راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگرانی امریکا از اتحاد

روسیه با ویتنام و کره شمالی

النا پانینا- بنیاد روسترات

ترجمه- کیوان خسروی

  

دیدار پوتین از کره شمالی، ایالات متحده آمریکا را نگران کرد. جان کربی، که بر ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا نظارت دارد، به این موضوع تلویحا اشاره کرد.

 این امر به راحتی قابل توضیح است: محور استراتژیک روسیه - چین - ایران - کره شمالی قادر است موقعیت بین المللی آمریکا را کاملا تغییر دهد. آنگونه که کربی گله می کند، ایالات متحده نه تنها در اوکراین و شبه جزیره کره، بلکه "همه جا"- در همه مناطق کلیدی جهان دچار مشکل خواهد شد. می تواند یک دومینو آغاز شود و واشنگتن هنوز نمی داند با آن چه کند. تصمیم روسیه برای امضای پیمان مشارکت راهبردی جامع با کره شمالی یک چرخش رادیکال در روابط روسیه و کره شمالی است که پیامدهای همه جانبه و گسترده ای دارد. بازتاب جزییات معاهده هر چه باشد، این امربطور قطع پتانسیل اقتصادی و نظامی هر دو کشور را افزایش خواهد داد و علیه منافع آمریکا عمل خواهد کرد. و این گامی دیگر از سوی پوتین در غرب، شرق و جنوب است. پوتین با پیشنهادات خود در آستانه "اجلاس صلح" سوئیس انگیزه بوجود آورد.

در کنفرانس سوئیس بدنبال عراق و اردن، رواندا نیز حاضر به امضای بیانیه پایانی کنفرانس نشد و این سیلی دیگری به صورت هژمونی طلبان جهان است. دیدار پوتین از کره شمالی و سپس ویتنام، ادامه پویائی دیپلماسی روسیه است. بویژه که، مذاکرات بین رهبران سه کشور، تقویت بلوک های ضد آمریکایی است.

مشکل ایالات متحده اینست که این کشور برای نخستین بار قادر نیست از استراتژی جبهه مقابل را خراب کند و با سیاست "تفرقه بینداز و حکومت کن" مانع تحقق استراتژی آنها شود. امریکا نمی تواند از ایجاد ائتلاف هایی که به نرمی و یا با خشونت علیه آن جهت گیری شده، جلوگیری کند.

امپراتوری آمریکا حتی دیگر قادر به جلوگیری از اتحاد وابستگان خود نیست. به زبان "سان تزو"، ایالات متحده آمریکا نمی تواند اتحادها، مقاصد و نقشه های دشمنان خود را خنثی کند و بیشتر به سوی ناپسند ترین و مطرودترین گزینه برای یک جنگ طولانی - "محاصره دژها" کشیده می شود. ایالات متحده آمریکا در حال از دست دادن کلیه منابع استراتژیک است: زمان، انرژی، احساسات، پول، مردم، قلمرو ها. و هر چه دورتر، بیشتر. نخبگان آن راهی برای خروج نمی بینند. آنها دیگر نمی توانند از این گره کشنده تشدید تنش ها بیرون بیایند. در جهان آنهایی ظاهر می شوند که حفره هایی را در قدرت و اقتدار واشنگتن می بینند و با جسارت بیشتر از آن استفاده می کنند. هر کسی که رئیس جمهور بعدی ایالات متحده آمریکا شود، میراث بسیار بدی در انتظار اوست. باید بین بد و خیلی بد یکی را انتخاب کرد. بسیاری در غرب تصور می کنند که ایالات متحده آمریکا در حال "جوش آوردن" روسیه با حرارت کم است. یا شاید هم برعکس شود؟

 

https://russtrat.ru/aktualno/19-iyun-2024-2031-12502

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 931  -  6 تیر 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت