راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پوزخند نتانیاهو

به حکم دیوان

بین المللی

ترجمه: آذرنگ از روزنامه اومانیته

 

همزمان با تشدید بمباران ها در غزه، اعضای پارلمان اسرائیل مخالفت خود را با راه حل دو کشوری تایید کردند. تنها نمایندگان حزب کمونیست و عرب به این قطعنامه رای منفی دادند.

این پیشنهاد از طرف راست افراطی نبود، بلکه از طرف احزاب  راست اسرائیل بود. فراکسیون راست متحد "امید نو"، منشعب از حزب" لیکود" بنیامین نتانیاهو، قطعنامه ای را روز 18 ژوئیه به "کنست" (پارلمان اسرائیل) ارائه کرد که در آن ذکر شده است که «تاسیس یک کشور فلسطین در قلب سرزمین اسرائیل تهدیدی وجودی برای دولت اسرائیل و شهروندان آن خواهد بود، درگیری اسرائیل و فلسطین را تداوم می بخشد و منطقه را بی ثبات می کند.»

"گیدئون ساعار"، رهبر حزب "امیدهای نو" توضیح داد که «قطعنامه به منظور بیان مخالفت عمومی مردم (اسرائیل) با تشکیل کشور فلسطین تنظیم شده با تاکید بر این که امنیت و آینده اسرائیل را به خطر می اندازد.»

این قطعنامه "به جامعه بین المللی سیگنال می دهد که فشار برای تحمیل یک کشور فلسطینی بر اسرائیل بیهوده است. طرحی که 68 نماینده از 120 نماینده "کنست" به آن رأی دادند و 9 نماینده با آن مخالفت کردند .

نمایندگان کمونیستی و همچنین نمایندگان عرب پارلمان به این قطعنامه رای منفی دادند و نمایندگان حزب کارگر رای ممتنع و نمایندگان حزب "یش آتید" جلسه را ترک کردند.

"بنی گانتز" وزیر دفاع سابق و نمایندگان پارلمان از حزب وحدت ملی نیز با تشکیل دولت فلسطین مخالفت کرد و به قطعنامه مورد بحث رای مثبت داده و اعلام کرد که طرح دو دولت «پاداش به حماس است»

"کنست" با اکثریت قاطع 68 رای موافق در برابر 9 رای مخالف ایجاد یک کشور فلسطینی را حتی برای آینده رد کرد و تاکید کرد که اکنون زمان الحاق کرانه باختری به اسرائیل است.

از نظر "ایمن عوده" نماینده کمونیست کنست، «کسانی که علیه یک کشور فلسطین رای دادند، صلح  و امنیت نمی‌خواهند، و بالاتر از همه عدالت نمی‌خواهند. هرکس صدای خود را علیه صلح و امنیت بلند کند، به منافع واقعی مردم خود خیانت کرده است. یک کشور فلسطینی در کنار دولت اسرائیل امنیت ما را حفظ می کند. سئوال اینست که چه تعداد قربانی لازم است تا این واقعیت را بپذیریم؟

"حسین آل شیخ"، دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، معتقد است که تصمیم "کنست" تایید کننده «نژادپرستی»، «بی توجهی به قوانین بین‌المللی» و «سیاست تداوم «اشغال» است.از نظر رسمی، این رأی هیچ اهمیتی ندارد. با این حال، اهمیت سیاسی زیادی دارد. نخست، امتناع اکثریت نمایندگان اسرائیل و نه فقط نتانیاهو و راست افراطی با تشکیل کشور فلسطینی را برجسته می کند. هفته‌هاست، ایالات متحده "بنی گانتز" را قادر به پایان دادن به جنگ می‌داند، اما این رئیس سابق ستاد فرماندهی، چهره واقعی خود را با رای به قطعنامه مخالفت با تشکیل دو دولت نشان داد و ثابت کرد که فرقی میان او و نتانیاهو نیست. این قطعنامه یعنی ادامه سیاست نسل کشی در غزه و پاکسازی قومی در کرانه باختری وگسترش شهرک نشینی اسرائیلی. بنیامین نتانیاهو به رای دیوان عدالت بین المللی و بازداشت خود پوزخند می زند!

https://www.humanite.fr/monde/cisjordanie/palestine-le-parlement-israelien-enterre-la-solution-a-deux-etats

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 934  -  3 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت