راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اوکراین

زرادخانه سلاحهای

بیولوژیک غرب

ساویتسکایا راسیا- ترجمه آزاده اسفندیاری

   

ژنرال ایگور کیریلوف، فرمانده نیروهای حفاظت از سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه روز 8 ژوئیه در باره نقض تعهدات اوکراین از مقررات کنوانسیون سلاح های شیمیایی گزارش مشروحی بدین شرح به مجلس فدرال این کشور ارائه داد:

 

 گزارشی که ارائه می شود، مبتنی است بر اطلاعاتی که در آخرین جلسه توجیهی وزارت دفاع روسیه مبنی بر نقض تعهدات ایالات متحده و اوکراین در زمینه عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی مطرح شد که توسط کار شناسان این حوزه شنیده شد.

گزارشات مربوطه در رسانه های اروپایی و آمریکایی و همچنین در پرتال های اطلاعاتی در کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز انتشار پیدا کرد.

در این رابطه از طرف غربی‌ها توجه ویژه ای به گسترش تحقیقات بیولوژیکی نظامی در آفریقا می شود. اخیراً در مطالب روزنامه دیلی تلگراف اشاره شده است: "از آنجایی که روسیه موفق شد اجرای برنامه‌های جنگ بیولوژیکی در سرزمین‌های اوکراین را متوقف کند، پنتاگون تصمیم دارد تا تحقیقات ناتمام خود را در چارچوب پروژه‌های اوکراین به سایر کشورها از آن جمله به کشور های آفریقایی منتقل کند".

علاوه بر این، تعدادی از نشریات در مورد ایجاد یک "بمب کثیف" با استفاده از مواد رادیوشیمیایی توسط اوکراین ابراز نگرانی کردند. واردات سوخت هسته ای مصرف شده و محصولات جانبی تولید مواد شیمیایی خطرناک از طریق لهستان و رومانی به این کشور ادامه می یابد که منجر به تبدیل اوکراین به یک "محل زباله" بسیار خطرناک می شود. این فرآیند توسط آندری ارماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین نظارت می شود و حامی این پروژه بنیاد سوروس است (به عنوان یک سازمان نامطلوب در قلمرو فدراسیون روسیه شناخته شده است.)

رژیم اوکراین به طور مرتب کنوانسیون سلاح های شیمیایی را نقض می کند. طی عملیات نظامی ویژه روسیه، بیش از 400 مورد استفاده از مواد شیمیایی سمی غیر کشنده توسط طرف اوکراین ثبت شد که اکثر آنها به طور رسمی توسط یک آزمایشگاه معتبر وزارت دفاع روسیه تأیید شد.

نیروهای مسلح اوکراین همواره از مواد شیمیایی کنترل شورش استفاده می کنند: نارنجک های گازی ساخت آمریکا با ماده CS، نارنجک های دستی اوکراینی با مواد تحریک کننده شیمیایی با برچسب "Teren-6" و مهمات شیمیایی دست ساز. طبق شهادت اسرای جنگی اوکراینی، گروه های تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین به چنین وسایلی مجهز شده اند.

موارد متعددی وجود داشته است که طرف اوکراینی از ماده تحریک کننده کلروپیکرین که اغلب با کلرواستوفنون مخلوط می شود استفاده کرده است. حوادث مشابهی در منطقه شهر دونتسک، شهرک های بوگدانوفکا، گورلووکا، کرمننایا، آرتموفسک رخ داده است.

اوکراین، با همدستی کشورهای غربی، خود را به استفاده از مواد شیمیایی غیر کشنده محدود نمی کند و به طور فعال از مواد شیمیایی فهرست شده مانند Bi-Z، اسید هیدروسیانیک و کلرید سیانوژن استفاده می کند.

ما قبلاً توجه شما را به بیانیه نمایندگان نیروهای مسلح اوکراین در باره وجود ترکیبات مشابه در اختیار آنها جلب کرده ایم، از جمله آنالوگ های تابون ماده رزمی ("G-E") که در جدول 1 کنوانسیون منع استفاده از سلاح های شیمیایی گنجانده شده است و در طول جنگ جهانی دوم توسط مهاجمان فاشیست مورد استفاده قرار گرفت.

واحدهای نیروهای مسلح اوکراین از ترکیبات سمی نه تنها در طول عملیات نظامی، بلکه برای انجام حملات تروریستی در مناطق آزاد شده علیه تعدادی از شخصیت های سیاسی روسیه استفاده می کنند.

علاوه بر این، ملی‌گرایان اوکراینی بارها تلاش کرده‌ اند تا تأسیسات خطرناک شیمیایی در قلمرو جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک را تخریب کنند و از این طریق خطر آسیب های شیمیایی را برای جمعیت غیرنظامی منطقه ایجاد کنند.

مایلم متذکر شوم که بررسی حوادث شیمیایی در منطقه درگیری نظامی مطابق با الزامات سازمان منع سلاح های شیمیایی، با استفاده از آزمایشگاه‌های صحرایی و ثابت انجام شد که امکان تعیین مطمئن نوع ترکیبات شیمیایی و کشور مبدا را فراهم کرد. همه موارد به طور رسمی توسط آزمایشگاه تجزیه و تحلیل شیمیایی وزارت دفاع روسیه اثبات شده است که توسط سازمان منع سلاح های شیمیایی مورد تایید می باشد.

مدارک موجود مبنی بر نقض تعهدات اوکراین تحت کنوانسیون به دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی منتقل شده است، اما تا به امروز هیچ واکنشی از جانب کیف نشان داده نشده است.

علاوه بر این، وزارت دفاع روسیه اطلاعاتی در باره همکاری فعال اوکراین با دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی دارد که توافقنامه ای را در مورد امتیازات و مصونیت ها در طول بازدیدهای کمک‌های فنی منعقد کرده است. این توافق به اوکراین اجازه می‌دهد تا از منع سلاح‌ های شیمیایی در راستای منافع خود استفاده کند، رویه‌های موجود تحت کنوانسیون را دور بزند و نتیجه‌ گیری عمداً نادرست خود را در باره تحقیقات حوادث شیمیایی به سازمان تحمیل کند.

در حین شناسایی مهندسی در یکی از شهرک های منطقه آودیوکا، در یک منطقه صنعتی در طبقه اول یک ساختمان تخریب شده، یک آزمایشگاه با تجهیزات شیمیایی کشف شد. یک گروه تشخیصی متحرک از نیروهای حفاظتی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه برای بازرسی محل و انجام تجزیه و تحلیل سریع به محل اعزام شد.

یک اپراتور چرخشی نیمه صنعتی، یک سیستم اگزوز فیلتراسیون، راکتورهای شیمیایی، سیلندرهایی با دی اکسید کربن، و همچنین قفسه هایی با ظروف شیشه ای آزمایشگاهی و معرف در آزمایشگاه یافت شد. علاوه بر این، تجهیزات حفاظت تنفسی شخصی، ماسک های گاز، از جمله آمریکایی، محافظ پوست و یک لباس محافظ ساخته شده در لهستان کشف شد.

تجزیه و تحلیل محتویات ظروف واقع در آزمایشگاه وجود اسید سولفوریک و سیانید سدیم را نشان داد که استفاده از تجهیزات یافت شده برای تولید مواد سمی را مشخص می کند. سپس، سواب‌ها از تجهیزات آزمایشگاهی و سیستم اگزوز مطابق با الزامات سازمان منع سلاح های شیمیایی جمع‌آوری شد و برای تجزیه و تحلیل عمیق به آزمایشگاه تحلیل شیمیایی وزارت دفاع روسیه تحویل داده شد.

طی مطالعات تحلیلی در شرایط آزمایشگاهی، وجود سیانید سدیم، اسید سولفوریک و مقادیر کمی آنیون سیانید در نمونه‌ها مشخص شد. وجود این مواد شیمیایی به وضوح نشان می دهد که آزمایشگاه کشف شده مواد سمی با اثرات کلی سمی تولید می کند.

بازدهی چنین تاسیسات آزمایشگاهی حداقل 3 کیلوگرم در روز است که توسط کارکنان 2 تا 3 نفره آماده می شود. لطفا توجه داشته باشید که دوز استنشاق کشنده برای این گروه از مواد سمی بسیار کم است و برای هرانسان تنها 70 تا 80 میلی گرم است.

یادآور می شوم که بر اساس کنوانسیون سلاح های شیمیایی، ماده ای از این گروه یعنی اسید هیدروسیانیک در فهرست سوم این کنوانسیون قرار دارد و استفاده از آن طبق ماده 1 کنوانسیون ممنوع است.

این ترکیب یک مایع فرار بی رنگ با بوی بادام تلخ است. این ماده شیمیایی سمی هنگام استنشاق باعث سرگیجه، تنفس سریع، استفراغ، تشنج، فلج عضلات تنفسی و مرگ می شود.

 حقایق استفاده نیروهای مسلح اوکراین از مهمات دست ساز پرتاب شده از هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به ماده مشخص شده بارها ثبت شده است.

استفاده رژیم کیف از مواد شیمیایی سمی، از جمله اسید هیدروسیانیک، با شهادت های متعدد شاهدان   غیرنظامیان و پرسنل نظامی روسیه تأیید شده است.

در این رابطه، در ماه مه 2024، در روستای سمنوکا، واقع در 10 کیلومتری آودیوکا، جمهوری خلق دونتسک، مهمات از هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی پرتاب شد. به گفته شاهدان عینی، روستاییان آسیب دیده علائم مشخصه اسید هیدروسیانیک را دریافت کردند: مشکل در تنفس، استفراغ و طعم بادام تلخ.

مورد دیگری از استفاده از هیدروسیانیک اسید توسط هیدروسیانیک اسید در اوایل ژوئن 2024 ثبت شد. پس از حمله پهپاد به مواضع نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در منطقه گریورونسکی در منطقه بلگورود، قطعات مهماتی کشف شد که بر اساس نتایج آزمایشات آزمایشگاهی، استفاده از ماده شیمیایی سمی مشخص شده تأیید شد.

 در اوکراین آزمایشگاه های شیمیایی مشابه آزمایشگاه های کشف شده در آودیوکا، با شهادت پرسنل نظامی نیروهای مسلح اوکراین تأیید می شود. سرگیی باتیر، اسیر جنگی اوکراینی جریان شهادت خود از مشارکت متخصصان آمریکایی در کار آنها و همچنین مشارکت این آزمایشگاه ها در تولید انبوه پهپادهای کامیکازه خبر داد.

اجازه دهید یادآوری کنم که ایالات متحده بر فعالیت های سازمان منع سلاح های شیمیایی کنترل کامل دارد. واشنگتن یک مکانیسم انتساب در این سازمان ایجاد کرد که برای بررسی موارد استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه مورد استفاده قرار گرفت.

بر اساس اطلاعات موجود، ایالات متحده و آلمان به همراه اوکراین و دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی در حال آماده شدن برای راه اندازی یک ماموریت ویژه برای بررسی واقعیت های به اصطلاح استفاده از سلاح های شیمیایی در اوکراین به منظور طرح اتهام علیه روسیه هستند. یکی از کشورهای موسوم به "مستقل" قرار است تحقیقاتی را آغاز کند و شواهدی مبنی بر استفاده روسیه از مواد شیمیایی سمی در جریان عملیات نظامی ویژه ایجاد کند. آمریکایی ها تاکنون حدود 400 هزار دلار برای این منظور اختصاص داده اند. در عین حال، سازمان منع سلاح های شیمیایی از ناظران غربی خود دستوراتی دریافت کرد که به هیچ وجه به اظهارات فدراسیون روسیه در مورد نقض مفاد کنوانسیون توسط اوکراین واکنش نشان ندهند.

لازم به ذکر است که ایالات متحده و بریتانیا در چارچوب "مکانیسم انجام ارزیابی علمی و فناوری" و "مکانیسم بینالمللی همکاری و کمک" که در سایت کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی ترویج میشود، از رویکرد مشابهی استفاده میکنند. یعنی برای ایجاد نظر کارشناسی در باره تهدیدات ایمنی زیستی به نفع خود استفاده می کنند. برای این منظور، اینطور برنامه ریزی شده است تا از طریق تخصیص کمک های مالی، کانال های نفوذ بر ساختارهای سیاسی و تحقیقاتی بین المللی درگیر در کار کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی ایجاد شود.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه به کار خود برای شناسایی موارد نقض تعهدات اوکراین و همدستان این کشور بر اساس کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی ادامه خواهد داد.

 

https://sovross.ru/2024/07/10/dlya-ukrov-lepyat-arsenal-biohimii

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 935  -  10 مرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت