راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سه کشور انقلابی افریقا

با یکدیگر متحد شدند

ترجمه: جعفر پویا از گزارش تلویزیون 5 فرانسه

   

نظامیان حاکم بر کشورهای مالی، نیجر و بورکینافاسو در بیانیه پایانی نشست مشترک سران اعلام کردند که تصمیم به برداشتن گام‌های دیگری در راستای تعمیق وحدت بین کشورهایشان هستند و از این رو یک پیمان «کنفدراسیون کشورهای ساحل» را امضا کردند. این اتحاد نشان داد که این سه کشور مصمم به کوتاه کردن دست بلوک غرب بر افریقا هستند.

 سه کشور یاد شده در ماه ژانویه خروج خود از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا را که یک بلوک بندی غربی بود اعلام کردند، سازمانی که به نظر آنها توسط فرانسه، قدرت استعماری سابق رهبری می شود و کشورهای افریقا را استثمار می کند.

ژنرال عبدالهامان تیانی، رئیس دولت نیجریه در افتتاحیه اجلاس سه کشور یاد شده گفت: «مردم ما به طور غیرقابل برگشتی به جامعه اقتصادی غرب افریقا آن پشت کرده اند.»

پس از قیام 26 ژوئیه 2023 افسران نیجر به رهبری ژنرال "تیانی"، روابط با غرب و بویژه فرانسه به طور قابل توجهی با جامعه اقتصادی غرب افریقا رو به سردی گذاشت.

رهبران کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب افریقا با هدایت فرانسه بلافاصله تحریم‌های اقتصادی سنگینی را علیه نیجر آغاز کرده و تهدید کردند که برای بازگرداندن "محمد بازوم"، رئیس‌جمهور سرنگون شده، متوسل به قدرت نظامی خواهند شد.

این تهدید به جائی نرسید زیرا نیجر بلافاصله دست دوستی روسیه را فشرد و پشت جبهه خود را تقویت کرد. تحریم ها در فوریه لغو شد، اما روابط بین کشورهای سه گانه با جامعه اقتصادی غرب افریقا همچنان سرد است.

اتحادیه غرب افریقا نشست سران کشورهای خود را هفته گذشته در ابوجا برگزار کردند، جایی که مسئله روابط با کشورهای ساحل "آ ای اس" "بورکینافا سو و مالی و نیجر" در فهرست گفتگوها قرار خواهد گرفت.

کشورهای ساحلی بورکینافا سو و مالی و نیجر در ماه مارس یک نیروی مشترک نظامی برای مبارزه با جهادی هایی که به طور منظم به سرزمین های آنها حمله می کنند، تشکیل دادند. آنها همچنین می خواهند منابع خود را در بخش های استراتژیک مانند کشاورزی، آب، انرژی و حتی حمل و نقل "ادغام کنند". آنها همچنین خواستار استفاده بیشتر از زبان های محلی در رسانه های عمومی و خصوصی کشورها یشان هستند.

----

 

فیلم مربوط به گزارش سران ساحل

https://information.tv5monde.com/afrique/video/niger-le-premier-sommet-de-lalliance-des-etats-du-sahel-2728752

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 933  -  20 تیر 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت