راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تحلیل رهبر حزب

کمونیست روسیه

از اوضاع جهانی

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

مترجم: نعمت بوستانی

   

روز 9 ماه ژولای در ارتباط با نشست سازمان همکاری شانگهای که اخیراً در کازاخستان برگزارشد، گنادی زیوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه، در مجلس فدرال این کشور با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران گفت:

 

طی اجلاسیه سازمان همکاری شانگهای، یک بیانیه ویژه و قابل تأملی در شهر آستانه تصویب شد. هر چند که این بیانیه یک سند تاریخی است و چشم انداز بسیار مؤثر و روشنی را ارائه می دهد ولی شگفت انگیز است که رسانهها به این اجلاسیه پوشش بسیار کمی دادند. من بر این اعتقاد هستم و لازم میدانم که همه احزاب و جریان های سیاسی باید در اجرای این سند تاریخی، سهم خود را ادا کنند.

این یک سند هفده صفحه ای منحصر به فرد و بی نظیر است که برای سومین بار در 100 سال گذشته سعی در حل مشکل عدالت و هماهنگی بین خلق ها در این سیاره را دارد. ما همواره از این خط مشی سیاسی استقبال کرده ایم. ما متن این اسناد را برای حل همه سیاست ها، اصلی و کلیدی می دانیم. سیاستی که کشور شوراها نمونه ای از چگونگی انجام آن را در گذشته ای نه چندان دور به بشریت ارائه داد.

زمانی که فضاپیمای لئونوف به خارج از جو زمین فرستاده شد، یک فضانورد برای اولین بار به فضا رفت. سپس برای همه روشن شد که اگر از امکانات فضایی بهره بگیریم، امکان نصب ایستگاهها و رشد گیاهان در آنها و به دست آوردن داروها و مواد جدید فراهم میشود. به این ترتیب کاهش هزینه های تولید جهت آسان تر کردن زندگی انسان با به خدمت گرفتن همه امکانات بدست می آید.

در آن زمان آمریکایی ها و اروپایی ها به این فراخوان پاسخ مناسب دادند. ما در واشنگتن جمع شدیم و یک مجمع جهانی برگزار کردیم. آنها قطعنامه ای را برای حل همه مشکلات برای 30 سال پیش را اتخاذ کردند که شامل از بین بردن فقر و گرسنگی، تامین مسکن برای همه و از بین بردن سلاح های هسته ای بود.

سال ها پس از آن اجلاسیه یک دولت جدید در ایالات متحده سر کار آمد و رئیس جمهور آن کشور اتحاد جماهیر شوروی را یک امپراتوری شیطانی اعلام کرد و گفت: "من تمام توافقات آن جلسات را به سطل زباله انداختم". نتیجه این که سیاست تهاجمی قبلی آنگلوساکسونها دوباره پی گرفته شد.

در تابستان سال 1992، مجدداً نشستی  همگانی در ریودوژانیرو، برای مجمع جهانی توسعه پایدار بر گزار شد. حدود 6 هزار خبرنگار درباره این رویداد جهانی خبر رسانی کردند. آنجا ما قطعنامه ای در باره همکاری عادلانه بین کشورها ارائه دادیم. همه شرکت کنندگان آماده امضای این سند بودند اما آمریکایی ها نپذیرفتند. آنها صراحتاً اعلام کردند که قصد دارند به حکومت خود بر کره زمین ادامه دهند و شرایط خود را به همه دیکته کنند...

در ادامه، آنگلوساکسونها با شرارت و تخریب در اقصا نقاط دنیا از آن جمله با اعلان جنگ به کل جهان روسیه، آتش جنگ بی رحمانه ای را در اوکراین ثروتمند شعله ور کردند. آنها با تحمیل اراده خود به اعضای ناتو شرایط را دیکته وار سرمشق آنان قرار دادند.

 در پاسخ، ما به همراه کشورهای دوست، چین، هند و تعداد دیگری از کشورها، موفق به ایجاد دو جنبش بنیادی یعنی بریکس و سازمان همکاری شانگهای شدیم. این سازمان ها به عنوان وزنه تعادلی در برابر سیاست جهانی هولناک آنگلوساکسونها عمل می کنند.

در آینده ای نزدیک ما پلنوم بزرگ کمیته مرکزی را با دعوت از همه دوستان و یاران خود در جنبش میهنی برگزار خواهیم کرد. در این پلنوم ما مسائل مربوط به آمادگی برای هشتادمین سالگرد پیروزی بزرگ خود را در جنگ کبیر میهنی در نظر خواهیم گرفت.

آری! پیروزی بزرگ در ماه مه سال 1945 نشان داد که اتحاد نیروهای مترقی جهانی امکان سرکوب فاشیسم هیتلری و همه نیروی متجاوز را سبب ساز شد. بریکس و سازمان همکاری شانگهای نمونه ای از پایداری و مخالفت با تهاجم جدید آنگلوساکسونها را نشان می دهد که نشان از فاشیسم وناسیونالیسم کوردارد.

در نیمه دوم ماه سپتامبر در شهر مینسک پایتخت جمهوری بلاروس، ما یک مجمع جهانی را تشکیل خواهیم داد و به این مشکل خواهیم پرداخت که این دومین مجمع بین المللی ضد فاشیستی خواهد بود. تا به حال بیش از صد کشور و تعداد بسیاری از احزاب و سازمانهای مترقی، برای شرکت در این مجمع موافقت خود را اعلام کرده اند.

درباره انتخابات در اروپا، خوشبختانه شهروندان این کشورها طی ماه های اخیر اراده خود را برای دستیابی به صلح نشان دادند. آنها عملاً دست رد به سینه تمام رهبرانی زدند که سیاست های تهاجمی- نظامی مطلوب انگلو ساکسون را دنبال می کنند.

در انتخابات اخیر انگلستان لیبرال، حزب کارگر پس از چند سال برای اولین بار بیش از 400 رای به دست آورد اما آنها هنوز موضع گیری روشن و مشخصی را در سیاست خارجی ارائه نکرده اند. ظاهراً این حزب نیز همچنان خواهان در پیش گرفتن سیاست روسیه هراسی و جنگ طلبی است. با این حال باید منتظر ماند و دید که آنها چگونه دولت جدید خود را تشکیل خواهند داد.

درباره فرانسه هم در سال های گذشته، من با ژاک شیراک، رئیس جمهور اسبق این کشور در باره وضعیت سیاسی – اجتماعی فرانسه صحبت کردم. وی رئیس جمهور نسبتاً تأثیرگذاری بود. او در پاسخ به سؤال من در مورد قیام های مردمی فرانسه پاسخ داد: "در فرانسه، حداقل در هر یک دهه باید یک بار یک انقلاب کوچک رخ دهد".

اکنون فرانسویها انتخاباتی برگزار کرده اند که پارلمان این کشور رابه سه بخش تقسیم کرده است: جبهه مردمی چپ گرا نمیتواند با مکرون که درخواستهای بانکداران روچیلد جهان را برآورده می کند، به توافق برسد. ضمن اینکه راست هرگز از ایده های عدالت و سوسیالیسم حمایت نکرده است. من فکر می کنم بحران سیاسی در فرانسه ادامه خواهد داشت.

اما در منظری دیگر مانند همیشه، در جهان رهبرانی هستند که نقش با مسئولیتی را بر عهده می گیرند. در این مورد دیپلماسی ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان صدق می کند که اکنون اراده، شخصیت و استقلالی را از خود نشان می دهد که شایسته احترام ماست.

اوربان، در کیف با زلنسکی ملاقات داشت، سپس با پوتین مذاکره کرد و موفق شد به پکن پرواز کند، جایی که او نیز از پشتیبانی رهبران چین برخوردار گردد. هر چند من این احساس را دارم که او فقط به ابتکار خود عمل نمی کند. در اروپا و آمریکا نیروهایی وجود دارند که علاقه مند به گفتگو با کشور ما و پایان دادن به کشتاری که انگلیسی ها و آمریکایی ها در اوکراین به راه انداختند، وجود دارند...

 در زمینه داخلی تاتیانا گولیکووا معاون نخست وزیر، در اختتامیه نمایشگاه "روسیه" در مسکو گفت:  امروزهشداردهنده ترین خطر در کشور ما مسئله جمعیت است. تا سال 2046، تعداد زنان در سنین باروری کاهش می یابد و این بر نرخ زاد و ولد تأثیر منفی می گذارد وباید اقداماتی برای مقابله با آن اتخاذ شود.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه در کنگره سن پترزبورگ گفت: "ظرفیت های اصلی برای رشد اقتصادی به پایان رسیده است. از این روی، اکنون تمرکز بر روی افزایش بهره وری نیروی کار، تسلط بر فناوری های جدید و سرمایه گذاری ضروری است".

در ادامه کار کنگره معاون اول نابیولینا، صحبت کرد و گفت: نرخ بهره بانک مرکزی را تقریبا به 17 تا 18 درصد افزایش خواهیم داد... اما این پرسش پیش می آید که سرمایه گذاریها از کجا می آیند و تولید چگونه کار میکند؟

بنا بر این ضرورت ایجاب می کند تا برنامه ما(حزب کمونیست) برای توسعه کشور مورد توجه قرار گیرد. برنامه ای که در بنگاه های مردمی (مؤسسات اشتراکی تولیدی صنعتی- کشاورزی) ما در حال اجرا می باشند. برنامه ای که بودجه کشور را تا 10 تریلیون روبل جهت سرعت بخشیدن به نو سازی کشور افزایش می دهد. در این برنامه بسته ای از قوانین وجود دارد که امکانات بسیار زیادی را جهت شکوفایی صنعت و کشاورزی نشان می دهد.

در زمینه کشاورزی، ما 50 نوع گندم جدید، سویا و نخود را در یک مزرعه آزمایشی کشت کردیم که در نوع خود بی همتا هستند و باید از دانشمندان و متخصصان امور تشکر کنیم. باید توجه داشت که از گندم 250 نوع غذا به دست می آید.

در تاتارستان ما یک ابتکار بزرگ "روستایی" را سازمان دادیم که (رفیق ما) ایوان ایوانوویچ کازانکوف، سه سال پیش در این محل ابتکار عمل را به دست گرفت: در روستایی که او در آن متولد شد، ما بهترین مزرعه را ایجاد کردیم: در آنجا 5 میلیارد روبل سرمایه گذاری کردیم ضمن اینکه با استفاده از بهترین نیروها پارکی ایجاد شده است که به صدمین سالگرد تشکیل اتحاد جماهیر شوروی اختصاص داده شده است. شرایط و فضایی که در آنجا وجود دارد دوستی، برادری و مشارکت و تعاون را نشان می دهد.

در این مؤسسات بهترین نوع سیستم اقتصادی در کشور تجلی یافته است: حقوق عالی، 900 فروشگاه، با عرضه محصولات به 16 منطقه مطابق با بهترین استانداردهای زمان اتحاد شوروی. ضمن اینکه اقلامی از این کالا ها را هر هفته در اختیار سربازان نواحی جنگی قرار می دهیم، زیرا سربازانی که در جبهه می جنگند  نیاز به حمایت همگانی دارند.

ما برای شما ها آرزوی موفقیت داریم و آرزومندیم سوسیالیسم را با روش واقعی آموخته و بکار گیرید!

 

https://www.rline.tv/news/2024-07-09-gennadiy-zyuganov-uchites-sotsializmu-nastoyashchim-obrazom

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 934  -  3 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت