راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اجلاس سران چین
و افریقا در پکن

گزارش سایت «مردم رپورت»
ترجمه- عسگر داوودی

  

نشست سه روزه مجمع همکاری چین و آفریقا با حضور بیش از 53 هیئت نمایندگی از آفریقا و با حضور آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در پکن برگزار شد.
شی جین‌پینگ دبیر اول حزب کمونیست و رئیس جمهور چین پنجشنبه 15 شهریور در مراسم افتتاحیه «مجمع چین ـ آفریقا» که در تالار بزرگ خلق پکن برگزار شد، از روابط با قاره آفریقا با عنوان «بهترین دوره تاریخ» برای دو قاره تمجید کرد.
وی در این نشست به تامین بیش از 50 میلیارد دلار برای آفریقا در سه سال آینده متعهد شد و همچنین وعده داد تا همکاری درزیرساخت‌ها و تجارت با این قاره را تقویت کند.
او در سخنرانی خود گفت که چین آماده است تا با طرف آفریقایی برای اجرای «10 برنامه اقدام مشارکت در سه سال آینده» برای ترویج مشترک مدرنیزاسیون همکاری کند. وی همچنین پیشنهاد کرد که روابط دوجانبه بین چین و همه کشورهای آفریقایی که روابط دیپلماتیک با چین دارند به سطح روابط استراتژیک ارتقا یابد
شی با بیان فهرست 10 برنامه برای اقدام مشارکت، گفت چین مایل به همکاری با آفریقا در ایجاد بستری برای تبادل تجربه در مدیریت دولتی، ایجاد یک «شبکه اداری دانش توسعه چین- آفریقا» وایجاد 25 مرکز تحقیقاتی در آفریقا است. در این رابطه چین در آینده نزدیک 1000 تن از رهبران احزاب آفریقایی را به چین دعوت خواهد کرد تا تبادل تجربیات در حزب و حکومت را عمیق تر کند.
شی گفت: یک سوم جمعیت جهان در چین و آفریقا زندگی می کنند. بدون مدرنیزاسیون چین و آفریقا، نوسازی جهانی وجود نخواهد داشت.
10 برنامه پیش بینی شده مشارکتی زمینه های مبادلات و متقابل، رونق تجاری، همکاری زنجیره ای صنعتی و همکاری های توسعه، بهداشت، کشاورزی و رفاه مردم، تبادلات فرهنگی و مردمی، توسعه سبز و امنیت مشترک را پوشش می دهد. وضعیت کلی روابط چین و آفریقا را به یک جامعه چین و آفریقا با سرنوشت مشترک در عصر جدید ارتقا دهد. به لطف تلاش های خستگی ناپذیر دو طرف در طول 70 سال گذشته، روابط چین و آفریقا اکنون بهترین دوره تاریخ خود را پشت سر می گذارد.
شی جین پینگ خاطرنشان کرد که برای شکوفایی تجارت، چین مایل است داوطلبانه و یکجانبه بازار مبادلات متقابل خود را گسترش دهد و تصمیم گرفته شده است تا تعرفه اقلام مشمول مالیات از کشورهای کمتر توسعه یافته را که روابط دیپلماتیک با چین برقرار کرده اند، از جمله 33 کشور آفریقایی دارای مبادلات فعال را به صفر برساند.
او گفت که چین دسترسی به بازار محصولات کشاورزی آفریقا را گسترش خواهد داد، همکاری با آفریقا را در تجارت الکترونیک و سایر زمینه ها عمیق تر خواهد کرد و «برنامه بهبود مناسبات با کیفیت تر چین- آفریقا» را اجرا خواهد کرد.
شی جین پینگ همچنین آمادگی چین را برای انعقاد توافقنامه های چارچوب با کشورهای آفریقایی در مورد توسعه مشارکت مشترک اقتصادی برای ارائه تضمین های نهادی بلندمدت، پایدار و قابل پیش بینی برای تجارت و سرمایه گذاری بین طرفین ابراز کرد.
به منظور تقویت همکاری در زمینه زنجیره های صنعتی، چین آماده توسعه یک «منطقه آزمایشی همکاری اقتصادی و تجاری عمیق چین و آفریقا» و راه اندازی برنامه ای برای افزایش ظرفیت شرکت های کوچک و متوسط آفریقایی است.
به گفته شی جین پینگ، مرکز همکاری دیجیتال چین و آفریقا به طور مشترک ساخته خواهد شد و 20 پروژه نمایشی دیجیتال انجام خواهد شد.
شی جین پینگ خاطرنشان کرد که چین به عنوان بخشی از اقدامات مشارکتی برای تقویت اتصال، مایل به اجرای 30 پروژه برای گسترش اتصال زیرساختی در آفریقا و ترویج مشترک همکاری با کیفیت بالا تحت ابتکار «کمربند و جاده» است.
شی گفت چین مایل است بیانیه مشترکی در مورد تعمیق همکاری با آفریقا تحت ابتکار توسعه جهانی صادر کند و 1000 پروژه کوچک اما موثر را برای بهبود رفاه مردم اجرا کند.
شی در مورد مشارکت های بهداشتی، گفت که چین مایل است یک مرکز عملیات بهداشتی ـ بیمارستانی و مراکز پزشکی مشترک با آفریقا ایجاد کند، 2000 کارمند پزشکی را به آفریقا اعزام کند، و 20 برنامه را برای ایجاد تأسیسات پزشکی و درمان مالاریا راه اندازی کند.
برای بهبود کشاورزی و بهبود استانداردهای زندگی مردم، چین کمک های غذایی اضطراری 1 میلیارد یوان (حدود 140 میلیون دلار) به آفریقا ارائه خواهد کرد و همچنین 500 کارشناس کشاورزی را به افریقا اعزام کرده و مرکز نوآوری علوم و فناوری کشاورزی را در افریقا ایجاد خواهد کرد.
تلاش هایی برای تحریک سرمایه گذاری دوجانبه برای عملیات تجاری جدید توسط شرکت های چینی و آفریقایی انجام خواهد شد و به آفریقا امکان خواهد داد تا حداقل یک میلیون شغل ایجاد کند.
در رابطه با مبادلات مردمی متقابل، یک آکادمی فناوری مهندسی و 10 «کارگاه زیر ساخت» ایجاد خواهد کرد. شی گفت که به حدود60 هزار آفریقایی که بیشتر آنها زنان و جوانان هستند، فرصت های آموزشی داده خواهد شد.
دو طرف همچنین توافق کردند که سال 2026 را به عنوان «سال مبادلات بشردوستانه چین و آفریقا» اعلام کنند.
با توجه به توسعه سبز، چین مایل به راه اندازی 30 پروژه انرژی پاک در آفریقا، ایجاد مجمع چین و آفریقا در مورد استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای، ایجاد 30 آزمایشگاه مشترک و همکاری در سنجش از راه دور و ماهواره ای، اکتشاف ماه و اعماق فضا است.
به منظور حفاظت از امنیت مشترک، چین آماده است تا با آفریقا برای اجرای ابتکار امنیت جهانی مشارکت برقرار کند و آن را به نمونه ای از همکاری تحت این ابتکار تبدیل کند. شی گفت که چین همچنین 1میلیارد یوان کمک نظامی به آفریقا ارائه خواهد کرد و برای اجرای این 10 برنامه اقدام مشارکت، دولت چین طی سه سال آینده 360 میلیارد یوان حمایت مالی ارائه خواهد کرد.

http://russian.people.com.cn/n3/2024/0906/c31521-20215672.html

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh



 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 940  -  21 شهریور 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت