راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سفر پوتین

به کره شمالی

برای اتحاد بیشتر

آلکسی چیچکین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

 

سفر رسمی رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ در دست تدارک است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در 6 ژوئن در نشستی با روسای خبرگزاری‌های جهان گفت: روسیه روابط خود را با کره شمالی بدون توجه به اینکه چه کسی و چگونه به آن نگاه می‌کند، توسعه خواهد داد: «تا آنجا که به روابط ما با کره شمالی مربوط است، جمهوری دموکراتیک خلق کره، همسایه ما است، کسی این را دوست داشته باشد یا نه، ما روابط خود را توسعه خواهیم داد».

زمانی روسیه از برخی گامها در حق کره شمالی از جمله در قضیه مهاجرت کاری حمایت کرد و تحریم‌ها علیه مهاجران کارگری از کره شمالی را "تعجب آور" خواند: " کدام تهدیدات و چه کسانی را تهدید می کنند؟" پیونگ یانگ بارها "تمایل خود به مذاکره، از جمله با ایالات متحده آمریکا" را نشان داده است.

 فکر می‌کنم دقیقا این تمایل به مذاکره دلیلی برای دیدارهای رئیس‌جمهور سابق آمریکا ترامپ با کیم جونگ اون بود. علاوه بر این، کره شمالی ها با آمریکایی ها توافق کردند به اینکه آنها مانورهای نظامی انجام نخواهند داد و حتی منطقه آموزش نظامی خود را در آنجا منحل کنند. نه تنها در پاسخ به تصمیم مناسب ایالات متحده آمریکا، از جمله در بخش بانکی، موافقت کردند، بلکه آن را نیز انجام دادند. آنها این کار را انجام دادند. در پاسخ چه چیزی دریافت کردند؟ ایالات متحده آمریکا به طور یک جانبه این قراردادها را نقض کرد. و مستقیما، بدون هیچ محدودیتی، طبعاً کره ای ها این توافقات را ترک کردند.

همزمان، پوتین از روحیه روس هراسی در رهبری کره جنوبی خبر داد که اجازه ارسال مستقیم تسلیحات به اوکراین را می دهد. به عقیده برخی از ناظران محلی، این امر نشان می دهد که اطمینان مسکو مبنی بر اینکه تنش های دیپلماتیک با سئول در صورت رعایت برخی مرزها می تواند به طور بالقوه کاهش یابد.

پوتین هشدار داده که تغییر پویای وضعیت در منطقه آسیا-ا قیانوسیه، جایی که "قلب" اقتصادی جهان به تدریج در حال تغییر است، نیاز به گام های پر اهمیت و فوق العاده دارد.

آنطور که دبیر مطبوعاتی کاخ کرملین، دیمیتری پسکوف، پیشتر گفته بود، «... رئیس جمهور پوتین یک دعوت نامه معتبر برای دیدار رسمی از کره شمالی دارد. این بازدید در دست تدارک است. تاریخ چنین سفری را به موقع اطلاع خواهیم داد».

بدون هیچ شکی، سفر رسمی آتی رئیس دولت روسیه به جمهوری دمکراتیک خلق کره به دلیل توسعه فعال روابط اقتصادی در سال های اخیر و به ویژه روابط متقابل سیاسی روسیه و کره شمالی، مرحله کیفی نوینی را در همکاری‌ های دوجانبه رقم خواهد زد. همزمان، هر چند ظاهرا، اما طرف روسی از تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی خارج نشده است، تا حدی مانع توسعه تجارت متقابل و سایر اشکال همکاری اقتصادی می شود از جمله موارد دیگر محدودیت ها استفاده تجارت روسیه از مناطق ویژه اقتصادی با مقررات گمرکی و مالیاتی ترجیحی تأثیر است: "راجین – سونبونگ" در نزدیکی مرز کره شمالی با اتحاد جماهیر شوروی و منطقه آزاد اقتصادی فرامرزی "تومانگان" (جمهوری خلق چین، کره شمالی و فدراسیون روسیه) است. علاوه بر این، بخاطر تحریم ها استفاده از ظرفیت ترانزیتی بندر "راجین" را که بخشی از منطقه اقتصادی ویژه "راجین-سونبونگ" است، دشوار می کند. یادآوری می کنیم که این مناطق در دو طرف بخش شمالی مسیر راه‌آهن ترانس سیبری - کره شمالی (بخش‌های زاروبین، پوسیت، تومن، سونبونگ، راجین، چونگجین، هونگنام، پیونگ یانگ) قرار دارند. در نوامبر سال  2014 عملیات پروژه مشترک حمل و نقل و لجستیک "خسان – راجین" آغاز شد. طرف روسی (سالهای 2006-2015) در مجموع بیش از 250 میلیون دلار برای نوسازی زیرساخت های راه آهن از مرز روسیه (پوسیت-خسان) تا بندر "راجین" در نزدیکی کره شمالی و همچنین در ساخت ترمینال باربری مدرن در این بندر سرمایه گذاری کرد. در سالهای 2015- 2018 حمل و نقل چوب و زغال سنگ سیبری به چین در اینجا انجام شد. حمل و نقل کانتینری شروع به توسعه کرد. در این بین، پیونگ یانگ به طور سنتی تعرفه های ترجیحی را برای تجارت خارجی و حمل و نقل ترانزیت با فدراسیون روسیه و چین تعیین می کند. با این وجود، در سالهای 2016-2017 شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌هایی را علیه پیونگ یانگ اضافه کرد که به دلیل مشارکت طرف روسی در آنها، به تعلیق همکاری‌های یاد شده کمک کرد. از سوی دیگر، شرکای چینی ضمن نادیده گرفتن تحریم ها، در اوایل سالهای دهه 2010 برای اجاره تعدادی از ترمینالها در بنادر "راجین" و "چونجین" (بزرگتر از جنوب راجین) و سینویجو (دریای غربی - نزدیک مرز مشترک) به مدت 49 سال با شرایط ترجیحی دریافت کردند.

در این میان، هرچند ارتباط مستقیم ریلی بین فدراسیون روسیه و کره شمالی در اکتبر 2022 برقرار شد، اما استفاده از منطقه ویژه اقتصادی مذکور و بندر گمرگی "راجین" هنوز توسط طرف روسی از سر گرفته نشده است. از سال 2023، فدراسیون روسیه صادرات آرد گندم، ذرت، روغن نباتی، شیرینی، فرآورده های نفتی و دارو به کره شمالی را از سر گرفت. در سفر "کیم جونگ اون" رئیس جمهوری کره شمالی به خاور دور روسیه در سپتامبر 2023، چشم انداز همکاری دوجانبه سودمند در کشاورزی، حمل و نقل، صنعت ساخت و ساز و گردشگری مورد بحث قرار گرفت. در نوامبر 2023، دهمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی در پیونگ یانگ برگزار شد. "الکساندر کُزلف"، رئیس مشترک بخش روسی آن، وزیر منابع طبیعی و محیط زیست فدراسیون روسیه، هدف "بازگرداندن حجم "پیش از پاندمی" در گردش تجاری دوجانبه را اعلام و خاطرنشان کرد که از آغاز سال 2023 آن  به 28 میلیون دلار افزایش یافته است. اقلام و مواد اصلی صادرات روسیه محصولات کشاورزی بود: در درجه اول آرد، ذرت و روغن سویا. برای نیمه اول سال 2024، طرفین برای عرضه آزمایشی فرآورده های گوشتی روسیه برنامه ریزی کردند. به نوبه خود، پیونگ یانگ قصد دارد صادرات فلزات خاکی کمیاب (از نظر ذخایر آنها، کره شمالی یکی از مکان های برجسته در شرق آسیا را اشغال می کند)، محصولات نساجی، پلاستیک، سبزیجات و ماهی کنسرو شده و داروهای کره ای به فدراسیون روسیه را افزایش دهد. تا به امروز، سالهاست تقریباً 80 درصد گردش تجاری متقابل از صادرات روسیه حاصل می شود. بعید است حداقل در آینده نزدیک این عدم تعادل کاهش یابد. ترجیحا شکل روابط تجاری برای کره شمالی، به سبب کمبود تقریبا مزمن ارز خارجی، معامله پایاپای باقی می ماند که مدت هاست بیش از 70 درصد از حجم روابط اقتصادی خارجی کره شمالی را تشکیل می‌دهد. در عین حال، از ابتدای دهه 2020، طبق اطلاعات موجود، این معامله به طور فزاینده ای به تسویه حساب های متقابل خارجی در یوان چین متداول است که نقش مهم سنتی چین در سیستم مالی و اقتصادی کره سوسیالیستی را مورد تایید قرار می دهد. پیونگ یانگ همچنین تا حدی از دلار هنگ کنگ و پاتاکا ماکائو ( پول رایج در کشور ماکائو. مترجم) قابل تبدیل به ارزهای دیگر در معاملات اقتصادی خارجی استفاده می‌کند.

برخلاف دروغ پردازی های تبلیغات غربی، اهمیت راهبردی مشارکت مسکو و پیونگ یانگ از نقطه نظر ثبات منطقه ای در منطقه کم اهمیت نیست. بنابراین، مقامات کره شمالی مدام ادعاهای پوچ توکیو در مورد جزایر کوریل را رد می کنند. شایان ذکر است که کیم ایل سونگ، رئیس جمهور موسس کره شمالی، در سال 1956 از بیانیه اتحاد جماهیر شوروی- ژاپن مبنی بر انتقال دو جزیره از چهار جزیره کوریل جنوبی به ژاپن انتقاد کرده بود. (1) در سال 2014، کره شمالی وضعیت کریمه روسیه را به رسمیت شناخت و در ژوئیه 2022 به پنجمین کشوری تبدیل شد که استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخت. در عین حال، فدراسیون روسیه هنوز موضع رسمی خود را در مورد ادعاهای دیرینه ژاپن (از سال 1952) نسبت به جزایر کره ای دوکدو در شرق (ژاپن) دریای شرقی (ژاپن) اعلام نکرده است به طور مشترک از هر دو طرف، هم در شمال و هم در جنوب، از موازی 38 در شبه جزیره کره رد شده است. با این حال، بحق فرض کنیم که با توجه به نتایج مجدانه باز دید پیش رو، توافقنامه های دستیابی به موفقیتی امضا شود که بتوانند ثبات و امنیت منطقه ای را تقویت کند. آنطور که "کنستانتین آسمولوف"، محقق برجسته مرکز مطالعات کره در موسسه چین و آسیای کنونی آکادمی علوم روسیه می نویسد: به خودی خود سفر رهبر روسیه "یک حرکت قدرتمند حمایت از کشوری است که غرب تلاش می کند آن را به انزوای دیپلماتیک بکشاند."  و این امکان وجود دارد که در نتیجه توافقنامه جدیدی در مورد دوستی و همکاری منعقد شود که به نوعی جای سند امضا شده توسط مسکو و پیونگ یانگ در سال 1961 را پر کند. وجود یا عدم وجود یک مولفه نظامی-سیاسی در گزارش جدید سند بصورت یک نقشه سری باقی می ماند. در زمان یلتسین، توافقی که پیشترتا حد زیادی فاقد معنی شده بود «اعلام کردند که به طور کلی دیگر اعتبار ندارد، اما در شرایط دگرگونی معماری امنیت جهانی، از سوی مسکو نیاز به سندی هست که به پیونگ یانگ تضمین‌های مشخص و روشنی بدهد». مذاکرات آتی بین رهبران دو کشور - ولادیمیر پوتین و کیم جونگ اون - قطعا به معنی بازنگری طرف روسیه در سیاست تحریمی نسبت به این کشور دوست خاور دور خواهد بود، ضرورتی که نشریه ما بارها در سالهای  2022 و 2023 درباره آن نوشته است. سطح روابط تجاری- اقتصادی و نظامی- سیاسی بین کشورهای ما، مانند اشکال معین همکاری مشترک، در وهله نخست با منافع مسکو و پیونگ یانگ، اما همچنین با سطح تهدیدات و چالش‌هایی که از سوی غرب جمعی برای روسیه وجود دارد تعیین خواهد شد. آنطور که "ک. آسمولوف" می نویسد، هم ولادیمیر پوتین و هم کیم جونگ اون سیاستمدارانی «قادر به تصمیم گیری های غیرمنتظره و غیر استاندارد هستند. و از این رو، این احتمال وجود دارد که نتایج اجلاس، ضمن ایجاد همکاری مسکو و پیونگ یانگ در سطح جدیدی، به عنصر مهمی در شکل گیری نظم نوین جهانی تبدیل شود.»

 

توضیح:

1 - موضع مشابهی در مورد این اعلامیه توسط فرمانده کل چیانگ کای شک، رئیس «جمهوری چین» در تایوان، در ارتباط با ادعاهای توکیو نسبت به جزایر چینی دیایو (سنکاکوی ژاپنی) در دریای چین شرقی وجود داشت. این ادعاها همچنان پابرجا هستند، اما هم تایپه و هم پکن آنها را رد می‌کنند.

https://www.fondsk.ru/news/2024/06/11/rossiya-kndr-sankcionnyy-atavizm-yavno-zatyanulsya.htm

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 930  -  30 خرداد 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت