راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چپ فرانسه

فرصت تشکیل

دولت را از دست داد

روزنامه اومانیته . ترجمه جعفر پویا

   

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که انتخابات اخیر پارلمانی را در فرانسه باخت، با چند مانور سیاسی، توانست از سقوط نجات یافته و نخست وزیر جدیدی نیز برای فرانسه منصوب کند.

او توانست در دوران پس از انتخابات حزب ماری لوپن و حزب جمهوری خواهان را به سمت خود بکشد تا مانع پیروزی اتحاد چپ و تشکیل دولت چپ در فرانسه شود. او همان زیرکی را به خرج داد که چپ های فرانسه جسارت آن را نداشتند. اگر چپ ها با حزب "اتحاد ملی" ماری لوپن بر مبنای سیاست خارجی مستقل فرانسه متحد شده بودند فرصت مانور را از مکرون می گرفتند. همیشه در اتحاد چیزی می دهند و چیزی می گیرند. یعنی هر دو طرف در سایت های خود تعدیل هائی را بوجود می آورند. چپ و حزب ماری لوپن می توانستند به این اتحاد، در چارچوب تضاد عمده امروز جهان و از جمله فرانسه دست پیدا کنند. این تضاد میان اروپا و امریکا، میان اتحادیه اروپا و کشورهای اروپائی است که سرنوشت خود را بدست امریکا سپرده اند. این اتحاد می توانست زلزله ای را در اتحادیه اروپا بوجود آورد و ضمن لغو تحریم ها علیه روسیه و همکاری با آن کشور، ضربه بزرگی به سیاست های جنگی امریکا در اوکراین بزند. جنگی که اروپا به نیابت از امریکا به آن کشیده شده است.

از این پس چپ می تواند دلخوش به سلسله تظاهرات خیابانی باشد، اما دولت فرانسه که تسلیم تظاهرات چند ساله جلیقه زردها نشد، قطعا تسلیم تظاهرات جدید هم نخواهد شد. شاید بتوان غفلت چپ فرانسه را نوعی چپ روی و عدم درک تضاد عمده امروز جهان ارزیابی کرد.

چپ های فرانسه با شعار افزایش حداقل دستمزد، راه اندازی مجدد صندوق بین المللی پول، لغو اصلاحات بازنشستگی، سرمایه گذاری گسترده در خدمات عمومی و غیره به میدان می آیند. اهدافی که همیشه مطرح بوده است.

«ایان بروسات»، سناتور و سخنگوی حزب کمونیست فرانسه، می‌گوید: «با اتحاد جمهوری خواهان  با رئیس‌جمهور مکرون، جمهوری خواهان به رای دهندگان خود خیانت کردند.» رای دهندگان انها حالا می دانند که اتحاد دو حزب وابسته به«مارین لوپن و جردن باردلا» به جبهه بورژوازی پیوسته اند.

ژان لوک میلانشون بنیانگذار حزب چپ «اینسومیز» در مقابل تظاهرکنندگان پاریسی که علیه «کودتای امانوئل ماکرون» تجمع کرده بودند، گفت: متحدان مکرون نوچه های کوچک قدرت شده اند.

«میشل بارنیه» نخست وزیر جدید فرانسه خطوط کلی برنامه سیاسی خود را در مصاحبه ای که با اخبار تلویزیونی ساعت 20، جمعه 6 سپتامبر داشت چنین اعلام کرد:

اولویت‌های دولت من عبارتست از «کنترل مهاجرت با اقدامات مشخص»، «ارزش مجدد کار» و عدم افزایش بدهی فرانسه. وی همچنین تاکید کرد که خدمات دولتی نه تنها در مناطق شهری بلکه در مناطق روستایی نیز یک نیاز بزرگ است که نه با افزایش بدهی فرانسه بلکه با افزایش درآمد مالیاتی تامین خواهد شد. «من برای کنترل بهتر و استفاده بهتر از پول ملی تلاش خواهم کرد.» https://www.humanite.fr/politique/emmanuel-macron/michel-barnier-premier-ministre-le-rn-pret-a-trahir-son-electorat-pour-sacoquiner-avec-emmanuel-macron

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 940  -  21 شهریور 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت