راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جاسوسی اسرائیل

از دیوان بین المللی

کیفری لاهه

ترجمه و تالیف ـ عسگر داوودی

  

 
فوریه 2024، کریم خان دادستان دیوان بین المللی کیفری در لاهه بیانیه ای را منتشر کرد که مشاوران حقوقی نتانیاهو آن را نشانه ای شوم علیه خود تفسیر کردند. او در رسانه «x» به اسرائیل در مورد حمله به رفح، جنوبی ترین شهر نوار غزه که در آن زمان بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته بودند، اینگونه هشدار داد: «من عمیقا نگران گزارش های بمباران و حمله زمینی احتمالی نیروهای اسرائیلی به رفح هستم. کسانی که از قانون تبعیت نمی کنند، (بدانند) اگر دفتر من اقدامی انجام دهد، نباید پس از آن گلایه کنند.»
 
یونگه ولت: دولت اسرائیل ماه گذشته با خشم به اعلام اینکه دیوان بین المللی کیفری لاهه (ICC) می تواند حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و جوا گالانت وزیر دفاع را صادر کند، واکنش نشان داد. با این حال، دو گزارش گاردین از لندن و وب سایت های دو رسانه اسرائیلی: « +972 » و« تماس محلی»، مستقر در اسرائیل، نشان می دهد که دولت اسرائیل تلاش کرده است تا بازرسان ارشد موسسه لاهه را با کمک سرویس اطلاعاتی خارجی موساد تحت فشارو تهدید قرار دهد.
گاردین فاش می‌کند که حتی رئیس سابق موساد (آژانس اطلاعات خارجی اسرائیل)، شخصا در یک سری جلسات محرمانه، دو دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی را برای کنار گذاشتن تحقیقات جنایات جنگی در سرزمین های اشغالی فلسطین تحت فشار و تهدید قرار داده است. تماس‌های پنهان «یوسی کوهن» رئیس موساد با خانم فاتو بنسودا، دادستان وقت دیوان بین‌المللی کیفری، در سال‌های منتهی به تصمیم او برای آغاز تحقیقات رسمی درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین صورت گرفته است. مرحله دوم تحقیقات دیوان بین المللی کیفری که در سال 2022 آغاز شد، ماه گذشته زمانی به اوج خود رسید که دادستان کل دیوان، کریم خان، جانشین بنسودا (دادستان قبلی)، اعلام کرد که به دنبال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به دلیل جنایات این کشور در جنگ غزه است.
پیش از انتشار مطلب یونگه ولت، گاردین از لندن با انتشار دو گزارش مفصل در فاصله زمانی یک هفته انفجار خبری بزرگی را باعث شد: این «جنگ» از ژانویه 2015 آغاز شد، زمانی که تایید شد، فلسطین پس از به رسمیت شناختن شدن به عنوان یک کشور توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، می تواند به دادگاه بین‌المللی کیفری بپیوندد. از آن تاریخ تا اکنون الحاق فلسطین به عنوان یک کشور به دیوان بین المللی کیفری توسط مقامات اسرائیلی به عنوان «نوعی تروریسم دیپلماتیک» اعلام شده است. یک مقام دفاعی سابق که با تلاش های اسرائیل علیه دیوان بین المللی کیفری آشنا است به گاردین گفته است: پیوستن فلسطین به دیوان بین المللی کیفری از طرف اسرائیل به عنوان «عبور از خط قرمز» و شاید «تهاجمی ترین» حرکت دیپلماتیک تشکیلات خودگردان فلسطین که کرانه باختری را اداره می کند، تلقی می شود.
موضوع زمانی برای اسرائیل حساستر می شود که در 16 ژانویه 2015، در عرض چند هفته پس از پیوستن فلسطین به دیوان بین المللی کیفری، خانم بنسودا مسئول دیوان یک بررسی اولیه را در مورد آنچه که در قانون دیوان «وضعیت فلسطین» نامیده می شد، آغاز کرد. اما با فاصله دو ماه از آغاز تحقیقاتِ بنسودا، دو مرد که موفق به به دست آوردن آدرس خصوصی دادستان شده بودند، در خانه او در لاهه ظاهر شدند. منابع آگاه از این حادثه گفتند این مردان هنگام ورود از معرفی خود خودداری کردند ومدعی شدند، می خواهند نامه ای را از طرف یک زن ناشناس آلمانی که می خواست از دادستان بنسودا تشکر کند، تحویل دهند. این پاکت حاوی صدها دلار پول نقد و یادداشتی با شماره تلفن اسرائیلی بود. منابع آگاه مربوط به بررسی این موضوع دیوان بین المللی کیفری در مورد این حادثه گفتند، می توان نتیجه گرفت که اسرائیل بدین وسیله به دادستان اخطار می کرد که منزل او را می شناسد. در آن تاریخ دیوان بین المللی کیفری این حادثه را به مقامات هلندی گزارش داد و امنیت بیشتری را اعمال کرد و دوربینهای مدار بسته را در خانه دادستان وقت نصب کرد.
گاردین ادامه می دهد: به گفته شش منبع آشنا با موضوع در جلساتی که بمنظور بررسی مسئله بین مسئولین دیوان و مسئولین اسرائیلی بین سالهای 2017 تا 2019 با مسئولیت وکیل و دیپلمات برجسته اسرائیلی «تال بکر» برگزار شد، هیئتی از وکلای ارشد دولتی و دیپلمات اسرائیلی از جمله از وزارت دادگستری، وزارت خارجه و دفتر دادستان کل ارتش حضور داشتند.
در دسامبر 2019، دادستان وقت بنسودا اعلام کرد که دلایلی برای آغاز تحقیقات جنایی کامل در مورد اتهامات جنایات جنگی اسرائیل در غزه، کرانه باختری و اورشلیم شرقی وجود دارد. با این حال، او ادامه کار خود را متوقف کرد.
گاردین توضیح می دهد که چگونه سازمان های اطلاعاتی اسرائیل در ده سال گذشته تلاش کردند تا پیگرد قانونی جنایات جنگی اسرائیل علیه فلسطینیها را در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه به تعطیلی بکشانند. به گفته دو منبع به گاردین، حتی در بین مقامات ارشد دیوان کیفری بین‌المللی سوء ظن وجود دارد که اسرائیل منابعی را در بخش دادستانی دادگاه، معروف به دفتر دادستان، پرورش داده است.
کریم خان، یکشنبه ششم خرداد در مصاحبه‌ با روزنامه «ساندی تایمز» بریتانیا اعلام کرد صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و سایر مقامات این کشور به اتهام ارتکاب جنایات جنگی، سنگ محکی برای سنجش پایبندی نهادهای جهانی به قانون است: «من اصرار دارم که تمام تلاش ها برای جلوگیری، ارعاب یا نفوذ در مقامات این دادگاه باید فورا متوقف شود. اگر این رفتار ادامه یابد، دفتر من در اقدام تردید نخواهد کرد.»
در این رابطه سخنگویان دادستان کل نیز گفتند که دفتر کریم خان در معرض «چندین نوع تهدید و ارتباطات قرار گرفته است که می تواند به عنوان تلاش برای نفوذ بیش از حد بر فعالیت های آن دیده ارزیابی شود.»
گاردین می نویسد: اسرائیل سازمان های اطلاعاتی خود را برای نظارت، هک، اعمال فشار، لکه دار کردن مقام و شخصیت افراد و تهدید کارکنان ارشد (دیوان بین المللی کیفری) در تلاش برای از بین بردن تحقیقات دادگاه اعمال کرده است. سازمانهای اطلاعاتی اسرائیل ارتباطات بسیاری از مقامات دادگاه بین المللی جزایی، از جمله کریم خان و سلف او دادستان خانم بنسودا را ضبط کرد و تماسهای تلفنی، پیامها، ایمیلها و اسناد را شنود می کردند. این نظارت اطلاعاتی توسط اسرائیل تا ماه های اخیر ادامه داشت و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را از تصمیمات دادستان کریم خان مطلع می کرد. یک ارتباط شنود شده اخیر نشان می دهد که کریم خان می خواست حکم بازداشت علیه اسرائیلی ها صادر کند اما به گفته یک منبع آشنا به گاردین دادگاه او «تحت فشار شدید ایالات متحده» قرار دارد. اعمال انواع فشارها علیه دیوان بین المللی کیفری و بویژه خانم بنسودا و کریم خان تحت نظارت مشاوران امنیت ملی اسرائیل، شامل: «آژانس جاسوسی داخلی»، «شین بت» و همچنین «اداره اطلاعات ارتش» و بخش «اطلاعات سایبری واحد 8200 » می باشد. به گفته چندین مقام اطلاعاتی فعلی و سابق، «تیم های تهاجمی سایبری نظامی و شین بت» هر دو به طور سیستماتیک کارمندان سازمان های غیر دولتی فلسطینی و تشکیلات خودگردان فلسطینی را که با دادگاه بین المللی جزایی ارتباط داشته اند را تحت نظارت و جاسوسی داشتند. دو منبع اطلاعاتی توضیح دادند که چگونه ماموران اسرائیلی ایمیل های گروه هایی را که با دفتر بنسودا ارتباط برقرار می کردند، هک کردند. به گفته یک منبع اسرائیلی، در یک تابلوی بزرگ در یک اداره اطلاعات اسرائیل نام بیش از 60 تن ذکر شده بود، نیمی از آنها فلسطینی و نیمی دیگر از کشورهای دیگر بودند. کارمندان سازمان ملل و دیوان کیفری بین المللی نیز از جمله این افراد بودند.
پنج منبع آگاه از فعالیت های اطلاعاتی اسرائیل به گاردین گفتند که این گروه به طور معمول از تماس های تلفنی بنسودا و کارکنانش با فلسطینی ها جاسوسی می کرد. دیوان بین المللی کیفری که از سوی اسرائیل از دسترسی به غزه و کرانه باختری، از جمله اورشلیم شرقی مسدود و محروم شده بود، مجبور شد بیشتر تحقیقات خود را از راه تلفن انجام دهد، که این امر آن را بیشتر در معرض نظارت قرار داد.
به گفته این منابع، به لطف دسترسی جامع اسرائیل به زیرساخت های مخابراتی فلسطینی ها، ماموران اطلاعاتی می توانند تماس ها را بدون نصب نرم افزارهای جاسوسی بر روی دستگاه های مقام فلسطینی ضبط کنند. یک فرد با آگاهی مستقیم از آماده سازی اسرائیل برای شرکت در جلسات دیوان بین المللی کیفری گفت که مقامات وزارت دادگستری با اطلاعاتی که از رهگیری های نظارتی اسرائیل قبل از رسیدن هیئت های نمایندگی به لاهه جمع آوری شده بود، کاملا تجهیز شده بودند به همین دلیل نیزبرای اسرائیلی ها این جلسات فرصتی منحصر به فرد برای ارائه مستقیم استدلال های قانونی و به چالش کشیدن صلاحیت دادستان بود.
یک منبع به گاردین گفت: «اگر بنسودا با هر فردی در کرانه باختری یا غزه صحبت کند، این تماس تلفنی اتوماتیک وارد سیستم های رهگیری خواهد شد.» هیچ تردیدی در جاسوسی از دادستان ها وجود ندارد و افزود: تصور براین است که «بنسودا، یک سیاه پوست و افریقایی است، چه کسی به او اهمیت می دهد؟»
یک منبع دیگر گفت که «شین بت» حتی «نرم افزارهای جاسوسی پگاسوس» را بر روی تلفن های ده ها کارمند سازمان غیردولتی فلسطینی و همچنین دو مقام ارشد تشکیلات خودگردان فلسطینی نصب کرده است. توسط مقامات کشوری لاهه، به بنسودا و کارکنان ارشدش از سوی مشاوران امنیتی و کانالهای دیپلماتیک هشدار داده شده بود که اسرائیل بر کار آنها نظارت دارد.
به گفته منابع خبری گاردین یک مورد عملیات مخفی علیه دادستان وقت خانم بنسودا، شخصا توسط یوسی کوهن، مدیر سابق سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل، موساد ، انجام شد. کوهن در این رابطه حتی به رئیس جمهور وقت جمهوری دموکراتیک کنگو، «جوزف کابیلا» متوسل شده بود. روابط بین کوهن و کابیلا در سال 2022 توسط نشریه اسرائیلی TheMarker فاش شد، که در مورد یک سری سفرهای محرمانه مدیر موساد به جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش داد.نتیجه این دیدارها تهدید یا تطمیع کابیلا بمنظور همکاری در این رابطه و اعمال فشار به دادستان وقت بنسوا ارزیابی می شود.
بدین ترتیب زمانی که بنسودا سال 2018 در یک سفر رسمی در نیویورک حضور داشت و با کابیلا، رئیس جمهور وقت جمهوری دموکراتیک کنگو، در هتل خود ملاقات می کرد، بطور ناگهانی کوهن رئیس وقت سازمان موساد وارد اطاق ملاقات شد. سه منبع آشنا به آن جلسه به گاردین گفتند که این حضورِ غافلگیرانه باعث تعجب و هشدار بنسودا و گروهی از مقامات دادگاه بین المللی جزایی شد که با او سفر می کردند. کابیلا که در ژانویه 2019 دفترریاست جمهوری در کنگو را ترک کرده است، نقش مهمی در توطئه موساد علیه بنسودا ایفا کرده است او اکنون به درخواست برای اظهار نظر در این رابطه پاسخ نمی دهد. کانال 11 تلویزیون اسرائیل در سال 2022 طی گزارشی سفر های کوهن را«طرح بسیار بحث برانگیز» و «یکی از حساس ترین اسرار اسرائیل» توصیف کرد.
پس از ملاقات غافلگیرانه با کابیلا و بنسودا در نیویورک، کوهن بارها با دادستان کل تماس گرفت و به دنبال ملاقات با او بود. به گفته دو فرد آشنا با این وضعیت، در یک مرحله بنسودا از کوهن پرسید که چگونه شماره تلفن من را به دست آورده اید، که کوهن پاسخ داد: «فراموش کرده اید که من رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل موساد هستم؟»
این منابع توضیح دادند که در ابتدا، رئیس موساد در جلسات محرمانه «سعی کرد رابطه ای عاطفی» با خانم بنسودا دادستان برقرار کند. او می کوشید نقش یک «پلیس خوب» را در تلاش برای فریب دادن او بازی کند. این منابع گفتند که به نظر می رسد هدف اولیه کوهن جذب بنسودا برای همکاری با اسرائیل بوده است. آنها گفتند لحن کوهن پس از اینکه متوجه شد دادستان متقاعد نخواهد شد تا تحقیقات را رها کند، تهدید آمیزتر شد. با این حال، با گذشت زمان، لحن تماس کوهن دوباره تغییر کرد و او با استفاده از طیف وسیعی از تاکتیک ها، از جمله «تهدید و دستکاری» متوسل می شد. این امر باعث شد بنسودا گروه کوچکی از مقامات ارشد دیوان بین المللی کیفری را از رفتار کوهن مطلع کند.
 گفته می شود که در یک مرحله، کوهن در مورد خطرات امنیتی ممکن برای بنسودا اظهار نظر کرده و تهدیدات ضمنی در مورد عواقب ادامه تحقیقات را به او گوشزد می کرد و سوالاتی را در مورد امنیت او و خانواده اش مطرح می کرد، به گونه ای که او را به این باور برساند که او را تهدید می کند. یک منبع اشنا با گزارش های بنسودا از دو جلسه نهایی با کوهن گفت که گفته می شود که کوهن در یک مورد نسخه هایی از عکس های شوهرش را به بنسودا نشان داده است که در هنگام بازدید این زوج از لندن مخفیانه گرفته شده است. بین اواخر سال 2019 و اوایل سال 2021، مدیر موساد، کوهن، تلاش های خود را برای متقاعد کردن بنسودا برای متوقف کردن تحقیقات تشدید کرد.
گاردین متذکر شد: درخواست های ما برای تماس و گفتگو با کوهن و کابیلا به بدون پاسخ ماند. بنسودا نیز از اظهار نظر خودداری کرد.
جلسات محرمانه اسرائیل با دادگاه بین المللی جزایی در دسامبر2019 به پایان رسید، زمانی که بنسودا پایان تحقیقات اولیه را اعلام کرد و ارزیابی خود را مبنی بر اینکه «مبنای منطقی» برای نتیجه گیری وجود دارد که اسرائیل و گروه های مسلح فلسطینی هر دو مرتکب جنایات جنگی در سرزمین های اشغالی شده اند.
در مارس 2020، سه ماه پس از آن که بنسودا پرونده فلسطین را به دیوان بین المللی کیفری ارجاع داد، بلافاصله یک هیئت دولتی اسرائیل در واشنگتن با مقامات ارشد امریکایی درباره «مبارزه مشترک اسرائیل و امریکا» علیه دیوان بین المللی کیفری گفتگو کرد.
یک مقام اطلاعاتی اسرائیل گفت که آنها دولت دونالد ترامپ را همکار بهتری نسبت به مسئولین حزب دموکرات ارزیابی می کنند. بین سال های 2019 و 2020، در یک تصمیم بی سابقه، دولت ترامپ محدودیت های ویزا و تحریم هایی را علیه دادستان کل اعمال کرد. این اقدام در تلافی پیگیری بنسودا برای تحقیقات جداگانه در مورد جنایات جنگی در افغانستان بود که گفته می شود توسط طالبان و پرسنل نظامی افغان و امریکایی انجام شده است. با این حال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وقت امریکا، بسته تحریم ها را به پرونده فلسطین مرتبط کرد. او گفت: "روشن است که دادگاه بین المللی جزایی تنها اسرائیل را برای اهداف سیاسی برهنه در معرض دید قرار می دهد." چند ماه بعد، او بنسودا را بدون استناد به هیچ مدرکی متهم کرد که «به خاطر منافع شخصی خود در اعمال فاسد شرکت داشته است.»
 
به گفته کارشناسان حقوقی و مقامات سابق دیوان بین المللی کیفری، تهدیدات یا اعمال فشارهای اسرائیل علیه دو دادستان بنسودا و کریم خان بر اساس ماده 70 قانون رم، معاهده های تاسیس د یوان، رسما جرم محسوب می شود.
در واشنگتن، گروهی از سناتورهای ارشد جمهوریخواه امریکا پیش از این در نامه ای تهدیدامیز به خان هشدار داده بودند: «اگر شما اسرائیل را هدف قرار دهید و ما هم شما را هدف قرار خواهیم داد.»
کریم خان اخیرا در مصاحبه ای با سی ان ان فاش کرد که برخی از رهبران با او "بسیار صریح"  صحبت کردند، زیرا او را آماده صدور حکم بازداشت می دانند .کریم خان گفت: یک مقام ارشد بمن گفت:«فراموش نکنید، این دادگاه برای مسئولین متخلف آفریقا و اراذل و اوباشی مانند پوتین ساخته شده است.»
 

 

منابع:

https://www.theguardian.com/world/article/2024/may/28/spying-hacking-intimidation-israel-war-icc-exposed

https://www.theguardian.com/world/article/2024/may/28/israeli-spy-chief-icc-prosecutor-war-crimes-inquiry

https://www.jungewelt.de/artikel/476284.nahostkonflikt-mossad-bedroht-strafgericht.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 929  -  23 خرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت