راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

غروب اول اکتبر

میتوانست طلوع

یک جنگ فراگیر بشود

نویسنده: دیمیتری مینین

ترجمه: آذرنگ

  

در غروب 1 اکتبر 2024، برای بسیاری به نظر می رسید که وحشتناک ترین پیش بینی ها در مورد توسعه جنگ درخاورمیانه به حقیقت می پیوندد. تصویر حمله موشکی ایران در پاسخ به اقدامات ارتش اسرائیل در منطقه، به معنای واقعی کلمه تمام مردم اسرائیل را وحشت زده کرد، بسیاری از آنها روز قبل از بمباران "موفق" لبنان را با شادی جشن گرفتند. صدها موشک بالستیک تهران (طبق ادعای ایران - تا 500 ، طبق برآوردهای غربی - حدود 200) تمام آسمان را به آتش کشیدند. انتظار می رفت بلافاصله درگیری های گسترده در سراسر منطقه آغاز شود. ترامپ در ایالات متحده که همه چیز را با رقابت های ریاست جمهوری پیوند می زند، به همین مناسبت گفت: بودن بایدن و هریس در کاخ سفید به یک جنگ جهانی منجرمیشود.

اما صبح فرا رسید و ارتش اسرائیل که همان شب قول داده بود با «آتش بی‌سابقه» به ایران پاسخ دهد، به قول خود عمل نکرد. و تهران اعلام کرد که از نتایج حمله خود کاملاً راضی است و اگر اسرائیل خود به انتقام وعده داده شده متوسل نشود، دیگر به چنین اقداماتی ادامه نخواهد داد. ناگهان مشخص شد که بدون احتساب عواقب وحشت سراسری، عملاً هیچ تلفاتی در اثر سقوط موشک‌های ایران وجود نداشته است. اما ایران آن موقع به کجا شلیک کرد و چرا اینقدر خوشحال است در حالی که ارتش اسرائیل قطعا متحیر است؟ دستاورد اصلی تهران البته در جبهه اطلاع رسانی و تبلیغاتی به دست آمد که تقریباً در نبردهای مدرن پیشتاز شده است .

همه در شبکه جهانی به وضوح دیدند و این واقعیت قابل انکار نیست که چگونه بخش قابل توجهی از موشک های ایران و شاید اکثریت آنها به راحتی بر سیستم های دفاع موشکی «گنبد آهنین» و «فلاخه دیوید» اسرائیل غلبه کردند و اگرچه رسانه‌های غربی و اسرائیلی اعلام کردند که عملیات ایران موسوم به «قول واقعی 2» تقریباً مخفیانه از سوی رئیس‌جمهور منتخب ایران، م. پزشکیان انجام شده است، او بلافاصله از حمله موشکی ایران حمایت کرد و گفت: « گنبد آهنین رژیم صهیونیستی شکننده تر از شیشه شد.»

در این حمله هیچ غیرنظامی اسرائیلی کشته نشد .

ایران از زمان پرتاب موشک های خود اعلام کرد که همه آنها منحصراً برای اهداف نظامی در نظر گرفته شده اند و هیچ آسیبی به شهروندان عادی وارد نمی کنند.

 با توجه به فشردگی وکوچکی کشور، بسیاری از ساکنان شهرهای اسرائیل فکر می کردند که موشک ها مستقیماً به سمت آنها پرواز می کنند، اما در واقع در پایگاه های نزدیک فرود آمدند. به سختی می توان گفت که دقیقاً چه میزان خسارت به ارتش اسرائیل وارد شده است و آیا در بین نظامیان تلفات وارد شده است یا خیر. هر رسانه اسرائیلی که اطلاعاتی در این مورد منتشر کند یا هر فردی که اطلاعاتی را در فضای مجازی منتشر کند، به شدت مجازات خواهد شد. ستاد کل به هیچ وجه ضرر و زیان را قبول نمی کند. ایرانی ها از "نابودی کامل" بزرگترین پایگاه هوایی اسرائیل،« نواتیم»، در صحرای «نقب»، از جمله خنثی سازی 20 فروند از آخرین جنگنده های اف-35 آمریکایی، که ممکن است در سراسر کشور به این تعداد نباشند، صحبت می کنند.

 و همچنین آسیب جدی به پایگاه هوایی« تل نوف »در نزدیکی تل آویو، جایی که عمدتاً در آن هواپیماهای دوربرد «اف 15» مستقر هستند. تأیید این داده ها تقریباً غیرممکن است، اما این واقعیت که هر دوی این پایگاه ها حداقل 10مورد  حمله موشکی داشته اند و "چیزی" به طور جدی در دریا می سوزد، توسط بسیاری از ناظران مستقل ثبت شده است. ارتش اسرائیل همچنین به حملات به پایگاه های هوایی اعتراف کرد. و این موفقیت واقعی ایران است که احتمالاً واکنش فوری اسرائیل را به حالت تعلیق درآورده است.

 انتظار می رفت که هدف اصلی اسرائیل  در خاک ایران، همانطور که وی بارها اعلام کرده است، تاسیسات هسته ای تاسیسات نفتی می باشد. با این حال، تهران با حمله به پایگاه« تل نوف»، جایی که گمان می‌رود کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل در آن قرار دارد، و« نواتیم»که بخشی از پوشش دفاع موشکی مرکز اصلی هسته‌ای «دیمونا» است، نشان داد که اسرائیل نیز در این زمینه کاملا آسیب‌پذیر است. منطقه بسیار حساس که اگر موشک ایرانی بتواند "سپر" را مورد اصابت قرار دهد، به این معنی است که خود راکتور نیز می توانداسیب ببیند. در حمله قبلی ایران در آوریل امسال به اسرائیل ایرانی ها تنها با یک موشک پایگاه« نواتیم» را مورد اصابت قرار دادند و پس از آن اسرائیلی ها به طور غیر منسجم جایی در صحرای ایران را بمباران کردند. علاوه بر این، به گفته کارشناسان، در این اقدام، ایران مجموعه‌ای از موشک‌های بالستیک شهاب 3 با برد 2.5 هزار کیلومتری تولید سال‌های 2003 تا 2004 را شلیک کرد. نسخه های مدرن دارای تصحیح مسیر ماهواره ای بر اساس« ژپ اس », و همچنین یک کلاهک مشترک (5 بلوک 220 کیلوگرمی هر کدام) و مجتمع هایی برای غلبه بر سیستم دفاع موشکی هستند. با این حال، خطرات آنقدر بالا رفته است که تصور اینکه رهبری سیاسی کنونی اسرائیل از یک حمله تلافی جویانه گسترده خودداری کند، دشوار است. نتانیاهو، گام به گام، با پیگیری اهداف عمدتاً شخصی مبنی بر اجتناب از عدالت برای جنایات، کل اوضاع منطقه را به حدی ملتهب کرده است که اگر اکنون کناره گیری کند، به سادگی توسط رفقای خود و مردم "دریده" خواهد شد. تنها چیزی که باقی می ماند« آرماگدون»هسته ای  واقعی است، که واقعاً «همه چیز و از همه» را حذف خواهد کرد.

 اقدام ایران بار دیگر همه کسانی را که در خاور میانه زیر ضربات ارتش اسرائیل همه چیز خود رااز دست داده بودند، به هیجان آورد .

رهبر حزب الله، شیخ نصرالله،را کشتند. کشتن رهبران هرگز راه قابل اعتمادی برای تضعیف رژیم ایدئوکراتیک نبوده است. در عوض، رهبران جدید می آیند، حتی رادیکال تر . حزب‌الله در شرف جبران خسارات سنگین است و زندگی در شمال اسرائیل تحت ضربات آن به جهنم تبدیل خواهد شد.

با بهره گیری از انتقال تعدادی از واحدهای اسرائیلی از غزه به لبنان، شبه نظامیان حماس به ناچار در جنوب اسرائیل فعال تر خواهند شد. در کرانه باختری، جایی که اکثریت فلسطینی ها زندگی می کنند، یک قیام عمومی فقط به یک جرقه نیاز دارد. برخلاف تضمین رسانه های غربی، اطرافیان اسرائیل با درجات مختلف شدت در حال رادیکالتر شدن هستندحاکمان کشورهای سنی احساس ناراحتی می کنند زیرا این عمدتاً شیعیان هستند که از هم مذهبیان فلسطینی خود دفاع می کنندبه عنوان مثال، در اردن، برای اولین بار در انتخابات پارلمانی اخیر، حزب اخوان المسلمین پیروز شد، که از ملک عبدالله می خواهد که مسیر خود را نسبت به اسرائیل سخت تر کند. رئیس‌جمهور ترکیه حتی اجازه شروع جنگ علیه آنها را می‌دهد، و اگرچه تعداد کمی معتقدند که آنکارا واقعاً به این مهم دست خواهد یافت، حتی اردوغان نیز که مستعد سخنان تند است، هنوز اجازه این سطح از تهدیدها را نداده است. کشورهای عربی اصلی مصر و عربستان سعودی که در مجمع عمومی سازمان ملل توسط نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو به عنوان «کشورهای مبارک» طبقه بندی شده اند، به نظر نمی رسد که شمشیرهای خود را به صدا درآورند، انها حتی به همکاری بااسرائیل  فکر نمی کنند. "قرارداد ابراهیم" بین اسرائیل و آنها به خاک تبدیل شده است. اسراییل که اکنون از نظر فن آوری نابود نشدنی به نظر می رسد، از نظر وجودی در دراز مدت بسیار شکننده است.

از حدود 15 میلیون نفری که در سرزمین های رسمی به رسمیت شناخته شده و اشغال شده آن زندگی می کنند، یهودیان 7 میلیون نفر را تشکیل می دهند، عرب های دسته های مختلف (شهروندان کشور ساکن در داخل کشور، فلسطینی های محروم از حقوق، ساکنان بیت المقدس شرقی با وضعیت متوسط) - 8 میلیون نفر.

.. . نیروی رزرو برای بازگرداندن یهودیان به اسرائیل پایان رسید. در عوض، حرکتی در جهت مخالف انتظار می‌رود که عمدتاً توسط درگیری‌های بی‌پایانی که اسرائیل در شرایط کنونی به آن محکوم شده است، تسهیل می‌شود.

 با این حال، نخبگان اسرائیل، که به دلایل مذهبی، ایدئولوژیک و غیره، ایجاد دو دولت و حتی بیشتر از آن ارائه حقوق برابر برای همه (آنگاه قدرت فوراً از بین می‌رود) را نمی‌پذیرند، تنها می‌توانند تهدید «آرماگدون» را به تأخیر بیندازند. اما آن را حذف نکنند مقیاس احتمالی آن فقط در حال افزایش است. و هر چه تصمیم در مورد محل سکونت عادلانه مشترک یا همسایه این دو جامعه به تعویق بیفتد، در اصل این کار دشوارتر می شود میزان طرد و ناسازگاری متقابل فقط در حال افزایش است. اگر اکنون متوقف نشوید، به سادگی هیچ گزینه دیگری باقی نخواهد ماند جز لغزش در هرج و مرج کامل و درورطه نابودی متقابل. https://www.stoletie.ru/politika/blizhnij_vostok_armageddon_neminujem_641.htm

Ближний Восток: Армагеддон неминуем

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 942  -  18 مهر  1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت