راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حکومت های

پس از حاکمیت

ابرقدرت ها

النا پانینا- بناد روسترات

ترجمه- کیوان خسروی

   

«چهار خطر جهانی که در دوران پس از پاندمی باید به آنها توجه کرد»، نام مقاله جدیدی از پروفسور نیویورکی "محی حسین عزیز" است که در وب‌سایت مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است. نویسنده خواستار پیگیری و مراقبت دقیق بر روندهای جهانی زیر است که در سال های اخیر پدیدار شده اند:

 

1- در عصر حکومت دولتهای پسا ابرقدرت

 

جامعه رهبران جهانی، از جمله "جی7" و "جی 20" ، بدون اینکه بر پاندمی کووید 19 فایق آمده باشند، به طور کلی در حال محو شدن است. عزیز خاطر نشان می کند:«واقعیت چنین است که ما رهبری جهانی بسیاری از مسائل را در دست نداریم و تصور اینکه به این زودی این امر تغییر کند دشوار است. این مسئله تا اندازه ای از این رو است که ابرقدرت‌ها به طرز وحشتناکی تحت بار بدهی جنگ های جهانی و مشکلات داخلی هستند.» اما سرشت قدرت خلاء را تحمل نمی کند – حالا که چنین است، بجای خود بازیکنان جدید جایگزین ابرقدرت های در حال ترک خواهند شد. نویسنده برای حفظ ظاهر و منحرف کردن توجه، دولتهای مرددی را که "از مواد معدنی کمیاب خاکی استفاده می کنند" (برای نمونه، دولت غنا) به آنها اضافه می کند؛ کشورهای کوچکی که «از منابع مالی آب و هوا به عنوان ابزار سیاست خارجی استفاده می کنند» (اسکاتلند)؛ به طور جداگانه، جنوب جهانی که "در حال دور شدن از تجارت دلار آمریکا"؛ و... شرکت های فناوری " تاحد زیادی بطور غیر قابل کنترل با تغییراتی  دارند پیشروی می کنند." همه اینها به عنوان "آغاز رسمی دوران پسا ابرقدرت" معرفی می شود.

 

2- بحران مشروعیت سیاسی در سراسر جهان

 

مسائل شناخته شده با انتخابات: تقلب، جعل، تهدید سایبری، و غیره - نویسنده استدلال می کند که اینها همه سرآمد و بهترین بخش آن است. موضوع بسیار مهم مطرح شده در دوران پاندمی، تضعیف اعتماد عمومی مردم در سراسر جهان، حتی نسبت به حکومت های منتخب قانونی است. "عزیز" معتقد است که همه انواع رژیم‌ها از جمله دموکراسی غربی در حال زوال هستند: «مردم در همه نظام‌های سیاسی مقاومت می‌کنند، با این باور پیشرونده که باید روش بهتر و کارآمدتری برای رهبری و حکومت وجود داشته باشد».

 

3. بحران جهانی سلامتی روحی و روانی

 

این بحران را نویسنده نه تنها با پیامدهای  کووید نوزده، بلکه با چالش هایی مانند تغییرات آب و هوا و معرفی هوش مصنوعی مرتبط می داند. "عزیز" به یکی از پیش بینی ها در زمینه  توسعه هوش مصنوعی اشاره می کند که بر اساس آن 50 درصد مشاغل روی کره زمین تا سال 2027 حذف خواهند شد. به عقیده این پروفسور، همه اینها "نوع جدیدی از اضطراب را در مردم  ایجاد می کند که منجر به احساس بیگانگی می شود"- به ویژه در بین آن کسانی که احساس می کنند در واقعیت جدید هوش مصنوعی نمی گنجند.

 

4- دوران رویدادهای شوک آور

 

درچارچوب آخرین روند ها، "عزیز" چندین تهدید را همزمان درهم ادغام می کند، که می تواند بر ثبات جهانی تأثیر بگذارد. این امر ظهور یک گروه افراطی جهانی است، احتمالاً یک تروریست هوش مصنوعی، "در حالی که جهان توسط جنگ های بزرگ منحرف شده و رهبری رو به زوال است." این یک پاندمی سایبری است که در مقایسه با آن خرابی رایانه ای در ماه ژوئیه در غرب حرفی پوچ و چرند به نظر می رسد. و این بدتر شدن شدید برنامه آب و هوا است – برای نمونه، به شکل سیل در برخی از کشورهای جزیره ای. نویسنده هیچ نسخه ای برای رهایی از خطرات ارائه شده برای آن ارائه نمی دهد. با این وجود، ناظران با درایت و دوراندیش، ضمن ارزیابی پلتفرمی که پیش‌بینی عزیز در آن منتشر شده، به این نتیجه رسیدند: درباریان سلطنت "کلاوس شواب" با توان و نیرویی نو در حال راه انداختن یک دولت جهانی است.

علاوه بر این، به عقیده این ناظران، همه تهدیدات یاد شده ساخت دست بشر هستند و آنها در خود جهان پشت صحنه در چهره همان مجمع جهانی اقتصاد ایجاد می شوند: از طریق تضعیف اعتماد به دولت ها، سازماندهی ناآرامی ها، بحران های اقتصادی و جنگ. همه اینها بخاطر آن است که دولت جهانی نجات دهنده واقعی بشریت از همه این وحشت ها نمایان شده است. بحث با این نوع نگاه به مسائل سخت است. تنها یادآوری می کنیم که حداقل برای غرب جهانی، تذکرات "عزیز" در پاراگراف های 1 و 2 درست به نظر می رسد. نه تنها دولت ها، بلکه جوامع در کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا نیز ناتوانی کامل را در مقابله با چالش های وجودی که در برابر بشریت قرار گرفته اند، نشان می دهند. خوب، آنطور که المپیک در پاریس نشان داد، مهمترین تهدید واقعی را می بایست تعطیلی خود پروژه "انسانیت" – در آن شکلی که ما آنرا در 2000 سال اخیر می شناسیم،  بحساب آورد.

 

https://russtrat.ru/aktualno/1724491920-12573

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 940  -  21 شهریور 1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت