راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه قدرت نظامی

خود را در

قطب شمال به نمایش گذاشت

سایت ساویتسکایا راسیا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

روز 10 سپتامبر، نیروی دریایی روسیه، در مناطق مختلف مرزهای آبی خود، مطابق با طرح آموزشی نیروهای مسلح، یک رزمایش هفت روزه فرماندهی و ستاد راهبردی برگزار کرد. این رزمایش بصورت دوجانبه و تحت رهبری الکساندر مویسف، فرمانده کل نیروی دریایی روسیه انجام شد که یکی از فعالیت های اصلی برای آموزش عملیاتی و رزمی نیروهای مسلح روسیه در سال 2024 بود.

پرواز جنگنده های سوخوی 5 در این مانور و برفراز اقیانوس آرام و منجمد شمالی، مهم ترین رویداد این مانور بود زیرا قدرت نظامی و تسلط روسیه بر قطب شمال و آلاسکا را به نمایش گذاشت. امریکا ضمن اعتراض به این اقدام، اعتراف کرد که پرواز سوخوهای 5 مجهز به کلاهک های اتمی یک هشدار توام با تهدید برای  امریکا بود.

 

مانورهایی که در آب های اقیانوس های آرام و منجمد شمالی، دریاهای مدیترانه، خزر و دریای بالتیک برگزار شد، بیش از 400 کشتی جنگی، زیردریایی و شناور پشتیبانی و همچنین بیش از 120 هواپیما و بالگرد نیروی دریایی و هوافضا و حدود 7 هزار نوع از انواع سلاح، تجهیزات نظامی ویژه و بیش از 90 هزار پرسنل نظامی را در بر گرفت.

اهداف اصلی این رزمایش، آزمایش آمادگی رهبری تشکیلات نیروی دریایی روسیه برای رهبری گروههای مختلف بود. این نیرو در مناطق مسئولیت خود، حل وظایف عملیاتی غیر استاندارد، استفاده یکپارچه از سلاحهای با دقت بالا را آزمایش کرد. هدف دیگر این رزمایش، چگونگی استفاده از تسلیحات و تجهیزات مدرن نظامی و همچنین گسترش تعامل با نیروی دریایی کشورهای دوست در حل مشکلات مشترک در دریا بود.

به عنوان بخشی از مرحله اول این رزمایش، ارگان های فرماندهی و کنترل نظامی، استقرار یگان های این نیرو در مناطق آموزش های رزمی تعیین شده را انجام داد. در مرحله دوم تمرینات، اقدامات رزمی برای نا بود کردن امکانات استراتژیک و نیروهای دشمن، فرود آمدن نیروهای تهاجمی آبی خاکی در ساحلی غیر مجهز، حفاظت از فعالیت های اقتصادی دریایی و ارتباطات استراتژیک با در نظر گرفتن تسلیحات مدرن، یعنی آمادگی جنگ مسلحانه در دریا انجام شد.

گروههای عملیاتی از دیگر سازمانهای مجری قانون و مقامات اجرایی فدرال، وزارت امور داخلی، وزارت موقعیت های اضطراری، سرویس امنیت فدرال و گارد ملی روسیه، شرکت در رزمایش های فرماندهی و ستادی استراتژیک "اقیانوس 2024" شرکت داشتند. علاوه بر این، گروههای عملیاتی از مقامات فرماندهی نظامی و گروههای نظامی از کشورهای دوست فدراسیون روسیه در تمرین ها حضور داشتند.

رزمایش "اقیانوس 2024" نام رمز تمرینات دریایی بود که توسط فرماندهی اصلی نیروی دریایی اتحاد جماهیر شوروی در سال های 1970، 1975، 1977، 1983 و 1985 انجام شد.

رزمایش اقیانوس، بزرگترین رویداد آموزشی عملیاتی و رزمی برای نیروی دریایی اتحاد جماهیر شوروی در دوره پس از جنگ جهانی دوم و بزرگترین مانور دریایی در تاریخ جهان در زمان خود بود.

در اقیانوس آرام: 10 سپتامبر، روز آغاز تمرینات، همرزمی بین کشتیهای جنگی نیروی دریایی روسیه و نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق چین در آبهای شمال خلیج "پتر کبیر" برگزار شد. از سوی نیروی دریایی ارتش آزادی بخش چین، سه کشتی جنگی و یک کشتی تدارکاتی در این رزمایش شرکت دارند.

هنگام همرزمی، کشتی های فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین با پرچم های رنگارنگ از یکدیگر استقبال کردند. در جریان مذاکرات ارتباطی، طرفین در باره برنامه اقدام فوری بحث و مذاکره کردند و یک گروه مشترک از کشتی ها را تشکیل داده و شروع به انجام وظایف محوله کردند.

گروه هایی از نیروهای ناوگان اقیانوس آرام و نیروهای دریایی جمهوری خلق چین اقدامات عملی مشترکی را برای دفاع از ارتباطات دریایی و مناطق فعالیت اقتصادی دریایی در جهت منطقه پریمورسکی، انجام داد.

در عرض جغرافیایی شمالی: روز 10 سپتامبر، گروه اعزامی قطب شمال نیروهای ناوگان شمالی در مناطق شرقی اقیانوس منجمد شمالی مستقر شد. این گروه شامل کشتی بزرگ ضد زیردریایی "نایب دریاسالار کولاکوف" بود که کنترل از آن انجام شد و دیگر شناورها کشتی فرود بزرگ "الکساندر اوتراکوفسکی"، یدک کش نجات "آلتای" و نفتکش "سرگئی اوسیپوف" را شامل می شد.

به عنوان بخشی از تمرینات، گروه اعزامی قطب شمال ناوگان شمالی باید مشکلاتی را برای تضمین امنیت نظامی زیرساخت های ساحلی روسیه در قطب شمال حل کند. ارگان های فرماندهی و کنترل نظامی ناوگان شمالی هنگام سازماندهی دفاع از زیرساخت های نظامی و غیرنظامی سواحل قطب شمال، محافظت از مؤسسات فعالیت اقتصادی دریایی و ارتباطات استراتژیک، با در نظر گرفتن امکانات مدرن، اقداماتی را برای کنترل نیروها و آمادگی جنگی انجام داد.

در راستای اقدامات عملی گروه قطب شمال، اینگونه برنامه ریزی شده بود که مناطق احتمالی عملیات رزمی، شرایط استفاده از نیروهای دریایی، تسلیحات و وسایل فنی در منطقه دریایی قطب شمال و همچنین انجام عملیات ویژه مشترک برای کنترل کردن مناطق، مورد بررسی قرار گیرد و فعالیت های تروریستی احتمالی  را نابود کنند.

در دریای بالتیک: بیش از 30 کشتی و قایق مدرن، همچنین شناورهای پشتیبانی ناوگان بالتیک در 10 سپتامبر پایگاه های دائمی خود را ترک کردند و به مناطق تعیین شده دریای بالتیک رفتند تا وظایف عملی رزمایش فرماندهی و ستاد راهبردی اقیانوس 2024 را انجام داد.

طبق برنامه های رزمایش، کشتیهای جنگی به عنوان بخشی از گروههای تاکتیکی باید وظایفی را برای اهداف مورد نظر خود انجام میدادند. یعنی اقدامات عملیات ضد زیردریایی و پدافند هوایی، اقدامات متقابل مین، همچنین شلیک موشکی و توپخانه ای با انواع مختلف اهداف شبیه سازی دریا و اهداف هوایی را شامل می شد.

کشتی های بزرگ، ناوها، کشتی های کوچک موشکی و ضد زیردریایی، مین روب ها و قایق های موشکی، زیردریایی ها و همچنین کشتی های مختلف ناوگان کمکی در دریای بالتیک فعالیت می کردند. در ادامه رزمایش راهبردی فرماندهی و ستاد اقیانوس 2024، ناوهای ناوگروه خزر نیز راهی دریا شدند. آنها ماموریت هایی را برای از بین بردن اهداف سطحی و هوایی یک دشمن ساختگی انجام دادند.

بیش از 30 کشتی جنگی و پشتیبانی ناوگان کمکی در دریای خزر مستقر هستند. از جمله آنها می توان به کشتی موشکی "داغستان"، کشتی های توپخانه کوچک "آستراخان" و "ولگودونسک"، کشتی های موشکی کوچک "ولیکی اوستیوگ"، "گراد سویاژسک" و "اوگلیچ"، مین روب های پایه "ماگومت گادژیف" و "گرمن اوگریوموف" و همچنین قایق های ضد خرابکاری و مین روب ها اشاره کرد.

در روز اول رزمایش، گروهی از کشتیهای مقاوم در برابر مین متشکل از مین روبهای پایگاه و حمله "ژرمن اوگریوموف" و "ماگومد گادژیف" ... به عنوان بخشی از گروه تاکتیکی کشتی، تمرینات رزمی، مین گذاری و مین گذاری دریایی را در منطقه تعیین شده در شمال دریای خزر انجام داد.

به عنوان بخشی از این آموزش، خدمه مین روب "ژرمن اوگریوموف" و "ماگومد گادجیف" در مسیر گروه مین روب کشتی مین گذاری کردند تا مجموعه ای از اقدامات برای یافتن آنها را تمرین کنند. سپس ملوانان خزر با شناسایی زیر آب، به جستجوی مین های آموزشی با استفاده از ترال های الکترومغناطیسی، صوتی و تماسی پرداخته و آنها را خنثی کردند.

خدمه کشتی های ناوگروه خزر در هنگام حضور در دریا تمرینات پرتاب نارنجک را تمرین کردند و وظایف خود را به عنوان بخشی از آموزش مبارزه با بقا و مقابله با نیروهای خرابکار زیر آب و سلاح های دشمن انجام دادند.

 

دفاع از حاکمیت و استقلال!

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح روسیه در آغاز مرحله فعالیت رزمایش فرماندهی و ستاد راهبردی اقیانوس 2024 شرکت کرد. وی خطاب به شرکت کنندگان در این رزمایش تاکید کرد که روسیه باید برای هر گونه تحول شرایط آماده باشد و نیروهای مسلح ما باید با حفاظت مطمئن از حاکمیت و منافع ملی روسیه اطمینان حاصل کنند و تهاجم نظامی احتمالی را در هر جهت دفع کنند. از جمله در اقیانوس ها و دریاها: "نیروی دریایی نقش اساسی در حل تهدیدات امنیتی کشور دارد. ملوانان ما همیشه شجاعانه از امنیت میهن دفاع کرده اند.

امروز طی یک عملیات ویژه نظامی در گرمترین نقاط خط تماس رزمی فداکارانه میجنگند، ضربات کوبنده ای را به دشمن وارد میکنند، تأسیسات و زیرساختهای نظامی آنها را عملاً منهدم کرده و شجاعانه و حرفه ای عمل میکنند. آنها قهرمانان واقعی هستند.

من می خواهم تأکید کنم: ما به تقویت نیروی دریایی خود از جمله بخش استراتژیک هسته ای آن ادامه خواهیم داد. ما به طور سیستماتیک و همه جانبه انواع و اقسام نیروها را توسعه خواهیم داد، قابلیت حمله آنها را افزایش خواهیم داد، آموزش خدمه کشتی، واحدهای ساحلی و هوانوردی را با در نظر گرفتن تجربه های قبلی رزمی بهبود خواهیم بخشید، هر کاری را که برای حفاظت قابل اعتماد روسیه و شهروندان ما لازم است انجام خواهیم داد. همین طور برای حفظ ثبات استراتژیک و توازن نیروها در جهان.

برای شرکت کنندگان در تمرین آرزوی حل موفقیت آمیز وظایف محوله را دارم. موفق باشید"!

 

https://sovross.ru/2024/09/11/okean

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 941  -  11 مهر  1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت