راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم مکزیک

رهبری کشور را

به یک رئیس جمهور

چپ سپردند

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

   

انتخابات مکزیک در فضائی متشنج برگزار شد و علیرغم همه کارشکنی ها، چپ در این کشور به پیروزی رسید و "کلودیا شینباوم" در اول اکتبر جانشین "آندرس مانوئل لوپز اوبرادور" خواهد شد.

او که 61 سال دارد، پس از اعلام نتایج انتخابات به مردم قول داد که به مبارزه با فقر ادامه دهد.

رئیس جمهور جدید مکزیک از ابتدا یک مبارز، محقق و فعال سیاسی  بوده و از همراهان "آندرس مانوئل لوپز اوبرادور" (آملو)، رئیس جمهور پیشرو و محبوب در حزب انقلابی دموکراتیک مکزیک. او نیز مانند" آملو  "می گوید مبارزه با فقر اولویت اصلی اوست.

او در خانواده‌ای از مهاجران یهودی کمونیست بزرگ شد که در سال 1920 لیتوانی و بلغارستان را برای «فرار از چنگ فاشیست‌های آلمان» ترک کردند. او اعلام کرده که متعهد به شناسایی و محکومیت قتل عام "تلاتولولکو" (نزدیک به 300 کشته) است. در آن قتل عام ارتش مکزیک دانش‌آموزان غیرمسلح در آستانه بازیهای المپیک 1968 به گلوله بست. در آن دوران یک رژیم لیبرال-استبدادی بر مکزیک حاکم بود.  او در دانشگاه ملی مکزیک و "برکلی" در ایالات متحده  تحصیل کرد و دکترای  علوم محیطی شد و از همان زمان مبارزات برای احیای منابع آبی را شروع کرد.

او همچنین خود را متهد به مبارزه با خشونتی اعلام کرده که بر مکزیک و بویژه در پایتخت این کشور حاکم است. مبارزه با مافیاهای مواد مخدر نیز از اهداف اوست. همچنان که مبارزه با فقر، تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی، برابری جنسیتی، پایداری محیط زیست و آموزش و همچنین بهبود حمل و نقل عمومی نیز از اهداف اعلام شده اوست.

.https://www.humanite.fr/monde/elections/ex-membre-du-giec-et-gouverneure-de-mexico-qui-est-claudia-sheinbaum-la-nouvelle-presidente-anti-bling-bling-du-mexique

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 929  -  23 خرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت