راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله 933

دولت وفاق ملی، یگانه راه حل

پشت سر گذاشتن بحران هاست!

 

  

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و مسعود پزشکیان با بیش از ۱۶ میلیون رای انتخاب گردید. اکنون و با نزدیک شدن به آغاز کار دولت جدید انواع و اقسام لیست ها از اعضای کابینه آینده، یا شوراهایی که گویا مسئولیت تعیین این اعضا را برعهده دارند در رسانه ها منتشر می شود که همگی دروغ و جعلی است. هدف از این کابینه سازی ها فشار به افکار عمومی و مسعود پزشکیان است که کابینه خود را از یک گروه خاص انتخاب کند و از این طریق مانع از تشکیل یک دولت وفاق ملی شود.

از سوی دیگر نخستین پیام ها و سخنان پزشکیان بویژه گفتگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و پیام به حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان امید برخی حامیان و گردانندگان غربگرای ستادهای وی را به اینکه پزشکیان قرار است دنباله روی سیاست های مورد نظر آنان باشد کاهش داده، چنانکه روزنامه جمهوری اسلامی که به سخنگوی شاخه روحانیت اتاق بازرگانی تبدیل شده به این عنوان که پزشکیان دیگر نامزد نیست و رئیس جمهور است خواهان نقد محکم اقدامات او در آینده شده است.

امروز مهمترین وظایفی که دولت آینده پزشکیان برعهده دارد، بهبود اوضاع اقتصادی و معیشت جامعه بسود نیروی کار و اکثریت مردم، گسترش عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد، حمایت از صاحبان سرمایه های کوچک و تولیدی دربرابر اختاپوس هزار فامیل حکومتی، کاهش و از بین بردن تدریجی فشارها و تنش های اجتماعی به مردم، تلاش در جهت جذب کارشناسان میهن دوست به دستگاه دولتی و اداره امور و پایان دادن تدریجی به سیاست خودی و غیرخودی، فراهم کردن شرایط برای جلوگیری از خروج نخبگان و بازگشت ایرانیان خارج کشور و ایجاد امید نسبت به آینده ایران است.

همه این اهداف در خدمت یک سیاست خارجی جسورانه باید قرار گیرد که گسترش روابط و ادغام هرچه بیشتر ایران در پیمان های شانگهای، بریکس، اوراسیا، توسعه روابط اقتصادی و نظامی ایران با چین، روسیه، کره شمالی، بلاروس، توسعه و بهره برداری هرچه سریعتر از کریدورهای شمال – جنوب و جاده ابریشم، گسترش حوزه اثرگذاری مثبت ایران از اقیانوس هند تا دریای مدیترانه با پشتیبانی از جنبش های مقاومت منطقه از یمن و عراق گرفته تا لبنان و سوریه ... در راس آنها قرار دارد. چنین سیاست خارجی می تواند در خدمت مذاکره و امتیازگیری از غرب و آمریکا برای باز کردن راه حفظ و توسعه فعالیت های اتمی ایران و کاهش فشارهای غرب قرار گیرد. در غیراینصورت و با دنبال کردن سیاست خارجی که غربگرایان توصیه می کنند هرگونه مذاکره با آمریکا نه به امتیازگیری که به امتیاز دادن ما خاتمه خواهد یافت.

برای تحقق همه این اهداف ایجاد یک دولت وفاق ملی از شخصیت های پاکدست همه جناح ها و غیرجناح ها اعم از اصلاح طلب، اصولگرا، اعتدالی، طرفداران سالم محمد خاتمی، میرحسین موسوی، حسن روحانی، سعید جلیلی و دیگر کسانی که بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند لازم است. همچنین باید نهادهای مشاوره ای را گسترش داد یا ایجاد کرد و از همه کارشناسان در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی برای حضور در این نهادها دعوت کرد، مذاکرات و مباحثات آنها را به اطلاع مردم رساند تا جامعه درک عمیق تری از مشکلات و موانع و همچنین امکانات و ظرفیت ها بدست آورد و بداند که محدودیت ها چیست و توانمندی ها کدام است. در این شرایط است که می توان مردم را همراه با سیاست های دولت کرد ولو اینکه در کوتاه مدت خوشایند نباشد.  

این راه بی گمان آسان نیست و انواع موانع بر سر راه آن و بر سر راه مسعود پزشکیان قرار خواهد داشت. ولی با توجه به اینکه بنظر می رسد که حاکمیت بیش از هر زمان به لزوم ایجاد یک دولت وفاق ملی متقاعد شده است می توان معتقد بود فشارهایی که از این پس به پزشکیان وارد خواهد شد بیش از آنکه از ارکان حاکمیت باشد از درون باندها و جناح های قدرت از قبیل جبهه پایداری، اتاق بازرگانی، تلویزیون های خارجی ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی و آمریکا و رسانه های همسو با آنان در داخل خواهد بود. مسعود پزشکیان باید از هم اکنون آماده مقابله با این فشارها باشد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 933  -  20 تیر 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت