راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پس از غزه

اکنون حمله به لبنان

روزنامه اومانیته - ترجمه جعفر پویا

   

در حالی که ارتش اسرائیل مدعی است برنامه های عملیاتی برای حمله به سرزمین لبنان را تایید کرده است، رهبر حزب الله تاکید می کند که مبارزه سازمانش برای جبهه حمایت از فلسطینی ها است. ایالات متحده از ادامه تنشها در لبنان نگران است.

تعداد کشته شدگان به تنهایی بیانگر تنشی هستند که در مرز بین لبنان و اسرائیل حاکم است. بیش از 400 لبنانی از جمله روزنامه نگاران و امدادگران در هشت ماه گذشته در اثر حملات هوایی ارتش اسرائیل و شلیک توپخانه کشته شدند .  ازسوی دیگر 25 نفر در اسرائیل جان باختند. حداقل 90000 لبنانی آواره و بیش از 60000 نفر مجبور به ترک خانه های خود در شمال اسرائیل شده اند. حزب الله اخیراً اعلام کرده است که از 8 اکتبر تاکنون بیش از 2100 عملیات نظامی علیه اسرائیل انجام داده است. در غزه، 37000 فلسطینی و حداقل 500 فلسطینی در کرانه باختری کشته شدند.

 وزیر امور خارجه اسرائیل در بیانیه ای رسمی گفت: ما به لحظه ای نزدیک هستیم که تصمیم می گیریم قوانین بازی را در برابر حزب الله و لبنان تغییر دهیم. در یک جنگ همه جانبه، حزب الله نابود خواهد شد و لبنان ضربه سختی خواهد خورد.

به عنوان بخشی از "ارزیابی وضعیت" که روز سه شنبه با حضور سرلشکر "اوری گوردین"، فرمانده منطقه نظامی شمال و رئیس اداره عملیات، سرلشکر "اودد باسیوک"، انجام شد، برنامه های عملیاتی برای یک حمله در لبنان تایید و تصویب  شده است. ارتش نشان می دهد. همچنین تصمیم گرفته شد که به بهبود آمادگی نیروها در زمین ادامه دهد.

با این حال، همزمان، "عاموس هوخشتاین"، فرستاده ویژه آمریکا برای لبنان، در بیروت حضور داشت و کاهش تنش میان اسرائیل و حزب‌الله را «فوری» دانست و از «وضعیت جدی» صحبت کرد. وی پس از توقف خود در اورشلیم افزود: ایالات متحده ، می خواهد از "یک جنگ در مقیاس بزرگ" اجتناب کند.

تبادل آتش هر روز در دو طرف مرز اتفاق می افتد. در عرض چند روز این درگیری‌های مسلحانه تشدید شده و اسرائیل دیگر تمایل خود را برای مقابله مستقیم با حزب‌الله پنهان نمی‌کند. روز سه شنبه، مقامات اسرائیلی مدعی شدند که زیرساخت های نظامی را در چندین منطقه در جنوب این کشور هدف قرار داده اند. روز دوشنبه، ارتش اعلام کرد که یک «اپراتور مرکزی» را در بخش موشکی حزب‌الله طی یک حمله پهپادی کشته است. یک هفته قبل، اسرائیل "طالب عبدالله"، فرمانده یک بخش از سازمان شیعی لبنان را که بخش غربی خط مقدم بین مرز با اسرائیل و رودخانه "لیتانی" را پوشش می‌داد، ترور کرد.

تلاش برای تحریک حزب الله هرگز متوقف نمی شود. در این زمینه، مداخله حسن نصرالله، دبیرکل این سازمان در چهارشنبه هفته جاری به طور ویژه مورد انتظار بود. او مرتباً تکرار کرده است که سازمانش تنها در صورتی حملات خود را متوقف خواهد کرد که اسرائیل تهاجم خود به غزه را متوقف کند و آتش بس را اعلام کند.

او روشن وصریحا گفت: ما جنگ تمام عیار را نمی‌خواهیم، ​​زیرا جنگ ما یک جبهه پشتیبانی است. دشمن در مورد جنگ صحبت می کند، اما نمی تواند انجام دهد. نیت ما هر چه باشد، جنگ همه جانبه بخواهیم یا نخواهیم، ​​دشمن موظف است در شمال کشور آماده بماند. حسن نصرالله همچنین با احساس رضایتی بی‌پناه خاطرنشان کرد: یکی از رهبران ارشد اسرائیل متوجه شد که اگر جبهه لبنان در آنجا نبود، این به ارتش اسرائیل اجازه می‌داد تا از تلفات سنگین  در جریان عملیات خود در غزه جلوگیری کند .

 نگرش اسرائیل در تقابل با متحد بزرگ آمریکایی خود، در واقع نشان دهنده تمایل بنیامین نتانیاهو برای اعمال فشار بر جو بایدن برای ادامه جنگ خود در غزه و به بهانه نابودی حماس، خالی کردن سرزمین فلسطین از اکثریت ساکنان آن است.

نخست وزیر اسرائیل با به صدا درآوردن یک جنگ احتمالی با لبنان، که واشنگتن آن را نمی‌خواهد، به ایالات متحده می‌گوید «می‌ده و می‌گیرد». نتانیاهو در پاسخ به سوال فیگارو در مورد پیشنهاد امانوئل ماکرون که در یک ابتکار سه جانبه ایالات متحده-فرانسه اسرائیل ارائه شد، آن را با تحقیر کنار گذاشت: «سرآشپزهای زیاد در آشپزخانه سوپ را خراب می کنند.» ما در مقابل پیشنهاد  رهبری هستیم که در گوشه و کنار، در آستانه استعفا یا سرنگونی توسط مردم خودش است.

 

.https://www.humanite.fr/monde/armee-israelienne/liban-hassan-nasrallah-ne-veut-pas-de-guerre-totale

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 931  -  6 تیر 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت