راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هشتاد سالگی

رهبر حزب کمونیست روسیه

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

  

روزنامه پراودا روز 21 ژوئن گزارشی از افتتاحیه نمایشگاهی در دومای دولتی روسیه به مناسبت زاد روز گنادی زیوگانف، رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه ارائه کرد.

افتتاحیه باشکوه این نمایشگاه با حضور رئیس و معاونان پارلمان، نمایندگان همه جناح های احزاب روسیه در مجلس دوما، رفقای حزبی، مهمانان خارجی از چین، کوبا، کره شمالی، ویتنام، لائوس و کشورهایی که با حزب کمونیست روسیه از دیرباز دارای روابطه صمیمانه هستند، حضور داشتند. دوستی و همبستگی ایدئولوژیک، همچنین هشت نوه گنادی آندریویچ، که به پدر بزرگ برجسته خود افتخار می کند نیز حضور داشتند.

این نمایشگاه توسط دیمیتری نویکوف، معاون دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه  افتتاح شد. به گفته برگزارکنندگان نمایشگاه، در این مکان فقط مرور یک داستان در باره شخصیت زیوگانف نیست بلکه تلاشی است برای بیان بخشی از زندگی نامه یکی از بزرگترین سیاستمداران دوران معاصر که نقشی تاریخ ساز در کشور ما داشته است.

در ابتدای نمایشگاه مقدمه ای از سرنوشت این چهره ممتاز بر روی غرفه قرمز "روسیه من" چاپ شده است "خانواده ما در منطقه اوریول سرزمین بومی روسیه زندگی کرده اند"... این متن کوتاه زندگینامه اینگونه آغاز می شود: اجداد گنادی آندریویچ در سه نسل معلم بوده اند. مجموع تجربه تدریس آنها 350 سال است. گنادی زیوگانف می نویسد: "آنها با الویت دادن به صرف نیروی خود در امر آموزش، در مزرعه دهقانی خود کار می کردند." من تمام دوران کودکی خود را با یک بیل و یک داس در دستانم گذراندم. سختی کار به من در زندگی بسیار آموخت.

هر بخش از نمایشگاه: "ریشه ها منبع قدرت هستند"، "آغاز یک سفر طولانی"، " تداوم خلاقیت"، "روسیه، میهن، مردم"، "آزمایش ها و امیدها"، "برای صلح و دوستی خلق ها"، " ورزش، دنیای توانمندی هاست"! همه این موارد بخشهایی از مراحل زندگی نامه غنی قهرمان روز را منعکس می کند.

در اینجا یک عکس سیاه و سفید از گنادی زیوگانوف جوان به همراه والدین وی "مارفا پترونا و آندری میخایلوویچ " نمایان است. آنها اولین معلمان او بودند. رهبر آینده حزب کمونیست فدراسیون روسیه کار خود را به عنوان معلم در مدرسه روستایی "میمرینسک" آغاز کرد و از همین محل با مدال افتخار فارغ التحصیل شد. او آن زمان 17 سال داشت. سپس با ادامه سنت خانوادگی وارد بخش فیزیک و ریاضیات موسسه آموزشی دولتی "اوریول" شد.

گنادی آندریویچ به یاد می آورد: "وقتی زمان خدمت به میهن فرا رسید، سعی کردم فرزندی شایسته برای پدرم باشم، پدری که در جنگ کبیر میهنی یک سرباز توپخانه خط مقدم بود و در نبردهای سواستوپل به شدت مجروح شد و یک پای خود را از دست داد." او این آزمایش را با افتخار پشت سر گذاشت. خود وی نیز در گروه نیروهای نظامی اتحاد شوروی در آلمان دموکراتیک در بخش شناسایی های مواد شیمیایی و تشعشعات خدمت کرده است.

گنادی آندریویچ، با سپاسگزاری از اولین مسؤلین حزبی ناحیه خود "خوخلوا" و «ایوانف" که از آنها روشهای مدیریت را آموخت یاد کرد. طی مدیریت آنها بود که منطقه اوریول، بگونه ای همه جانبه رشد کرد و به عنوان یک مرکز مهم صنعتی، علمی و آموزشی توسعه یافت ضمن این که این محل به پایتخت ادبی نیز به ثبیت رسید. همه این موارد توسط عکسها مستند شده اند.

رهبر حزب کمونیست در ادامه توضیح می دهد: در مسیر زندگی باید روزها و شرایط مختلفی را پشت سر می گذاشتم. در هر صورت من همیشه حمایت مردم منطقه محبوبم اوریول را بر روح و جسم خود احساس می کردم. سرزمین مادری من، وطن من... همواره رفقا و دوستان به من سخاوتمندانه قدرت و انرژی دادند و برای حرکت به جلو، مبارزه و ایجاد شرایط مساعد کمک کردند.

موضوع مبارزه و آفرینش در کل فضای نمایشگاه مشهود است، خواه مبارزه برای حفظ حزب باشد یا برای حقوق اجتماعی کارگران، حمایت از شرکت های ملی یا افتتاح مرکز کودکان میهن پرست، مجتمع بهداشتی نوساز Snegiri، در منطقه مسکو، تلاش برای نو سازی کارخانه عظیم کیروف، یا احیای صنعت هوانوردی، برگزاری مجمع اقتصادی اوریل، یا کمک های بشردوستانه به مناطق جدید آزاد شده جمهوری های مردمی روسیه نو... همه این موارد در اولویت کار حزب و رهبر آن قرار دارد.

در عین حال سخنان محبت آمیز و دلگرم کننده به قهرمان روز ابراز شد. مسن ترین نماینده پارلمان، نیکولای خاریتونوف، عضو هیئت رئیسه کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه و دو بار قهرمان اتحاد جماهیر شوروی، سوتلانا ساویتسکایا، از جناح حزب کمونیست صحبت کردند. آنها بیش از یک دهه را شانه به شانه گنادی زیوگانف مبارزه کردند. نیکولای میخائیلوویچ به نمایندگی از حزب کمونیست فدراسیون روسیه از رهبری ماهرانه حزب که به آن اجازه داد تا بر همه آزمایشات غلبه کند ابراز قدردانی کرد. سوتلانا ساویتسکایا، به ویژگی های مبارزاتی رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه اشاره کرد که در ماه ژوئیه سال 1991 با گروهی از سیاستمداران و شخصیت های فرهنگی با جدیت در "سخنانی با مردم" صحبت کرده و به شدت از سیاست های حزب کمونیست انتقاد کرد و این هنگامی بود که گورباچف و یلتسین و همراهان خواستار ایجاد یک جنبش مخالف اتحاد شوروی بودند. هدف زیوگانف تلاشی برای جلوگیری از انحلال اتحاد جماهیر شوروی بود. سوتلانا ساویتسکایا تأکید کرد: "گنادی آندریویچ! شما به ما یاد دادید تا چگونه بجنگیم شما حفظ کشور شوراها را در راس همه چیز قرار دادید."

در ادامه، ژانگ هانهویی، سفیر فوقالعاده و تام الاختیار جمهوری خلق چین در فدراسیون روسیه، خولیو آنتونیو گارمندیا پنیا، سفیر فوقالعاده و تام الاختیار جمهوری کوبا در فدراسیون روسیه، سخنان گرمی را بیان کردند: زیوگانف، به عنوان رهبر حزب کمونیست، یک شخصیت بزرگ سیاسی و دولتی، همیشه از طرف مردم خود مورد قدردانی و احترام قرار می گیرد.

این یک واقعیت است که گنادی آندریویچ زیوگانف یک سیاستمدار برجسته قرن های بیست و بیست و یک است که حتی مخالفان سیاسی وی در جبهه پارلمانی  نیزمجبور شده اند تا به آن اعتراف کنند.

در این نمایشگاه علاوه بر عکس ها، کتاب های بسیاری از زیوگانف، که نام آنها گویای متن هستند مانند: "قدرت"، "وفاداری"، "درک روسیه"، "شاهکار سوسیالیسم"، "در خدمت مردم"، "جهانی شدن و سرنوشت بشریت"، "اصلاحات" در یک دایره باطل" و مواردی دیگر به چشم می خوردند.

گنادی آندریویچ زیوگانف، آینده کشور ما را چگونه می بیند؟ او در همان مقدمه نمایشگاه "روسیه من" پاسخ این سوال را می دهد:

پس از بازدید از زیباترین گوشه های زمین، اذعان دارم: روسیه وسیع تمدنی منحصر به فرد است، سیاره ای عظیم که دوست داشتنی ترین آن را در تمام جهان نمی توان یافت. بیایید آن را حفظ و محافظت کنیم. و به یاد داشته باشیم که کاملاً این حق را به دست آورده است که در آن سیستمی بر اساس اصول عدالت، دوستی و برادری خلق ها و در نتیجه نظامی بر مبنای سوسیالیسم استقرار یابد.

 

https://www.rline.tv/news/2024-06-23-gazeta-pravda-rasskazala-ob-otkryvsheysya-v-gosdume-vystavke-posvyashchennoy-80-letiyu-gennadiyu-zyu

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 931  -  6 تیر 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت