راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین پیشگام

مذاکره و صلح

در اوکراین

تدوین- جعفر پویا

 

  
 
چین، برزیل و کشورهای همفکر آنها از جنوب جهانی، یک پلتفرم «دوستان صلح» را برای [حل و فصل] بحران اوکراین ایجاد خواهند کرد.« وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با فرستاده ویژه رئیس جمهور برزیل "سلسو آموریم" در نیویورک گفت: این تلاش چین، برزیل و جنوب جهانی برای دستیابی به صلح است. این دیپلمات تاکید کرد که این یک گروه بسته نیست، بلکه یک پلت فرم باز است و برای رقابت و تقابل تلاش نمی کند، بلکه برای گفتگوی فراگیر تلاش می کند. به نظر او جامعه بین المللی باید از این بستر استقبال کند.
وانگ یی در پایان گفت: دوستان صلح بستری برای صدایی عینی و منطقی است و باید نقش سازنده ای در حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ایفا کند.
به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه چین، «سلسو آموریم» نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که اجماع شش ماده ای که قبلاً بین برزیل و چین برای حل مناقشه حاصل شده بود، از اهمیت بالایی برخوردار است. وی خاطرنشان کرد که برازیلیا و پکن می توانند با یکدیگر برای سرد کردن اوضاع و دستیابی به اجماع گسترده در مورد حل و فصل بحران همکاری کنند. نماینده رسمی وزارت امور خارجه چین، «لین جیان»، در مورد ایجاد این پلتفرم خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بحران اوکراین همچنان ادامه دارد و خطر تشدید و گسترش آن دائما در حال افزایش است. جامعه جهانی در همه جا نگران این موضوع است.
وی خاطرنشان کرد که اجماع بر سر راه حل سیاسی شش ماده ای با پاسخ مثبت و حمایت جامعه بین المللی مواجه شده است.
لین جیان خاطرنشان کرد: اخیراً درخواست‌های بین‌المللی برای صلح و مذاکرات قوی‌تر شده است و کشورهای بیشتری در جنوب جهانی برای این منظور متحد می‌شوند و فعالانه تلاش می‌کنند تا فضایی را ایجاد کنند و شرایط را برای صلح جمع کنند.
در ماه مه، پس از رایزنی، وزرای خارجه چین و برزیل بیانیه مشترکی با شش ماده منتشر کردند. در این بیانیه آمده است که گفتگو و مذاکره تنها راه حل مناقشه اوکراین است. پکن و برازیلیا پیشنهاد کردند کنفرانس بین المللی صلح "در زمان مناسب" با "مشارکت برابر همه طرف ها و بحث در مورد همه طرح های صلح" برگزار شود. در ماه سپتامبر، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه گفت که مسکو از طرح صلح چین و برزیل استقبال می کند. در همین حال، ولادیمیر زلنسکی، رئیس اوکراین، که دوره ریاست جمهوری او در 20 می به پایان رسید، به شدت از این طرح انتقاد کرد.
پیشنهاد چین و برزیل نیز مخرب است و فقط یک بیانیه سیاسی است. و من به لولا (رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا – ویرایش) گفتم و به طرف چینی گفتیم: "بیا با هم بنشینیم، بیایید با هم صحبت کنیم." چرا ناگهان تصمیم گرفتید که طرف روسیه را بگیرید یا جایی در وسط باشید؟ او با عصبانیت گفت: ما احمق نیستیم. در همان زمان، زلنسکی کلمه "احمق ها" را به زبان روسی گفت، اگرچه او مصاحبه را به اوکراینی انجام داد.
 
این سیاستمدار همچنین پیشنهادهای طرف برزیلی به اوکراین در مورد گفتگو با مسکو، گام های متقابل نسبت به یکدیگر و سازش را مخرب خواند.
ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه در اظهارات زلنسکی خاطرنشان کرد که او نمی تواند از طرح های صلح انتقاد کند، زیرا غرب برای کیف تصمیم می گیرد.
 
https://www.stoletie.ru/lenta/kitaj_i_strany_globalnogo_juga_sozdadut_platformu_dla_razreshenija_ukrainskogo_konflikta_533.htm
 
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh
 
 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 941  -  11 مهر  1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت