راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تورم در جیب
چه کسی است؟

میخایل کاستریکوف پراودا شماره 103
ترجمه- کیوان خسروی

  

در 13 سپتامبر، بانک مرکزی فدراسیون روسیه تصمیم گرفت نرخ بهره را به 19درصد افزایش دهد. این دومین افزایش طی یک سال است و افزایش بعدی در ماه اکتبر امکان پذیر است. به یاد بیاوریم که ما سال 2024 را با 16 درصد شروع کردیم و در ابتدای سال 2023 این رقم 5/7 درصد بود. به گفته رئیس بانک مرکزی،"الویرا نابیولینا"، این کار برای مبارزه با تورم انجام می شود و در ماه اوت از مقدار پیش بینی شده فراتر رفت. با این وجود، تردیدهای ابهام آمیز ما را آزار می دهند ... با آن تصمیم بانک مرکزی که قابل انتظار بود آغاز می کنیم. در صفحات پراودا، اقتصاددان، تاتیانا کولیکووا، همکار همیشگی ما، مدتها پیش خاطرنشان کرده بود که بانک مرکزی هنگام پیش‌بینی کاهش تورم در نیمه دوم سال جاری بشدت اشتباه کرده است و اکنون مجبور است سیاست‌های پولی – اعتباری را سخت‌تر کند. این روند دارای جنبه های منفی است. "نیکلای آرِفیف" دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه در مسائل اقتصادی و معاون دومای دولتی بارها تاکید کرده بود که: نرخ بالای بانک مرکزی تولید واقعی را خفه می کند، که به هر حال نمی تواند بگوید چیز خوبی است. "تاتیانا کولیکووا" همچنین خاطرنشان کرد که تورم پیش از هر چیز توسط وام های مصرفی ، به ویژه وام های ترجیحی از بین می روند، و هیچ مشکلی با وام ارزان شرکتی وجود ندارد، زیرا آن برعکس، تولید کالا ها را تحرک می بخشد و بدین ترتیب به کاهش تورم کمک می کند. اضافه کنیم که خود دولت روسیه ضمن افزایش تعرفه های عمومی و خدماتی در ژوئیه گذشته در تسریع تورم نقش داشت. در عین حال، بر اساس پاسخ هایی که هیئت تحریریه ما از مناطق دریافت کردند، مسئولان مناطق خوشحالند، که تعرفه ها را حتی بالاتر از 8/9 درصدی که وزارت توسعه اقتصادی انتظار داشت، افزایش داده اند. پس چرا پس از این تعجب می کنند که تورم سالانه در فدراسیون روسیه در سطح 5/6-7 درصد پیش بینی شده بودند، اما در ماه اوت بیش از 9 درصد بوده است؟
اما همه چیزدر اینجا به این سادگی هم نیست. دقیقاً ده سال پیش، در جریان موج آن زمان تحریم‌های ضد روسیه، تورم به همان 9 درصد رسیده بود، اما بانک مرکزی این نرخ را فقط کمی بالاتر از سطح آن – 5/9 درصد نگه داشت. و بعداً به شدت تا 17درصد افزایش یافت، اما تورم در آن زمان در اوج خود به 9/16درصد رسید. تناسب کنونی شاخص تورم نرخ تورم و نرخ بهره بانک مرکزی خودسرانه به نظر می رسد. البته مگر اینکه نقل قول معروف اثر مارک تواین در مورد دروغ و آمار را به خاطر نداشته باشید... نگاهی به پژوهشی که نتایج آن به صورت هفتگی توسط مرکز "رومیر" منتشر می شود بیندازیم. آن "شاخص صور تحساب متوسط" نامیده می شود و مبنای آن هزینه های 40 هزار شهروند روسیه است که در 240 شهرک زندگی می کنند. انتخاب بدی نیست، اینطور نیست؟ هفته گذشته از 9 تا 15 سپتامبر را ما نقل و قول می کنیم، "میزان میانگین صورت حساب ها برای خرید کالاهای مورد تقاضا روزمره شامل 850 روبل بود که 34 روبل یا 4 درصد بیشتر از هفته پیش است. در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته، میزان صورت حساب های میانگین 100 روبل افزایش یافته و بدین ترتیب 3/13درصد اضافه شده است. و در ابتدای ماه اوت، افزایش بسیار شدید هزینه های روس ها در اعلام سالانه – 4/25 درصد تعیین شده است. آیا این همان تورم نیست؟ "رومیر" همچنین روشی برای محاسبه "شاخص پول زیادی و آزاد" دارد، یعنی آن وجوهی که پس از انجام هزینه های منظم ضروری نزد شهروندان باقی می ماند. ماه اوت گذشته این شاخص 4/20 درصد بود. یک سال پیش، روس‌ها به طور میانگین 9/26درصد از پول زیادی موجود را داشتند که برای خرید کالاها می توانست مورد استفاده قرار گیرند و برای موارد ضروری در نظر گرفته نمی شوند.
این در واقع همان چیزی است که در تمامی گفتگوهای مقامات عالی در مورد رشد بی سابقه دستمزدها و درآمد واقعی مورد نیازشهروندان فدراسیون روسیه قرار دارند. عمل کرد سخت و ناگوارحاکی از آن است که من و شما شروع به هزینه های بیشتر برای غذا کرده‌ایم، زیرا گران‌تر شده است، و برای چیزهای دیگر کمتر شده است، زیرا پول کمتری نیز باقی مانده است. و حجم اعتبار مصرف نه به دلیل زندگی خوب، بلکه از این رو که مردم به سادگی پول کافی ندارند و بدهکار می شوند، در حال رشد است. آنچه ارقام تورمی که "روستات" (خدمات آمار ایالتی فدرال) برای ما ترسیم می کند، به یاد بیاوریم که این سازمان در سال 2017 استقلال خود را از دست داده و اکنون تابع وزارت توسعه اقتصادی است. در مورد مجموعه کالاها و خدمات مورد تایید این وزارتخانه که برای محاسبه تورم استفاده می شود، مدت ها است که سوالاتی مطرح شده است. برای نمونه، آیا این شاخص برای آن تدوین نشده که به چشم رئیس خوشایند باشد؟ در این میان، تورم واقعی در جیب ماست و به نظر می رسد بانک مرکزی از سطح آن مطلع است.
https://gazeta-pravda.ru/issue/103-31596-2023-sentyabrya-2024-goda/inflyatsiya-v-nashem-karmane

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 942  -  18 مهر  1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت