راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آلمان در مسیر

دگرگونی های

سیاسی - پارلمانی

ترجمه و جمع آوری- عسگر داوودی

  

پنج هفته قبل از انتخابات ایالتی در زاکسن و تورینگن، حزب «اتحاد سارا واگن کنشت» به رکورد جدیدی در «نظر سنجی های یکشنبه هر هفته» مرکز سنجش "اینسا" دست یافته است. در این نظرسنجی که برای "Bild am   روزنامه Sonntag"، حزب «اتحاد سارا واگن کنشت» یک درصد بیشتر از هفته قبل و برای اولین بار به یک رای دو رقمی دست یافته است، بدین ترتیب این حزب فقط یک درصد از حزب سبزهای آلمان عقب است.

نظر سنجی روز یکشنبه گذشته نشان می دهد که حزب ناسیونالیست آلترناتیو (آ.اف.د) نیز می تواند در آینده به موفقیت قابل توجهی امیدوار باشد.

بر اساس نظرسنجی جدید، حزب «اتحاد سارا واگن کنشت» در حال افزایش ارزش ها است و به 10 درصد در سراسر کشور (+1) رسیده است - این یک رکورد برای این حزب است. حزب آلترناتیو (آ.اف.د). نیز در این نظرسنجی دستاوردهایی کسب کرد و 18 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

ننتیجه این نظرسنجی  جدید بار دیگر نشان می دهد که توازن قدرت سیاسی در صحنه سیاسی آلمان سال آینده متفاوت خواهد بود. بر اساس این بررسی، یک سوم کرسی های مجلس در اختیار اعضای احزاب معروف به «پوپولیست» خواهد بود. دولت سوسیال دمکرات فعلی آلمان  دو حزب «اتحاد سارا واگن کنشت» و «حزب آلترناتیو» را «احزاب پوپولیست» اتلاق می کند. باقی احزاب حاضر در صحنه شانس پیروزی کمتری نسبت به دو حزب نامبرده خواهند داشت.

این اولین بار است که حزب «اتحاد سارا واگن کنشت» آرا دو رقمی را صاحب می شود. ناظریان سیاسی آلمان براین باورند که سیاست های اتخاذ شده این حزب در ماه های پیش از انتخابات حتی می تواند آمار طرفداران این حزب را نسبت به «سیاست های جنگ طلبانه حزب سبزها» افزایش دهد. اکنون «حزب سبزها» فقط  11 درصد و «حزب چپ» آلمان که سیاست های جنگ طلبانه و شبه ناتوئی مشابه حزب سبزها در قبال جنگ اوکراین اتخاذ کرده است، فقط 3 درصد آرا را صاحب می شود که به دلیل کسری حد نصاب ورود 8 درصدی به مجلس، عملا از حضور در مجلس باز می ماند. «سارا واگن کنشت» بدلیل سیاست های سازشکارانه و متمایل به سیاست های ناتوئی «حزب چپ» ازآن انشعاب کرد و حزب خود را تاسیس کرد.

ناظران صحنه سیاسی آلمان براین باورند که حزب «اتحاد سارا واگن کنشت» می تواند به آرای زیادی در شرق آلمان امیدوار باشد. این حزب می خواهد سیاست های خود را روی صلح در اوکراین  متمرکز کند.

از دیدگاه «سارا واگن کنشت»، بنیانگذار حزب «اتحاد سارا واگن کنشت»، سیاستهای دولت فعلی آلمان اشتباه است زیرا نگرش خصمانه با روسیه در جنگ اوکراین دارد.

 در این رابطه «سارا واگن کنشت»، به خبرگزاری dpa گفت: «ما فقط در آن دولت منتخب ایالتی حضور خواهیم داشت که موضع روشنی علیه دیپلماسی فعلی آلمان و علیه تدارکات جنگی اتخاذ کند.» زیرا روشن است که «یک مسابقه تسلیحاتی جدید میلیاردها بودجه مدارس، بیمارستان ها، مسکن سازی و افزایش حقوق بازنشستگی را می بلعد.»

در ماه سپتامبر، پارلمان های ایالتی جدید در ایالت های زاکسن، تورینگن و براندنبورگ انتخابات خواهند شد. علاوه برمبحث آموزش و مهاجرت و پناهندگی، حزب «اتحاد واگن کنشت» بر موضوع صلح بین روسیه و اوکراین تمرکز دارد - و در سه ایالت مذکور با نتایج نظرسنجی 15 تا 20 درصد بسیار محبوب است. حزب ناسیونالیست آلترناتیو نیز موضعی مشابه با حزب «واگن کنشت» نسبت به جنگ، مهاجرت و آموزش دارد. هر دو حزب مخالف ارسال تسلیحات به اوکراین و طرفدار مذاکرات فوری اوکراین و روسیه هستند. اخیرا، چندین سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی (س. د. او) که به حزب خانم مرکل معروف است نیز علاقه خود را برای همکاری با حزب «اتحاد سارا واگن کنشت» نشان داده اند.

«واگن کنشت» می گوید: «مسئله صلح بسیار مهم است. بسیاری از مردم به درستی نگران هستند زیرا دولت آلمان به طور فزاینده ای کشور ما را به یک طرف جنگ در اوکراین تبدیل کرده و تاکنون هیچ تلاشی برای یافتن راه حل های دیپلماتیک برای پایان این جنگ انجام نداده است.»

در شرایط فعلی آرای حزب آلترناتیو«آ.اف.د» نیز در حال افزایش است. نظر سنجی روز یکشنبه نشان می دهد که آرای این حزب به 18 درصد رسیده است. «اتحاد پارلمانی» این حزب در صورت همراهی با «حزب واگن کنشت» می تواند 28 درصد از کل آرا را نمایندگی کند که معادل 31 درصد از کرسی های مجلس (بوندستاگ) است.

قویترین حزب تاکنونیِ آلمان که نظریات صاحبان سرمایه در آن منعکس است، یعنی اتحادیه CDU و CSU (دموکرات مسیحی) فعلا 30 درصد آرا را دارند. حزب سوسیالیست دموکرات به 15 درصد و حزب تکنوکرات ها ـ بورکراتها «اف.د.پ» 8 درصد آرا را دارند. آنها طبق آخرین نظرسنجی ها، تنها 31 درصد آرا را صاحب خواهد شد.

این نظرسنجی همچنین ارقامی را در مورد رتبه بندی رای دهندگان آلمانی در باره دولت فعلی  ارائه می دهد. بر اساس این نظرسنجی، 73 درصد از پاسخ دهندگان می گویند که از ائتلاف دولت فعلی «ناراضی» هستند. یک درصد بیشتر از رقم ماه قبل. تنها 20 درصد رای دهندگان از عملکرد دولت حاکم راضی هستند. از عملکرد «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز تنها 23 درصد آلمانی ها راضی هستند.

منابع:

https://www.msn.com/de-de/nachrichten/politik/sahra-wagenknecht-kn%C3%BCpft-ukraine-position-an-m%C3%B6gliche-koalitionen/ar-BB1qNC7E?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=ef19d4f4e9d24d848eea52a3d9ffe2e7&ei=32

Wagenknecht-Partei in Umfrage erstmals zweistellig (msn.com)

https://www.msn.com/de-de/finanzen/top-stories/wagenknecht-partei-in-umfrage-erstmals-zweistellig/ar-BB1qIX68?ocid=wn_startbrowsing&cvid=30eb0a63640442dfab15c77cc7251b52&ei=74

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 935  -  10 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت