.

با این حال، جشن های اصلی در روز 3 جولای برگزار گردید. امسال روز استقلال در پایتخت به شکل ویژه ای با رژه چند ده هزار نفره نظامی در شهر "مینسک - شهر قهرمان" برگزار شد، از جمله مهمانان بلندپایه متعددی از روسیه برادر و دیگر کشور های دوست...

ابتدا تانک های افسانه ای T-34 شوروی از مقابل جایگاه ها عبورکردند و سپس بیش از پنج هزار پرسنل نظامی در 36 واحد پیاده رژه رفتند. در میان آنها نمایندگانی از متحدان و شرکای استراتژیک بلاروس مانند واحد های نظامی از آذربایجان، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در رژه شرکت داشتند.

به عنوان بخشی از 29 خدمه ستون مکانیزه، بیش از 300 دستگاه از خودروهای مدرن و ردیاب پیشرفته  تولید داخلی و روسیه، از جمله مجموعه هسته ای اسکندر-ام، سامانه موشکی پولونیز بلاروس، با برد بلند و متوسط. سامانه های موشکی ضد هوایی C-400 Triumph. بخش هوایی این رژه توسط تیم های ایروباتیک روسی "شوالیه های روسی" و "سوئیفت" و همچنین جنگنده ها و هواپیماهای تهاجمی نیروهای هوافضای روسیه. بالگردهای حامل پرچم ملی و پرچم پیروزی بر فراز پایتخت به پرواز درآمدند. این رژه با نمایش تجهیزات تولید شده دربلاروس از زمان اتحاد شوروی و راهپیمایی جوانان به پایان رسید.

امسال به مناسبت 80 مین  سالگرد آزاد شدن بلاروس از ارتش اشغالگر هیتلری و روز استقلال بلاروس مراسم ویژه ای برگزار شد که اهمیت آن را تهدید ناتو برای حمله به بلاروس دو چندان کرده است.

در این مراسم الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس خطاب به هموطنان و میهمانان خاطرنشان کرد: ما همه امکانات را به کار می گیریم تا حافظه تاریخی گذشته شکوهمند اتحاد شوروی طی قرن ها حفظ شود. رئیس دولت یا دآور شد: 80 سال پیش، در 3 ژوئیه 1944، آخرین شعله های نبرد در پایتخت خاموش شد، اما در این روز ها زنگ هشدار جنگ‌ ها همچنان در اطراف ما به گوش می رسد.

 با جشن گرفتن روز استقلال در 3 ژوئیه، ما سهم خود را به یاد سربازان اتحاد شوروی که در قلعه برست، موگیلف، پولوتسک و گومل، اورشا و بیخوف، تا سرحد مرگ جنگیدند ادا می کنیم. رهبر بلاروس با تاکید بر اینکه جمهوری ما بهای وحشتناکی را برای آزادی و استقلال از اشغالگران، همین طور: برای دیگر سرزمین های بزرگ و کوچک بی‌ شمار، از آن جمله پایتخت سرزمین مادری ما، مسکو پرداخت کرد.

عملیات تهاجمی استراتژیک به نام "Bagration" که طی آن جمهوری بلاروس آزاد شد، نمونه ای از هنر و توانایی نظامی عالی و یکی از قهرمانانه ترین صفحات جنگ بزرگ میهنی است که تا کنون در هر محلی، خاطره شرکت کنندگان در آن عملیات زنده است و از نسلی به نسل دیگر، از قلبی به قلب دیگری منتقل می شود و همه را با رشته ای زنده و مملو از عشق و وفاداری به میهن متصل می کند.

 ما درس اصلی را از جنگ آموختیم: نازیسم یک شر مطلق است. برای جنایات نازی ها توجیه یا بخشش وجود ندارد و نمی تواند باشد. نه در آن زمان، نه اکنون و نه در آینده. رئیس جمهور با یاد آوری اینکه امروز به جای آلمان هیتلری پیشین که نقش جلو دار را داشت، تأکید کرد: این موضوع را به کسانی می گوییم که دوباره از همان جا تخم دشمنی می کارند و بذر آن را بر سرزمین های ما می افشانند، کسانی که آماده اند مردم خود را به یک کشتار خونین جدید بکشانند که توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده اتخاذ شده است. ما هوشیارتر از همیشه هستیم. ما همه درس ها را از دوران جنگ بزرگ میهنی آموخته ایم. ما فقط یک معلم داریم! تاریخ ما، تاریخ پیروزمندان است.

به گفته رئیس جمهور، بلاروس دارای مدرن ترین سلاح ها و تجهیزات نظامی است. بخش دفاعی اقتصاد در کشور به طور فعال در حال توسعه است، سامانه‌های موشکی داخلی، سلاح‌های سبک، گلوله‌های توپخانه، هواپیماهای بدون سرنشین، تجهیزات ارتباطی و اتوماسیون در حال تولید است که باید ذهن بد خواهان کینه توز را به هوش بیاورد.

رژه ما نشانه ای از قدرت مشارکت استراتژیک اتحاد بین بلاروس و روسیه، تعامل با کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی و همکاری در حوزه نظامی با جمهوری خلق چین است. نشانه ای از آمادگی امروز ما برای ایستادن در یک صف برای دفاع از حافظه تاریخی، ارزش ها و حاکمیت مردم است. همه ما با پیوند با پیروزی بزرگ، بر یک دشمن مشترک متحد شده ایم یعنی کشورهای اتحاد هیتلری. رئیس‌جمهور با بیان اینکه بازرسی از گروه‌های منطقه‌ ای مشترک نیروهای بلاروس و روسیه و همچنین اولین مانور نیروهای هسته‌ ای غیراستراتژیک برای ارتش روسیه، به ما امکان می‌ دهد تا در مقابل تجاوزگران با هر وسیله بازدارنده دفاع کنیم، گفت: جمهوری بلاروس نشان داد که میزان توان دفاعی کشور های اتحادیه به بالا ترین سطح خود رسیده است.

رویدادهای جشن در پایتخت با کنسرت جشن "به قهرمانان پیروز و خاطره ای برای قرن ها" و آتش بازی جشن، مانند تمام مراکز منطقه ای کشور به پایان رسید.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/70-31563-58-iyulya-2024-goda/pronesti-istoricheskuyu-pamyat-cherez-veka

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 933  -  20 تیر 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت