راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اصلاحات چپ

در محاصره

مافیاهای مکزیک

روزنامه اومانیته - ترجمه جعفر پویا

   

مصاحبه "آبی آمنت" متخصص مسائل مکزیک در حزب کمونیست فرانسه با روزنامه اومانیته در باره پیروزی چپ در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک:

 

اومانیته: در مکزیک، علیرغم همه تلاش‌های بلوک محافظه‌کار برای جلوگیری از پیروزی نامزد ائتلاف چپ، کلودیا شینبام، در انتخابات پیروز شد و سکان دولت را حفظ کرد. چگونه آن را توضیح دهیم؟

 

آبی آمنت: کلودیا شینبام امتیارهای مهمی داشت. رئیس دولت مکزیکوسیتی (2018-2023) و شش سال تجربه دولتمداری. با این حال، پیروزی او بیش از هر چیز تأییدی بر تمایل مکزیکی ها برای ادامه تحول در کشور بود. مردم می دانند که "کلودیا شینبام" به مبارزه برای پایان دادن به یکه تازی "مافیای قدرت" ادامه خواهد داد. منافیائی که بصورت الیگارشی خود را معاف از مجازات میداند.

 

اومانیته: برخی از رسانه ها برای توضیح پیروزی شینبام روی محبوبیت برادر او تمرکز می کنند؟

آبی آمنت: البته محبوبیت مردمی و 60 در صدی برادرش بسیار مهم بود، اما همه چیز را این محبوبیت برادری توضیح نمی دهد.

 در سال 2018، مردم مکزیک با وعده شینبام برای پایان دادن به رژیم نئولیبرال پای صندوق های رای رفتند و بویژه طبقه کارگر تصمیم خود را برای جلوگیری از بازگشت به گذشته نشان دادند و اکنون با انتخاب "کلودیا شینبام" اعلام کردند که میخواهند اصلاحات دوران برادر او ادامه یابد. علیرغم نزدیکی ایدئولوژیک رسانه های سنتی مسلط و راست، واقعیت این است که آنها چندین سال است که در رقابت با تعداد زیادی از رسانه های مترقی هستند که به ویژه از طریق شبکه های اجتماعی توسعه یافته اند و مانع از انتشار اطلاعات نادرست می شوند. حتی کمپین هایی برای مبارزه با  چپ تشکیل می دهند.

رئیس‌جمهور "آملو" با کنفرانس‌های مطبوعاتی روزانه هدایت برنامه‌های سیاسی خود را حفظ کرد، در حالی که یک کانال ارتباطی بسیار قوی مستقیماً بدون وابستگی به رسانه‌های سنتی ایجاد کرد، نقش رسانه‌ای پیشرو داشت. همه اینها به سیاسی شدن شدید طبقات کارگر و بسیج به نفع ائتلاف چپ کمک کرد.

اومانیته: به نظر شما به موقعیت سیاسی کلودیا شینبام در میان مردم اضافه شده است؟

آبی آمنت :کاملا. برخلاف رقیب راست‌گرایش که کمپینی را رهبری می‌کرد، "کلودیا شینبام" قامت یک مدیر اجرایی بسیار آموزش دیده را به نمایش گذاشته است.

او به عنوان یک زن جدی ظاهر شد، با پیشنهادات مترقی و چشم اندازی برای کشور او سوگند یاد کرده که برنامه های اجتماعی خود را ادامه خواهد داد.

اومانیته: آیا باید منتظر رادیکالیزه شدن تحولات در مکزیک باشیم؟

آبی آمنت: کلودیا شینبام هدف خود را "ساختن طبقه دوم" اعلام کرده و به وضوح ادامه و تثبیت آنچه انجام شده را مورد تاکید قرار داده است . مسئله بر سر به ثمر رساندن اصلاحاتی است که گام های بسیار مهمی برای دستیابی به آن برداشته شده تا قدرت سیاسی از قدرت اقتصادی تفکیک شود.

اصلاحات انجام شده تا اینجا ضربات مهمی به عاملان فساد، که خود را معاف از مجازات میدانند زده است. البته در دوران اصلاحات جناح راست واکنش های شدیدی از خود نشان داده است.

اومانیته: موفقیت ها و شکست های اصلی آملو چه بود؟

"آبی آمنت: مکزیکی ها بدون شک از عزم رئیس جمهور"لوپز اوبرادور"آملو" که اکنون برادرش سکاندار شده برای جداسازی قدرت سیاسی و اقتصادی قدردانی می کنند زیرا در دوران او نخبگان اقتصادی نتوانستند به غارت کشور ادامه بدهند. امروزه فرار مالیاتی ممکن نیست و اعضای دولت و مقامات ارشد با اصلاحات همآهنگ شده اند. دیگر از پروازهای فرست کلاس، خودروهای شرکتی شیک و حقوق های نجومی مقامات ایالتی خبری نیست. مکزیکی‌ها این تغییرات را روزانه تجربه می‌کنند. مبارزه با فقر باعث شده تا 5 میلیون نفر از فقر نجات یابند. یعنی سطح فقر  از 42 درصد به 36.3 درصد کاهش یافته است. ناامنی شغلی رو به کاهش است و حداقل دستمزدها که درعرض 30 سال 70 درصد از قدرت خرید مردم کاسته بود افزایش یافته است. از سال 2018 تا اکنون 110 درصد دستمزدها افزایش یافته و شرایط زندگی در حال بهبود است: 30 میلیون خانوار از حداقل یکی از برنامه های اجتماعی که برای جوانان، سالمندان، کودکان و غیره در نظر گرفته شده است، بهره مند می شوند. هدف از بورسیه ها و آموزش در شرکت ها دور نگه داشتن جوانان از قاچاق مواد مخدر است. پروژه‌های زیربنایی بزرگ در فقیرترین مناطق در حال توسعه است و خصوصی‌سازی دو شرکت بزرگ فدرال الکتریکی و مکزیک "اویل" علیرغم تهدیدها و اعتراض‌های بخش خصوصی و همچنین واشنگتن متوقف شد.

امروز می‌بینیم که در مکزیک تحت حاکمیت چپ، نابرابری کمتر شده است، اگرچه هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود. برای مثال مبارزه با گروه های مسلح جنایت سازمان یافته که نیازمند تشکیل یک گارد ملی آموزش دیده است، ماموریتی که فقط ارتش می تواند به آن دست یابد. تحقیقات در مورد ترور 43 دانشجو منجر به زندانی شدن سربازان، اعضای جرایم سازمان یافته و همچنین سیاستمداران شد اما با توجه به نقش ارتش در این ماجرا، هنوز همه چیز روشن نشده است.

مبارزه با ناامنی مطمئناً یکی از چالش های اصلی خواهد بود که از اول اکتبر آغاز می شود. تعداد قتل‌ها کاهش یافته است، اما خشونت هنوز در کشور بیش از حد وجود دارد، و فعالیت جنایات سازمان‌یافته هنوز متوقف نشده است و همچنان منجر به زن ‌کشی، ترور روزنامه‌نگاران، ناپدید شدن آنها می‌شود. مبارزه با فقر اولویت اصلی رئیس جمهور خواهد بود. این بلا هنوز 36 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد، از جمله 9 میلیون نفر که در فقر شدید فرو رفته اند. از این رو نیاز به ادامه تحولات اجتماعی هستیم. افزایش حقوق ها و دستمزدها و اصلاح سیستم های بهداشت و تامین اجتماعی، باید شامل همگان بشود. آموزش و پرورش نیز یکی از بخش هایی است که باید یکسان و یک کاسه بشود.

برای حفظ برنامه های اجتماعی - که اکنون از نظر حقوقی در قانون اساسی آمده است - دولت باید قاطعیت بیشتری از خود نشان بدهد. این ضرورت یک دولت رفاه است. همچنان که اصلاحات مالیاتی عادلانه‌تر شدن آن باید به اجرا گذاشته شود.

قوه قضاییه هنوز در اختیار راست‌گرایان مخالف اصلاحات است. البته همه اینها بدون در نظر گرفتن روابط با بزرگترین شریک تجاری مکزیک، یعنی ایالات متحده، ممکن نیست، بویژه که بزودی دونالد ترامپ بار دیگر انتخاب خواهد شد و معاهده تجارت آزاد مکزیک- ایالات متحده- کانادا، مهاجرت و خواسته های واشنگتن بار دیگر شدت خواهد گرفت.

کلودیا شینبام می‌تواند روی اکثریت دو سومی مجلس برای دست و پنجه نرم کردن با این مسائل حساب کند.

https://www.humanite.fr/monde/amlo/victoire-de-la-gauche-au-mexique-le-peuple-a-refuse-le-retour-du-neoliberalisme..

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 930  -  30 خرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت