راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتظار جنگ

در جنوب لبنان

عادی شده!

اومانیته-  ترجمه جعفر پویا

   

تهدید حمله نظامی اسرائیل به لبنان جدی است. "حسین مصطفی" می گوید: ما 9 ماه است که در میانه جنگ هستیم ». او چند روز پیش از سفر به روستای خود "بلیدا"، واقع در مرز لبنان و اسرائیل زندگی می کند. او که 50 سال دارد می گوید:

«در یافتن مسیرم خانه ام مشکل داشتم، زیرا خیابان ها و محله ها بسیار غیر قابل تشخیص شده اند. ده ها خانه در اثر بمباران اسرائیل ویران شده و صدها خانه دیگر آسیب دیده است. خانه من هنوز پابرجاست اما درها و کرکره ها با انفجار بمب شکسته است . روستای بزرگ ما در بخش مرکزی مرز، روبروی موضع نظامی اسرائیلقرار دارد. از زمان آغاز درگیری‌ها بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل در 8 اکتبر 2023 تاکنون 16 نفر از ساکنان روستای ما کشته شده اند. تمام روستاهای واقع در یک تا سه کیلومتری مرز در طول 120 کیلومتری جبهه به همین سرنوشت دچار شده اند. محله ها کاملاً ویران شده، زیرساخت ها ویران شده، جاده ها صعب العبور شده است."

 بر اساس یک گزارش رسمی که توسط وزارت بهداشت لبنان در 23 ژوئن ارائه  شد، در حملات 7 ماه اخیر اسرائیل به لبنان نزدیک به 414 کشته شده اند که همه آنها غیرنظامی بوده اند.

درگیری‌های نظامی که در جنوب لبنان در جریان است، دارای تمام ویژگی‌های جنگی با قدرت آتش است. تنها ویژگی‌ این جنگ آنست که عملیات زمینی انجام نمی شود.

 

رهبران اسرائیل برای فرار از جنگ فرسایشی می خواهد گام آخر را بردارند و جنگ کامل را با لبنان آغاز کنند.

"پیر ابی ساب"، روزنامه نگار متخصص در مناقشه اسرائیل و اعراب، اطمینان می دهد:

«اکثریت لبنانی ها، شیعیان، سنی ها، دروزیها و حتی بخش مترقی  مسیحیان از حزب الله حمایت می کنند. اما همیشه اقلیتی هستند که سعی می کنند ما را به این باور برسانند که اسرائیل همسایه ایست که ما همیشه در صلح با او زندگی کرده ایم.

"پیتر جرمنوس"، دادستان سابق دادگاه نظامی لبنان و منتقد سرسخت حسن نصرالله می‌گوید:

«این حزب‌الله بود که جبهه را باز کرد، اما تصمیم برای بستن آن با اسرائیل است. پس از 7 اکتبر، حزب الله با حمایت ایران چاره ای جز پیوستن به حماس نداشت.

در هفته های اخیر، ارتش اسرائیل عملاً ترورهای هدفمند مقامات ارشد نظامی حزب الله را دور از خط مقدم افزایش داده است." پ

"آبی ساب" معتقد است حملات اسرائیل تغییر چندانی در وضعیت حزب الله ایجاد نمی کند. علیرغم هزینه های سنگینی که برای مردم غیرنظامی و جنگجویان پرداخت می شود، حزب الله با اعمال بازدارندگی به طور کامل به اهداف خود دست یافته است. ارتش اسرائیل با وجود حملات خود و ترور رهبران مقاومت در حالت تدافعی است.

بازدارندگی سلاح اصلی است که حزب الله برای دفع شبح یک حمله عمومی اسرائیل به کار گرفته است. او آن را در دو سطح به اجرا گذاشته است. اول از طریق پاسخ قاطع به ترور فرماندهان آن، دوم هدف قرار دادن مواضع حساس اسرائیل واقع در فاصله نسبتاً دور از خط مقدم. سوم پخش ویدئوهای گرفته شده توسط پهپادهای شناسایی از سایت های استراتژیک غیرنظامی و نظامی در جلیله و حیفا که حامل پیامی روشن از توان حزب الله در حمله به این مکان ها را نشان میدهد.

 

دبیرکل حزب الله  میگوید: حتی اگر تهدید به جنگ شویم یا تعدادی از ما شهید شوند یا خانه‌هایمان ویران شود، مسئولیت حمایت از غزه و دفاع از لبنان را رها نخواهیم کرد.

در این بازی خطرناک غیبت مقامات رسمی لبنان به چشم می خورد. "پیتر جرمنوس" تاکید می کند: «دولت لبنان سیاست انفعال را دنبال می کند و حاکمیت خود را تحمیل می کند.

دولت "نجیب میقاتی"، که حزب الله در آن حضور دارد به طور فزاینده ای شبیه یک دست نشانده به نظر می رسد، در حالی که در حال فرو ریختن است.

"پیر ابی ساب "به نوبه خود خاطرنشان می کند که "دولت تحت فشار تمام اجزای طیف سیاسی لبنان و قدرت های غربی است". طبقه سیاسی با توجه به منافع مالی، تجاری و اقتصادی خود تحت کنترل کشورهای غربی است. لیدرهای رژیم لبنان ناتوان هستند و توان فشار به حزب الله را ندارد.

در این فضای انفجاری که با رفت و آمد بی وقفه هواپیماها و پهپادهای اسرائیلی و تهدیدهای «نابودی لبنان» که روز به روز بیشتر به گوش میرسد زندگی در کشور لبنان  ادامه دارد.

رستوران ها پر است، سواحل توریستی شلوغ. لبنانی‌ها که حملات اسرائیل را تجربه   کرده‌اند سلاح دیگری جز صبر ندارند.

.https://www.humanite.fr/monde/benyamin-netanyahou/liban-pourquoi-la-guerre-totale-est-elle-plus-proche-que-jamais..

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 934  -  3 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت