راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

برای رسیدن به واشنگتن

موشک های اتمی روسیه

5 دقیقه وقت لازم دارند!

ریا نووستی- ویکتوریا نیکیفوروا

ترجمه -آزاده اسفندیاری

   

در حالی که رئیس جمهور پوتین شرایط صلح را در اوکراین به غرب ارائه می کرد، کشتی های جنگی روسیه در 180 کیلومتری فلوریدا مستقر شده بودند.

علامت ارسالی روسیه توسط غرب سریع و خیلی خوب دریافت شد. انگلیسی ها ابتدا وحشت کردند. هنگامی که ناو دریاسالار گورشکوف، زیردریایی هسته ای کازان، نفتکش آکادمیک پاشین و یدک کش نجات نیروی دریایی روسیه نیکلای چیکر در 5 ژوئن از جزایر بریتانیا عبور کردند، اطلاعات در باره آنها بلافاصله به مقر دائمی نیروی دریایی بریتانیا در "نورث وود" رفت و به ریشی سوناک نخست وزیر فورا اطلاع داده شد و او به سرعت با وزیر دفاع گرانت شاپس، دیدار کرد.

سخنگوی ستاد نورث وود، عنوان کرد که کشتیهای جنگی روسیه در جستجوی نقاط ضعف و آسیب پذیریهای ما در سواحل بریتانیا رفت و آمد می کنند. روزنامه های بریتانیایی شروع به گلایه از تهدید روسیه کرده و یاد آوری کردند که زیردریایی های هسته ای روسیه مرگبارترین زیردریایی های جهان هستند.

سپس کشتی های روسی به سمت اقیانوس اطلس حرکت کرده و از 25 مایلی ساحل شرقی ایالات متحده عبور کردند. جک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده با بیانیه ای پاسخ داد: ایالات متحده کشتی های روسیه را زیر نظر خواهد گرفت.

تا 12 ژوئن، دریاسالار گورشکوف و کازان، در حال تمرین استفاده از سلاح های با دقت بالا و اقدامات دفاع هوایی در سواحل ایالات متحده بودند. آنها مستقیماً در روز ملی روسیه، در نزدیکی های هاوانا پهلو گرفتند. افراد کنجکاو برای دیدن کشتی دریاسالار گورشکوف، صف کشیدند. مردم با کشتی عکس و سلفی گرفتند، پرچم های روسیه در آسمان به اهتزاز درآمد و سرود ملی نواخته شد. در همین زمان، برونو رودریگز پاریلا، وزیر امور خارجه کوبا در مسکو با سرگئی لاوروف ملاقات کرد و حمایت کامل کشور خود را از روسیه در رویارویی با بلوک ناتو اعلام کرد.

مسکو بارها تاکید کرده است که مانور کشتی های روسی در نزدیکی مرزهای آمریکا هیچ تهدیدی علیه این کشور نخواهد بود. این چنین تمریناتی بسیار عادی است و روسیه به عنوان یکی از بزرگترین قدرتهای دریایی به طور مرتب در مناطق مختلف اقیانوس های جهان مانور های خود را انجام می دهد. اما برای سیاستمداران غربی روشن بود که هدف از این مانورها نشان دادن آسیب پذیری های دفاع موشکی آنگلوساکسون ها توسط ناوگان دریایی روسیه است.

 واکنش عصبی انگلیسی ها و آمریکایی ها به آموزه های ما کمک می کند تا به نقاط ضعف آنها پی ببریم.  واقعیت این است که پس از نابودی اتحاد جماهیر شوروی، غربی ها به طور کامل از در نظر گرفتن امکان رویارویی هسته ای واقعی با دشمنی با قدرت مشابه دست برداشتند. به طور کلی، آنها دیگر هراسی از این که کس دیگری در مقابل آنها قدرت نمایی کند نداشتند.

انگلیسی ها که به تازگی سیستم های دفاع موشکی خود را بازنگری کرده اند، متوجه شدند که جزیره آنها عملاً در برابر موشک های مدرن قابل دفاع نیست و بدنبال آن با وحشت شروع به ایجاد یک آنالوگ از "گنبد آهنین" اسرائیل کردند. با این حال، دو مشکل وجود دارد. اول این که بودجه لازم را ندارند. دوم این که گنبد آهنین افسانه ای در برابر حمله های حماس با پهپاد های ارزان قیمت و موشک های ایران هیچ دفاعی برای محافظت از اسرائیلی ها انجام نداد.

در مورد توانمندی های دفاع موشکی آمریکا چطور؟ به هر حال، اسطوره های رایج میگوید که سلاحهای آمریکایی، همانطور که رئیس جمهور سابق ترامپ گفته است، "فوق العاده ترین"هستند. با اینهمه، خود ارتش ایالات متحده محاسبه کرده که کارایی سیستم دفاع موشکی استراتژیک ایالات متحده تنها 50 درصد است  و ادعای اینکه میگویند همه موشک ها را رد گیری می کنند به یک شوخی شباهت دارد.

44  مجتمع GMD روسیه در آلاسکا و تنها چهار مجتمع در کالیفرنیا در مرز جنوبی این کشور قرار دارند. علاوه بر این، تمام سیستم های ضد موشکی ایالات متحده در زمانی توسعه یافتند که حرکت ما فوق صوت فقط یک رویا بود. امروزه روسیه و چین دارای مجموعه کاملی از موشک های مافوق صوت هستند.

هر دو کشتی "دریاسالار گورشکوف" و "کازان" حامل سلاح های اتمی هستند ، اما همان "زیرکون ها" را می توان بدون پر کردن هسته ای پرتاب کرد که امکان رهگیری آنها توسط آمریکایی ها بسیار غیر واقعی است. در مورد انگلیسی ها که اصلاً جای شکی نیست.

البته، اینها به هیچ وجه یک یاوه گویی نیست، بلکه فقط یاد آوری قدرت روسیه است. فدراسیون روسیه به هیچ وجه دیگر آن کشور پر و بال ریخته دهه 1990 میلادی نیست. این کشور از هر فرصتی برای دنبال کردن یک سیاست مستقل دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی بهره گرفته است.

اگر توازن قوا برای سیاستمداران غربی نامشخص است و سؤالات زیادی در باره توانایی های شناختی آنها انباشته شده است، شاید ارتش های آمریکا و انگلیس بتوانند به وضوح به مافوقان خود توضیح دهند که در صورت وقوع یک جنگ کامل و درگیری گسترده با روسیه چه چیزی کشورهایشان را تهدید می کند.

گیلبرت دکترو، دانشمند امریکائی علوم سیاسی  می گویند و روی نقشه ها توضیح می دهد: "پوتین با ارسال کشتی های روسی به دریای کارائیب، مستقیماً به غرب بیانیه می دهد: اگر ایالات متحده موشک های خود را در فاصله 10 تا 20 دقیقه پرواز از منطقه قرار دهد و مسکو یا سن پترزبورگ، را تهدید کند روسیه میتواند کلاهکهای خود را در دریای کارائیب، در یک پرواز 5 تا 10 دقیقه ای به واشنگتن برساند. یعنی ایالات متحده زمانی برای مقابله به مثل نخواهد داشت، و توقف این موشکها غیرممکن خواهد بود. "

امروز ناوگروه روسیه در کوبا لنگر انداخته و این احساس را بوجود آورده که با یک اشتباه محاسبه کوچک "زیرکون" روسی می تواند درس لازم را به آمریکا بدهد.

 

https://ria.ru/20240617/flot-1953242038.html

 

تلگرام راه توده"

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 930  -  30 خرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت