راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 اخطار چین
به ژاپن و
اتحادیه اروپا

گلوبال تایمز- ترجمه عسگر داوودی

 

پس از انتشار سند دفاعی جدید ژاپن، که درآن با لحنی تند مسئله جزیره تایوان مطرح می شده، چین 21 تیر ماه از ژاپن خواست تا نقش سازنده ای در حفظ و ترویج صلح، ثبات، توسعه ایفا کند و به عنوان «پیشگام» گسترش نفوذ ناتو در آسیا و اقیانوس آرام عمل نکند. چین نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را با این اطلاعیه ابراز کرد.
لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این رابطه در جلسه مطبوعاتی روز جمعه گفت: «ژاپن به شدت در امور داخلی چین دخالت می کند، دوباره بازی تهدید چین آغاز کرده و تنش های منطقه ای را افزایش می دهد.»
بدیهی است که قصد واقعی ژاپن برای اهریمنی کردن مسئله تایوان بمنظور تحریک تنش های منطقه ای هموار کردن راه را برای حضور بیشتر ناتو در آسیا و اقیانوس آرام است تا با سیاست تهاجمی خود در منطقه شرق آسیا گسترش دهد.
توکیو موضوع تایوان را برای اولین بار در سال 2021 مطرح کرد و از آن زمان تاکید بر این موضوع را افزایش داده است. در آخرین نسخه سند دفاعی، ژاپن حتی برای اولین بار مانورهای نظامی اخیر چین در اطراف جزیره تایوان را به عنوان بخشی از«استراتژی تهاجم پکن» اطلاق کرده است.
«لین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که سیاست دفاع ملی چین ماهیت دفاعی دارد و توسعه دفاعی و فعالیت های نظامی چین مشروع و موجه است. گشت های مشترک ما با سایر کشورها مطابق با قوانین بین المللی و رویه های عرفی بین المللی است. مسئله تایوان صرفا امر داخلی چین است، این موضوع ربطی به دخالت کشورهای خارجی ندارد.
لین گفت که در سال های اخیر، علت اصلی تنش های بین تنگه ها فعالیت های بی پروا جدایی طلبان "استقلال تایوان" بوده است که توسط نیروهای خارجی تقویت و حمایت می شود. آسیا و اقیانوس آرام نیازی به بلوک های نظامی ندارند.
لین از ژاپن و کره جنوبی خواست تا به مسیر درست همکاری آسیا و اقیانوس ارام پایبند باشند، نقش سازنده ای در حفظ و ترویج صلح، ثبات، توسعه ایفا کنند و به عنوان «پیشگام» گسترش حضور ناتو در آسیا و اقیانوس آرام ناتو عمل نکنند. ژاپن در چندین سال گذشته نقش یک پل و سکوی پرش را در کمک به ناتو برای ورود به منطقه شرق آسیا ایفا می کند و به تدریج با ناتو در زمینه های مختلف همکاری خود را افزایش داده است.

«دا ژیگانگ»، مدیر موسسه مطالعات شمال شرقی اسیا در اکادمی علوم اجتماعی استان هیلونگجیانگ چین، نیز روز جمعه به گلوبال تایمز گفت که برچسب تهاجم علیه تلاش های موجه پکن برای پیوستن به تایوان، قصد واقعی ژاپن را برای تحریک تنش های منطقه ای و اهریمنی نشان دادن مسئله تایوان نشان می دهد و راه را برای کشاندن بیشتر ناتو به منطقه آسیا و اقیانوس آرام توجیح می کند.
«فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن طی نشستی در واشنگتن با «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی هماهنگ کرده است تا ژاپن و کره جنوبی در همکاری با ایالات متحده و همچنین دیگر شرکای ناتو و هند حضور خود در اقیانوس آرام را تقویت کنند.
در سند دفاعی جدید ژاپن همچنین آمده است که احتمال بروز «وضعیتی جدی» در شرق آسیا، موردی شبیه حمله روسیه به اوکراین را «نمی توان رد کرد.»
«چن یانگ»، محقق مهمان در موسسه مطالعات ژاپن، دانشگاه لیائونینگ، در این رابطه به گلوبل تایمز گفت: این دو موقعیت به یکدیگر شبیه نیستند. درگیری بین روسیه و اوکراین ریشه در شکست حاکمیت امنیتی اروپا دارد و نتیجه سروری سیاسی مداوم توسط ایالات متحده و ناتو در اروپا است. اما «وضعیت شدید» که شرق آسیا در حال حاضر با آن مواجه است، بیشتر نتیجه تحریکات کشورهای داخلی از جمله ژاپن و کره جنوبی و کشورهای منطقه است، بنابراین فقط زمانی که طرف های مربوطه روش های خود را اصلاح کنند، به اصطلاح «وضعیت شدید» منطقه ای می تواند بلافاصله حل شود. علاوه بر این، این به اصطلاح چالش های ذکر شده در نسخه دفاعی ژاپن بهانه های کافی برای اجرای تغییرات قابل توجهی در استراتژی دفاعی خود از جمله توجیه و صرف داخلی بمنظور افزایش بودجه نظامی ژاپن است.
ژاپن تایمز نوشته است سند دفاعی جدید ژاپن برای اولین بار فصلی دارد که به طور خاص به توانایی های دفاعی و هزینه ها مربوطه اختصاص داده شده، بطوری که ژاپن متعهد شده است تا 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به امور نظامی ـ دفاعی اختصاص دهد.
در همین رابطه چین پنجشنبه 29 تیر در هشداری مشابه خطاب به اتحادیه اروپا به سند منتشره ای که همزمان با انتخاب «اوزولا فون در لاین» به ریاست مجدد کمیسیون اروپا اشاره می کند.
«وانگ لوتونگ»، مدیرکل امور اروپا در وزارت خارجه چین، در این رابطه روز جمعه گفت: «بازی با آتش تایوان بسیار خطرناک است. مداخله و حتی تلاش برای پیوستن، جمع آوری نیروها در این رابطه، به هیچ وجه انتخاب درستی برای اروپا نیست.»
موضوع مورد اشاره مدیر کل امور اروپایی چین به سند 30 صفحه‌ای است که با انتخاب مجدد «فون درلاین» به ریاست میسیون اروپا منتشر شده است در این سند «فن در لاین» تاکید دارد که وضعیت تایوان او را متعهد می‌کند تا با «استقرار طیف گسترده‌ای از نیروها برای بازدارندگی چین از تغییر یکجانبه وضعیت موجود با ابزارهای نظامی، به‌ویژه در مورد تایوان» با« ژاپن، کره جنوبی، نیوزلند و استرالیا همکاری نزدیک داشته باشد تا به چالش‌های رایج در موضوعات سایبری، فضا و تامین امن مواد معدنی و فناوری‌های حیاتی نیز رسیدگی شود.»
در سند مذکور «فون در لاین» به عنوان رئیس کمیسیون اروپا همچنین از چین رعایت «احترام به وضعیت موجود در تنگه تایوان» را خواستار شده است.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh










 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 934  -  3 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت