راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خالق موشک اسکندر

در 91 سالگی

به درود حیات گفت

ساویتسکایا راسیا- ترجمه آزاده اسفندیاری

   

 روز یکشنبه 25 اوت، اولگ ایوانویچ مامالیگا، خالق ارشد سیستم موشکی اسکندر-ام، در 91 سالگی با زندگی وداع کرد. موشک استراتژیکی که در جنگ اوکراین به کابوس ناتو تبدیل شد.

 

اولگ مامالیگا، پس از فارغ التحصیلی با دیپلم طلا وارد موسسه مکانیک نظامی لنینگراد شد. از آنجا با مدرک مهندسی موشک، به مرکز طراحی ویژه در "کلومنا" منصوب شد. در این مرکز او در توسعه اولین موشک های ضد تانک اتحاد شوروی و همچنین سیستم های موشکی مختلف شرکت کرد. بدین ترتیب در سال 1975 سامانه موشکی تاکتیکی "توچکا" با قابلیت اصابت سریع به هدف در فاصله 15 تا 70 کیلومتری و پرتاب از روی یک خودرو ساخته شد. پس از آن در سال 2000، (در یک مانور) به این نتیجه رسیدند که با کمک توچکا می توان شبه نظامیانی را که دفتر فرماندهی را در شهر "شالی" محاصره کرده بودند، از بین برد، اولگ مامالیگا گفت:

"وقتی به واقعیت کیفیت این سلاح پی بردم، سر انجام فهمیدم که زندگی من بیهوده نبوده است، زیرا فناوری ای که من در توسعه آن نقش داشتم میتواند جان مردم ما را نجات دهد".

 مهمترین پیشرفت کار این طراح بزرگ، مجموعه اسکندر-ام بود. در دهه 90 قرن گذشته، ادامه تحقیق و گسترش ایده ها بسی دشوار بود، خصوصا زمانی که کمبود بودجه وجود داشت و خواه نا خواه قابلیت های آزمایش ما را محدود می کرد. با این وجود برای اولین بار روز 18 ماه فوریه سال 1993 طرح های مورد نظر رنگ واقعیت به خود گرفت و در سال 2006 راه اندازی شد و به بهره برداری رسید. اولگ مامالیگا، اولین روز پرتاب موفقیت آمیز آزمایشی اسکندر را شاد ترین لحظه زندگی خود نامید.

روزنامه نگاران و گزارشگران تلویزیونی با گزارش های خود در باره مرگ این طراح برجسته، آرشیو نوشته ها و ضبط های خود را از ملاقات با اولگ ایوانوویچ گشودند و عنوان میکردند که او با ما صحبت میکرد، "مانند این بود که با زنده ها زندگی می کرد و به سادگی درباره پیشرفت هایش توضیح می داد".

 ایجاد چنین سامانه موشکی به ویژه در آن دهه هولناک 90 به دلیل محدودیتهای بودجه و کشور نیمه ویران شده بسیار دشوار بود. با این حال، خوشبختانه دفتر طراحی و شرکت توسعه دهندگان، تولید کنندگان همه زنده ماندند تا این مجموعه در خدمت تولید انبوه قرار گرفت و برای سالهای بسیار طولانی باید یکی از قابل اعتماد ترین ابزارها یعنی یک سلاح بی نظیر که در دفاع از کشور بزرگ و پهناور ما نقش قابل تاملی خواهد داشت باقی بماند.

این افتخار، یعنی موشک با سوخت جامد اسکندر-م است که دارای ویژگیهای منحصر به فرد است. اولاً، بسیار دقیق است و در طول کل مسیر پرواز آن را می توان کنترل کرد ضمن اینکه دارای حداقل امکان پی گیری رادیویی است.

از طرفی دیگر، یک آنالوگ کم و بیش نزدیک به مجموعه ATACAMS آمریکایی است که ویژگی های برتری نسبت به اسکندر ندارد. بنابراین، اعتقاد بر این است که چنین تشابهی اساسا وجود ندارد ...

اولگ مامالیگا، کار خود را چنین توصیف کرد: "طراحی اصلی یک حرفه نیست، بلکه یک روش زندگی است." با نگاهی به مصاحبه های ضبط شده وی، به نظر میرسد که او میخواهد همچنان چیزی بگوید، پیامی برای ما که در این دوران سخت مانده ایم. پس باید در جریان تکاملی سیستم، تغییرات جدیدی در اسکندر بوجود بیاید. ضمن اینکه سلاحهای دشمن ثابت نمی ماند و این همتای آمریکایی، هرچند ضعیف تر بود اما در عملیات سواستوپل از غیرنظامیان ما کشتار کرد. بنابراین ما نمی توانیم در یک جا متوقف شویم... همانطور که او هنگام خلق اسکندر در جریان ویرانی های دهه نود کشور ما تسلیم نشد.

 او صمیمانه خوشحال بود که توانسته است اسلحه ای بسازد که به طور مؤثر و موفقیت آمیزی به مبارزه با دشمن در یک زمان دشوار به وطن یاری می رساند. فرمان او شنیده می شود: "با کار و تلاش خدمت کنید، به مملکت منفعت برسانید، همانطور که من سال ها این وظیفه را انجام داده ام. اجازه دهید طراحان جوان سلاح های جدیدی را ایجاد و بهبود بخشند تا پیروزی را به ارمغان بیاورند. آن پیروزی که خود مجال در آغوش کشیدن آن را نیافت.

موشک های اسکندر-ام، یکی از موثرترین انواع تسلیحات در منطقه نظامی شمال به حساب می آیند. بهترین خاطره اولگ ایوانوویچ ممکن است در واقع ادامه موفقیت آمیز یافته های او، "شیوه زندگی" او باشد. و پیروزی.

 

https://sovross.ru/2024/08/26/poslednyaya-vstrecha-s-olegom-ivanovichem-mamalygoj

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 940  -  21 شهریور 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت