راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 مکزیک نمی خواهد
از امریکا دستور بگیرد

روزنامه اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

در مکزیک کلودیا شینباوم مترقی به قدرت رسید و چپ در موقعیتی قدرتمند قرار گرفت. ائتلاف چپ اکثریت فوق العاده ای را در پارلمان این کشور بدست آورد و راه را برای اصلاحاتی که «لوپز اوبرادور» رئیس جمهور مستعفی تنظیم کرده بود هموار کرد.
ایالات متحده مخالف اصلاح سیستم قضایی مکزیک است. سیستم قضاپی که از فساد و رشوه و مشتری گرایی رنج می برد.
« کلودیا شینباوم»، از اول اکتبر سکان ریاست جمهوری مکزیک را بدست می گیرد. او شهردار سابق مکزیکوسیتی است.
تحول سیاسی در مکزیک در سال 2018 توسط رئیس جمهور مترقی «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» (معروف به "آملو") آغاز شد و اکنون شینباوم قرار است آن را ادامه بدهد.
راست روها که انتخابات را باخته اند از پذیرش شکست خود طفره می روند و به یک انقلاب رنگی امید دارند.
راست روها که چندین دهه رهبری مکزیک را بر عهده داشتند نه در آن چند دهه و نه اکنون که قدرت از کف داده اند حرفی برای گفتن و طرحی برای اصلاحات ندارند. آنها عادت به تقلب در انتخابات دارند.
اکنون پیروزی چپ مدیون کارگران و اکثریت عظیم مردم است. "فرناندز نورونیا"، از رهبران حزب کارگران مکزیک می گوید:
شکست خوردگان انتخابات نمی خواهند این شکست را زیرا از اصلاحات در قانون اساسی وحشت دارند.
درحالیکه این اصلاحات خواست شهروندانی است که پای صندوق‌های رای رفتند و به چپ رای دادند.
اپوزیسیون میداند که با اصلاح قانون اساسی موقعیت او تضعیف خواهد شد.
اصلاحات چندین دستاورد اجتماعی را موجب خواهد شد که در صورت بازگشت راستگرایان به قدرت همه آنها میتواند بر باد برود. از جمله اصلاحات قضایی که مبارزه با فساد، حذف امتیازات و رشوه خواری را کنترل می کند.
دولت چپ می‌خواهد این فرصت را به مردم بدهد که مستقیماً اعضای دیوان عالی و همچنین همه قضات و اعضای شورای قضایی فدرال را انتخاب کنند. اصلاحات همچنین به دنبال کاهش حقوق قضات است. (یک وزیر دیوان عالی در حال حاضر حقوقی نزدیک به 13000 یورو در ماه دریافت می کند. یعنی دو برابر از رئیس جمهور و 37 برابر بیشتر از حداقل دستمزد کارگران) و اینها یعنی برچیدن بساط اشرافیت در مکزیک.
ایالات متحده از طریق سفیر خود درمکزیک مخالفان اصلاحات را حمایت می کند. نباید فراموش کرد که اصلاحات قضائی خود به نوعی مقابله و مبارزه با مافیای مواد مخدر است.
رئیس جمهور برگزیده مکزیک با افشای نقش مخالف ایالات متحده و تهدید دولت او به تحریم ها گفت:
ما نباید همه چیز را با واشنگتن همآهنگ کنیم، اما خواهان حفظ مناسبات اقتصادی خود با امریکا هستیم به آن شرط که امریکا به حاکمیت مکزیک احترام بگذارد.
https://www.humanite.fr/monde/amlo/mexique-la-progressiste-claudia-sheinbaum-prendra-le-pouvoir-avec-une-gauche-en-position-de-force

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 940  -  21 شهریور 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت