راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

غلبه دامن بر شلوار

در انتخابات اروپا

نیکولای پتروف. اومانیته

ترجمه- آذرنگ

   

انتخابات اخیر پارلمان اروپا گواه موفقیت سریع سیاستمداران زن بود.

ابتدا، ما در مورد مارین لوپن در فرانسه صحبت می کنیم، جایی که حزب اتحاد ملی او شکست سختی را بر حزب رنسانس رئیس جمهور فعلی، امانوئل ماکرون، تحمیل کرد.

مکرون پس از دریافت ضربه ای که شبیه یک مشت واقعی بود، چنان گیج شد که شتابزده مجلس ملی را منحل و انتخابات زودهنگام را اعلام کرد. ممکن است او با یک دولت به شدت مخالف مواجه شود و در آینده مجبور به کناره گیری  از ریاست جمهوری شود.

همانطور که کانال اول رادیو اروپا به نقل از منابع آگاه گزارش می دهد، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه استعفای خود را رد نمی کند. یک منبع رسانه ای نزدیک به رئیس جمهور گفت: "استعفای رئیس جمهور یک تابو نیست. او باید همه گزینه ها را در نظر بگیرد. در این زمینه یادآوری می کنیم که در جریان انتخابات ریاست جمهوری قبلی فرانسه، لوپن تنها در دور دوم مغلوب مکرون شد. بنابراین، اکنون رهبر حزب اتحاد ملی که موقعیت خود را تقویت کرده، و به چهره‌ای اقتدارگراتر در کشور تبدیل می‌شود. حزب مارین لوپن پیروز است و دو برابر بیشتر از رئیس جمهور رای آورده است."

همانطور که مارین لوپن پس از اعلام نتایج رای گیری گفت، حزب اتحاد  ملی، که به گفته او اکنون "یک نیروی بزرگ برای تغییر در فرانسه" است، رای دهندگان را ناامید نخواهد کرد. او خطاب به حامیان خود اعلام کرد: "ما آماده هستیم تا حکومت کنیم، کشور را احیا کنیم، مهاجرت گسترده را محدود کنیم، ما آماده ایم فرانسه را به سمت بهبودی سوق دهیم."

یکی دیگر از سیاستمداران زن فرانسه رهبر حزب "راکونکت" ماریون مارشال است. به گزارش فرانس پرس، او پیش از این پروژه ائتلاف با حزب لوپن، تجمع ملی، را در جریان انتخابات زودهنگام بعدی مجلس ملی تائید کرده است. بنابراین، این دو زن که با قدرت متحد شده‌اند، کاملاً قادر به «سرنگونی» مکرون هستند.

یکی دیگر از پیروزی های احزاب راست افراطی در انتخابات اتحادیه اروپا، موفقیت حزب "برادران ایتالیا"، نخست وزیر کنونی ایتالیا "جورجیا ملونی" است. این حزب 28.8 درصد آرا را کسب کرد که بیشتر از سایر احزاب ایتالیا بود و موقعیت خود را در ائتلاف حاکم تقویت کرد.

 آنچه مهم است اینست که ایتالیا تقریباً در حال تبدیل شدن به مقام پیشرو در اروپا است. جورجیا ملونی تنها رئیس فعلی دولت یک کشور بزرگ اروپایی است که موقعیت خود را در انتخابات پارلمان اروپا تقویت کرد. برخلاف امانوئل مکرون و اولاف شولز، صدراعظم آلمان که شکست سختی را متحمل شدند.

جورجیاملونی رکورد 2.3 میلیون رای را ثبت کرد. روزنامه "ژورناله" ایتالیا معتقد است که این حزب اکنون قوی ترین حزب در اروپا است که دولت را در اختیار دارد. دولتی که معتقد است اکنون نقش محوری در انتخاب کمیسیون بعدی اروپا را دارد. جورجیا ملونی خود پس از جمع‌بندی نتایج رای‌گیری گفت: «هراتفاقی بیفتد، ایتالیا نقش اساسی خواهد داشت. برخلاف کشورهای بزرگ اروپایی، ما در حال تبدیل شدن به قوی ترین دولت در اروپا هستیم.»

"جیووانی دونزلی"، نماینده حزب برادران ایتالیا در پارلمان اروپا گفت: «دولت جورجیا ملونی اروپا را به طور مثبت آلوده کرده است. دیواری در سراسر اروپا فرو ریخته است - آنها متوجه شده اند که راست می تواند به خوبی حکومت کند.

حزب او تقریباً 29 درصد آرا را به دست آورد. این پیروزی بسیار مهم بود زیرا خانم جورجیا ملونی تنها رهبر یک کشور بزرگ اروپای غربی است که در رای گیری مورد حمایت مردم قرار گرفت.  او میزبان نشست گروه هفت شد.

ملونی اکنون الگویی برای دیگر رهبران راست افراطی است.

نیویورک تایمز از نخست وزیر ایتالیا تمجید می کند و پیشنهاد می کند که دیگر رهبران راستگرا نیز  از او پیروی کنند.

"اورزولا فوندرلاین"، رئیس آلمانی شورای اروپا که از واشنگتن پیروی می کند، نیز توانست مواضع خود را حفظ کند. او در انتخابات پارلمان اروپا توانست موقعیت خود را نه تنها حفظ بلکه تحکیم کند.

در پارلمان اروپا احزاب راست تقریباً در همه جا به موفقیت دست یافته اند. و مقامات قدیمی در حال سقوط هستند: امانوئل ماکرون مجبور به برگزاری انتخابات جدید قانونگذاری شد، اولاف شولز دچار شکست کامل شد، "الکساندر دی کرو"، نخست وزیر بلژیک استعفای خود را اعلام کرد.

این دلیلی بر نارضایتی روزافزون مردم قاره کهن در مواجهه با تشدید بحران اقتصادی، مشکلات حاد مهاجران و سیاستی است که بروکسل در قبال درگیری در اوکراین در پیش گرفته است و اتحادیه اروپا را  در آستانه جنگ با روسیه پیش برده است.

با این حال، هنوز نباید انتظار تغییرات اساسی در سیاست اروپا در قبال روسیه داشت. همانطور که "یوگنی مینچنکو"، مدیر مؤسسه بین‌المللی تخصص سیاسی میگوید "راست اروپا آنقدر تقسیم شده که نمی‌تواند یک نیروی تعیین کننده را نمایندگی کند، به علاوه نمایندگان آن به راحتی به اصول سیاسی خود خیانت می‌کنند". «من فکر می‌کنم که ما نباید امیدوار باشیم که راست افراطی "جو" پارلمان اروپا را تغییر دهد. اولاً، آنها اکثریت نخواهند داشت، و ثانیاً، آنها خیلی سریع "باز رنگ آمیزی" خواهند شد، همانطور که برای مثال، در مورد رهبر جنبش برادران ایتالیا، "جورجیا ملونی"، پس از نخست وزیر شدن تقریباً همه اصول سیاست خارجی خود را رها کرد. رفتار نمایشی مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه نیز همینگونه خواهد بود. بهرحال، امروز در اروپا دامن بر شلوارغلبه کرده است.

 

.https://www.stoletie.ru/tekuschiiy_moment/damskij_faktor_v_jevrope_261.htm..

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 930  -  30 خرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت