راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مذاکرات برای

خاتمه جنگ اوکراین

پائیز آغاز می شود

"یلنا پانینا" بنیاد روسترا

ترجمه- کیوان خسروی

   

مستند به نظرات" پریماکوف" 2024" (1)، "یوری اوشاکوف"، دستیار رئیس‌جمهور روسیه به آمادگی روسیه برای "پایان دادن به رویارویی مسلحانه [در اوکراین] و انتقال آن به بستر سیاسی و دیپلماتیک تاکید کرد. پس از تعیین پیش نیازهای آشکار برای فرایند گفتگوها از سوی غرب، اقدامات مسکو را تحلیل می‌کنیم.

از نظر تاکتیکی، گام های ولادیمیر پوتین قابل فهم و واضح است. در آغاز در 14 ژوئن، روز جمعه، سخنرانی در برابر کادر وزارت خارجه روسیه – که غیر معمول نیست و گویای برخی فوریت هاست – به منظور ایجاد وقفه در دستور کار نشست سوئیس و نشان دادن نیات حفظ صلح روسیه در مقابل آن، روی داد. و سپس ما گام بعدی طرف خود را می بینیم – مقاله ای در نیویورک تایمز که متن توافق نامه های استانبول را بدون حاشیه منتشر کرد.

چرا طرف ما؟ زیرا نسخه کامل نوشته فقط در مسکو و کیف بود. افشاء آن به ضرر خود قبل از "کنفرانس صلح" برای رژیم کیف بی معنی بود. به طور کلی، استفاده از رسانه های غربی به نفع خود زیاد دشوار نیست – همه چیز خرید و فروش می شود. طی دو سال گذشته، ردپای حضور غیرمستقیم روسیه در فضای رسانه ای غرب چند برابر افزایش یافته است، که نمی تواند مایه خوشحالی نباشد. بدین ترتیب، تنها مسکو می تواند چنین اسنادی را در اختیار مطبوعات آمریکایی قرار دهد، که به خوبی با منطقی بودن ابتکارات صلح ما تأیید می شود. با این کار ما یک بار دیگر حد پایینی را نشان دادیم که از آن می توانیم پایکوبی کنیم. مورد بعدی – زیرا پوتین بارها به توافقات استانبول به عنوان مبنایی احتمالی برای مذاکرات آینده اشاره کرده است، با افزایش الزامی: در نظر گرفتن واقعیت های جدید روی زمین. این دو گام رهبری روسیه با هم آماده سازی برای نوعی مذاکره به نظر می رسد. جایی که نه تنها به میزان و حد بالای ما بصورت بیانیه پوتین در وزارت خارجه اشاره می شود، بلکه – از طریق درز به مطبوعات آمریکایی – به هر فرصتی برای کیف جهت تکیه کردن بر "ده گام تسلیم روسیه" بتندی پاسخ داده می شود. معلوم می شود، این شرایطی است که اوکراین در گذشته با آن موافق بوده است، از این رو دیگر نمی توان با یک "بازی" کاملاً گمانه زنی شروع به چانه زنی کرد.

به طور جداگانه، توجه کنیم که اخیراً از زبان رئیس جمهور فدراسیون روسیه بارها در مورد مذاکرات شنیده ایم، که یک نشانه قطعی است. این موضوع در کنفرانس های مطبوعاتی مختلف از جمله در کنفرانس های بین المللی نیز گفته شد و حتی در فضای مهمی مانند مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ شنیده شد. آنچه امکان می دهد که با اطمینان قضاوت کنیم که رایزنی های مداوم با نهاد خارج از کشور وجود دارد آن است که در این رایزنی ها طرفین به توافقات مقدماتی معینی دست یافته اند – اگر هم  در مورد زمان و مکان مذاکرات، ابعاد نظامی را نیز در اینجا اضافه می‌کنیم نظر به علوم نظامی، اواخر ماه اوت – اوایل سپتامبر سومین و آخرین مرحله عملیات تهاجمی ما را رقم خواهد زد که ممکن است با نوعی نبرد عمومی مشخص همراه باشد. بنا بر کارزار سیاسی و دیپلماتیک بین المللی است، که همانا در این زمان روند مذاکرات می تواند فراهم شود. زمانی که موفقیت های غیرقابل انکار ما در جبهه زمینه ساز آن شود و  مذاکرات برای ما به نحو مطلوب تری پیش برود. اما برای کاخ سفید، ایده "بیایید پیشروی روس ها را قبل از اینکه خیلی دیر شود متوقف کنیم" درچارچوب مبارزات انتخاباتی مفید خواهد بود. برای کاخ سفید هیچ هزینه ای ندارد که یک پیروزی مجازی بر روسیه را در رسانه ها به تصویر بکشد و اگر نه به عنوان ناجی کشور اوکراین، بلکه به عنوان هوادار صلح عمل کند. بنابراین، طبق همه نشانه ها، آغاز روند مذاکرات در مورد اوکراین برای پاییز پیش بینی می شود. این نشانه ها شاید بخشی در پشت صحنه و تا حدی آشکارا در برخی اجلاس ها و کنفرانس ها باشند. از میان بسیاری از دلایل آشکار و سربسته، عمومی و غیر علنی یک دلیل مهم وجود دارد که چرا روسیه اکنون این کار را انجام می دهد. یعنی: تغییر احتمالی در اداره کنندگان کاخ سفید در انتخابات آتی و ورود کسی که با آن عدم اطمینان و خطرات به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت. از این گذشته، "بایدن برای ما سود بیشتری دارد".

------------------------------------

1- خوانش پریماکوف نشستی بین‌المللی است که هدف آن ترویج گفت‌وگو درباره روندهای سیاست و اقتصاد جهانی در میان کارشناسان عالی رتبه، دیپلمات‌ها و تصمیم‌گیرندگان است. این اجلاس به افتخار آکادمیک و سیاستمدار یوگنی پریماکوف نامگذاری شده است.

https://russtrat.ru/analytics/26-iyun-2024-1345-12510

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 933  -  20 تیر 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت